Nie masz konta? Zarejestruj się

Ziemia chrzanowska

Remont linii kolejowej 93. Dziś, jutro, pojutrze?

19.02.2015 22:00 | 4 komentarze | 8 316 odsłon | Łukasz Dulowski

Czy w tym roku rozpocznie się modernizacja połączenia na odcinku Trzebinia-Oświęcim? Takie zapewnienia słyszymy od kilku lat.

4
Remont linii kolejowej 93. Dziś, jutro, pojutrze?
W ramach planowanej modernizacji mają być również przebudowane perony. Na zdjęciu dawny dworzec Chrzanów Główny
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W 2010 r. pojawiły się na przelom.pl obawy, że prędkość pociągów na tej trasie zostanie ograniczona jeszcze bardziej, bo z 40 km/h do 30 km/h. Jednocześnie nasi czytelnicy dopytywali o remont.

Przez minioną kadencję samorządowcy z Chrzanowa, Libiąża i Chełmka zabiegali o przeprowadzenie prac. Aby je przyspieszyć, sfinansowali studium wykonalności. Tuż przed wyborami w listopadzie 2014 r. wiceprzewodniczący sejmiku wojewódzkiego Bogusław Mąsior, starając się ponownie o mandat, zorganizował konferencję prasową na obskurnym dworcu PKP w Chrzanowie. Twierdził, że kolej tak naprawdę nie jest przygotowana do tej inwestycji, robiąc dobrą minę do złej gry.

Skąd zatem aktualny optymizm posła Roberta Maciaszka, powołującego się na pismo z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, że w tym roku ma się rozpocząć modernizacja połączenia na odcinku Trzebinia-Oświęcim?

W resortowej korespondencji, bardzo oględnie sformułowanej, a sygnowanej przez wiceministra Zbigniewa Rynasiewicza, czytamy, że realizacja projektu jest przewidziana na lata 2015-2018.

- Domyślam się, że w tym roku zostaną uruchomione procedury przetargowe. Będę więcej wiedział po spotkaniu z wiceprezesem do spraw inwestycji w PLK (PKP Polskie Linie Kolejowe SA - dop. aut.). Zaprosił mnie do siedziby spółki w Warszawie. Chcę dokładnie przedstawić, z jakimi problemem boryka się Chrzanów. Tory przecinają miasto na pół. A tą trasą poruszają się również składy towarowe z niebezpiecznymi materiałami. Gdyby doszło do wypadku przykładowo w rejonie ulicy Zielonej, gdzie bloki mieszkalne są po jednej i drugiej stronie, to mamy ogromne zagrożenie zdrowia i życia - przypomina poseł Robert Maciaszek.

Podkreśla, że jego interpelacja nie dotyczyła wątpliwości, czy modernizacja linii dojdzie do skutku, bo to - jak twierdzi - jest pewne. Zadanie figuruje w rządowym Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. Zapytanie odnosiło się do zakresu prac.

- Część propozycji w studium wykonalności zostało wyciętych, przykładowo „Parkuj i Jedź". Ma natomiast nastąpić przebudowa mostów, wymiana torów, modernizacja trakcji i peronów - mówi Maciaszek.