Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - kolebce Junaka - przelom.pl
Zamknij

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - kolebce Junaka

13:00, 13.06.2022
Skomentuj Polonez w wersji trzydrzwiowej, tylko nieliczni mogli poszczycić się posiadaniem tego modelu Polonez w wersji trzydrzwiowej, tylko nieliczni mogli poszczycić się posiadaniem tego modelu

Z ARCHIWUM TYGODNIKA "PRZEŁOM". Tym razem polecam odwiedzenie bardzo ciekawego, moim zdaniem, Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Znajdziemy tam ogromną kolekcję pojazdów samochodowych i motocykli. Całość ekspozycji mieści się w starej zajezdni, dlatego są tam również pojazdy transportu publicznego, takie jak tramwaje i autobusy.

Wystawa podzielona jest na działy: pojazdy służb mundurowych, polskie prototypy, pojazdy związane z historią szczecińskiej komunikacji, jednoślady PRL-u, motocykle II Rzeczpospolitej, polska motoryzacja - pojazdy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, szczecińska motoryzacja w latach 1954-1967 oraz w latach 1919 - 1944, Stoewer - jakość ze Szczecina, lata 1858 - 1945. Ostatnia ekspozycja jest świeżo pozyskaną kolekcją pojazdów, rowerów i sprzętu biurowego marki istniejącej przed II wojną światową na terenie miasta.

Bardzo rzadko spotykany Junak B-20

 

LPT prototyp przygotowany na potrzeby wojska, przeznaczony do ewakuacji rannych z pola walki lub transportu amunicji na polu walki

 

Należy wspomnieć, że Szczecin jest miastem, z którego "wywodzi" się najsłynniejszy powojenny motocykl rodzimej produkcji, a mianowicie Junak, będący zarówno dawniej jak i w czasach obecnych, obiektem marzeń wielu Polaków. To właśnie w Szczecinie istniała jego fabryka, produkująca go w kilku odmianach.
Wśród zbiorów znajdziemy również przegląd modeli kultowego polskiego Sokoła z Sokołem 1000 w wersji wojskowej na czele oraz kilka wersji cywilnych. Wszystkie posiadane pojazdy możemy obejrzeć z bliska i z każdej strony, są bardzo przejrzyście ustawione na terenie dużej hali i kilku dodatkowych pomieszczeń. Moim zdaniem jest to jedno z ciekawszych na tę chwilę muzeów w kraju i zdecydowanie warto je odwiedzić.

Roadster Stoewer V5 Sport z 1931 roku. Jeden z piękniejszych egzemplarzy tej marki

 

Sokół 1000 w wersji wojskowej - największy produkowany w Polsce motocykl

 

Archiwum Przełomu nr 10/2021
(Łukasz Głuch)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

88 lat temu na Grunwaldzkiej w Chrzanowie

Pisząc dzisiaj o szarości i biedzie w czasach PRL, warto unikać dokonywania manipulacji polegajacej na porównywaniu poziomu życia "wtedy" (lata 60/70) z tym poziomem dziś. Warto natomiast porównać z poziomem życia w innych krajach. Wystarczy nieco poczytać czy pooglądać zdjęcia i filmy z Francji, Włoch czy Hiszpanii. Tylko nie porównywać polskiej wiochy z Paryżem, a porównać ją z wiochą w Masywie Centralnym, Pirenejach czy na włoskim południu. Rażących różnic nie widać, a dzielnice willowe u nas też się budowały. Oczywiście łatwiej wrzucić zdjęcie pustej półki sklepowej zastawionej butelkami z octem, zrobione w czasach najgłębszego kryzysu. Ja tam pamiętam te półki jako tako zapełnione z towarami, w tym takimi, na wiele których nie było nas w domu stać. Na szkolnych apelach (było coś takiego - lata 60-te) kierownik szkoły nie raz wymachiwał bułką z szynką przyniesioną przez sprzątaczkę ze śmietnika, wygłaszając okolicznościowe przemówienie w stylu; "wasi rodzice ciężko pracują, a wy ....". Po co więc ta ideologiczna przesada w prawie każdym tekście o tamtych latach? Prawdą jest, że nie było komórek, netu, komputerów i paru innych rzeczy, tylko że gdzie indziej też ich nie było.

stary zgred

07:57, 2025-05-13

Nowa książka o Helenie Kmieć z Libiąża

Panie Oratowski i reszta! Szybkie szkolenie z edytorstwa konieczne!!

Złoty pył.

23:13, 2025-05-12

88 lat temu na Grunwaldzkiej w Chrzanowie

Przypomnę że od 1945 r do 1989 czyli w tym szarym komunistycznym kraju bez ,, radości" I dobrobytu jak tutaj Przełom pisze przybyło nas około 15 milionów ludzi. Od 1989 w zachodnim dobrobycie hehe nie przybywa nic a nawet ubywa nam ludności. Więc przestańcie prać młodym mózgi jak to było źle. Lata 70 były naprawdę na wysokim poziomie jak na tamte czasy i to w każdej dziedzinie. Do tej pory nie rozkradli tego co wtedy powstało

Ogień

22:11, 2025-05-12

Bezrobotni pracują za 12 złotych za godzinę

Ale za to ten pajac z PO Jerzy Kasprzyk dyrektor który na targu kupił wykształcenie jeździ nowiutkim BMW. Brawo POwcy,a ludzie powinni mu splunąć w tę POwską facjatę.

Tak dla Polski

21:57, 2025-05-12

0%