Alfa Romeo Tonale PHEV - włoski temperament spotyka elektryfikację - przelom.pl
Zamknij

Alfa Romeo Tonale PHEV - włoski temperament spotyka elektryfikację

Maciej SobanekMaciej Sobanek 10:45, 22.04.2025 Aktualizacja: 11:48, 22.04.2025
Skomentuj

Wiosenne weekendy to idealny czas na rodzinne wypady. Postanowiłem więc zabrać syna na małą wycieczkę po lokalnych zbiornikach wodnych, testując przy okazji najnowszą Alfę Romeo Tonale w wersji plug-in hybrid. Trasa wiodła przez Balaton w Trzebini, Chechło w Chrzanowie oraz Sosinę i Gródek w Jaworznie.

Tonale to model przełomowy dla marki - pierwszy zelektryfikowany pojazd w historii Alfy Romeo. Design pozostaje wierny DNA marki - charakterystyczna osłona chłodnicy "Scudetto", efektowne światła LED z trzema elementami oraz muskularna sylwetka sprawiają, że auto przyciąga spojrzenia. Szczególną uwagę zwracają atrakcyjne felgi, które dodają całości sportowego charakteru. Linia nadwozia jest dynamiczna, z charakterystycznym opadającym dachem i muskularnie zarysowanymi nadkolami, co nadaje autu sportowy charakter typowy dla włoskiej marki.

Co pod maską

Pod maską pracuje układ hybrydowy typu plug-in, łączący benzynowy silnik 1.3 MultiAir Turbo o mocy 180 KM z jednostką elektryczną generującą dodatkowe 90 kW. Łączna moc systemowa wynosi 280 KM, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w 6,2 sekundy według danych fabrycznych. W czasie naszych testów, używając ręcznego stopera, udało się osiągnąć wynik 7 sekund, co potwierdza realność deklarowanych przez producenta osiągów. Akumulator o pojemności 15,5 kWh pozwala teoretycznie przejechać do 82 km w trybie elektrycznym.

W praktyce zasięg elektryczny jest nieco mniejszy, szczególnie przy dynamicznej jeździe. Podczas moich testów zasięg w trybie elektrycznym z deklarowanych 82 km skurczył się do 50 km, co i tak uważam za bardzo dobry wynik. Auto radzi sobie całkiem sprawnie w trybie EV do prędkości około 80 km/h, choć podczas bardziej zdecydowanego przyspieszania system często włącza silnik spalinowy. Przełączanie między trybami pracy układu napędowego odbywa się płynnie, a dźwięk silnika w trybie Dynamic jest przyjemnie sportowy, zgodny z charakterem marki.

W trybie hybrydowym, przy regularnym ładowaniu baterii, można osiągnąć bardzo niskie zużycie paliwa. Jednak, gdy akumulator się rozładuje, a jedziemy głównie na silniku spalinowym, wartości rosną znacząco. Warto więc regularnie korzystać z możliwości ładowania. Zużycie paliwa w czasie testu okazało się bardzo interesujące. Przy naładowanej baterii średnie spalanie wynosiło zaledwie 4,5 l/100 km, co jest wynikiem imponującym dla SUV-a tej wielkości. Szczególnie, że jeździliśmy bezpiecznie, ale dynamicznie. Po rozładowaniu akumulatora wartość ta wzrastała do około 8 l/100 km, co wciąż można uznać za rozsądny wynik, biorąc pod uwagę masę i osiągi pojazdu.

Tutaj Tonale błyszczy najbardziej

Układ kierowniczy jest precyzyjny i świetnie wyważony, a zawieszenie umiejętnie łączy komfort z dobrymi właściwościami jezdnymi. Auto pewnie trzyma się drogi w zakrętach, a możliwość wyłączenia systemu ESC w trybie Dynamic ucieszy bardziej wymagających kierowców. Automatyczna skrzynia biegów, mimo że tylko 6-biegowa, pracuje bardzo sprawnie. Bardziej układ hybrydowy potrzebował sekundy na zastanowienie się, jak jechać, niż skrzynia biegów.

Podczas naszych testów na krętych drogach wokół zbiorników wodnych, Tonale udowodniła, że zasługuje na znaczek Alfa Romeo. Precyzja prowadzenia i feedback od układu kierowniczego przypominają bardziej sportowy samochód niż rodzinnego SUV-a. Zawieszenie, mimo że komfortowe, świetnie radzi sobie z przenoszeniem mocy na asfalt, minimalizując przechyły nadwozia w zakrętach.

Elegancja w kabinie, ale...

Kabina Tonale prezentuje się elegancko, z wysokiej jakości materiałami wykończeniowymi. System multimedialny z 10,25-calowym ekranem jest czytelny, jednak w mojej opinii ma problemy z responsywnością, a czasami jego obsługa wymaga przyzwyczajenia. Doceniam fizyczne przyciski klimatyzacji, które ułatwiają codzienne użytkowanie.

Fotele przednie zasługują na szczególną pochwałę - są świetnie wyprofilowane i zapewniają doskonałe podparcie zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Pozycja za kierownicą jest wzorowa, a wszystkie najważniejsze przełączniki znajdują się w zasięgu ręki. Moim ulubionym jest przycisk uruchamiający auto, znajdujący się na kierownicy.

Przestrzeń dla pasażerów jest jednak jednym z większych kompromisów - szczególnie z tyłu może być ciasno dla wyższych osób. Jakość wykończenia w środku tylnych drzwi również pozostawia wiele do życzenia. Bagażnik w wersji PHEV oferuje jedynie 385 litrów pojemności (to ponad 100 litrów mniej niż w wersji benzynowej), co jest wartością przeciętną w segmencie. Dodatkowo, zbiornik paliwa zmniejszono do 42 litrów. Praktyczność poprawiają jednak liczne schowki w kabinie, w tym pojemny schowek centralny i duże kieszenie w drzwiach.

Tonale na tle konkurencji

Tonale jest wyposażona w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Adaptacyjny tempomat działa płynnie i przewidywalnie, system utrzymania pasa ruchu nie jest nadgorliwy, a kamera 360 stopni znacząco ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.

Główni rywale Tonale PHEV to BMW X1 xDrive25e, Mercedes GLA 250e czy Audi Q3 45 TFSI e. Alfa wyróżnia się na ich tle charakterem prowadzenia i stylistyką, ale ustępuje niektórym konkurentom pod względem przestronności i praktyczności.

Alfa Romeo Tonale PHEV to auto z charakterem, które najlepiej sprawdza się podczas dynamicznej jazdy. Świetne prowadzenie, atrakcyjny design i nowoczesny napęd to jego główne atuty. Jednak ograniczona przestrzeń, przeciętna praktyczność i niektóre niedopracowania systemu hybrydowego pokazują, że nie jest to samochód bez wad.

Dane techniczne:

  • silnik benzynowy: 1.3 MultiAir Turbo
  • moc silnika spalinowego: 180 KM
  • silnik elektryczny: 90 kW
  • moc systemowa: 280 KM
  • moment obrotowy: 270 Nm
  • przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 s (7,0 s w teście)
  • prędkość maksymalna: 206 km/h
  • pojemność akumulatora: 15,5 kWh
  • zasięg elektryczny (WLTP): do 82 km
  • zasięg elektryczny w teście: do 50 km
  • pojemność bagażnika: 385 l
  • pojemność zbiornika paliwa: 42 l
  • średnie zużycie paliwa z naładowaną baterią: 4,5 l/100 km (w teście)
  • średnie zużycie paliwa po rozładowaniu baterii: 8,0 l/100 km (w teście)

 

MACIEJ SOBANEK, doświadczony kierownik sprzedaży marek japońskich, ekspert z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w motoryzacji. Jego pasja do samochodów i współpraca z takimi markami jak Ford, Seat, Hyundai, Toyota, Nissan, Opel, Mitsubishi, Suzuki czy Subaru czynią go liderem i inspiracją dla zespołu oraz klientów, którzy cenią jego wiedzę i zaangażowanie.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%