Nie masz konta? Zarejestruj się

Krzeszowice

Krakowskie lotnisko czeka na nową drogę startową

26.09.2019 21:58 | 1 komentarz | 13 634 odsłon | Alicja Molenda

W szczytach operacyjnych nasze regionalne lotnisko traci przepustowość. Prognozy mówią, że w kolejnych sezonach może być jeszcze gorzej, dlatego Kraków Airport będzie koordynowany. Co to znaczy?

1
Krakowskie lotnisko czeka na nową drogę startową
Krakowskie lotnisko obsługuje 7 mln pasażerów rocznie. Fot. fotoair.com
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Dotychczas Kraków Airport pozostawał na tzw. 1 poziomie zarządzania rozkładem, a więc operujące linie mogły planować swoje połączenia bez dodatkowych konsultacji w zakresie występujących w związku z lotami szczytami operacyjnymi. 18 września ULC podjął decyzję o wyznaczeniu Portu Lotniczego Kraków-Balice jako całorocznie koordynowanego (poziom 3) od kolejnego letniego sezonu lotów.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dla lotnisk z koordynowanym rozkładem powoływany jest zewnętrzny podmiot - koordynator rozkładów, do którego linie zobowiązane są zgłaszać swoje plany lotów. Na podstawie określonych wcześniej parametrów przepustowości, wynikających z przeprowadzonej wcześniej w tym zakresie analizy, koordynator akceptuje rozkład lub informuje przewoźnika o możliwych innych czasach operacji. Przewoźnicy mają obowiązek stosowania się do decyzji koordynatora, a bez otrzymania zgody na loty (tzw. sloty) nie mogą wykonywać operacji.
Koordynacji rozkładów lotów nie eliminuje opóźnień rejsów, które wpływać mogą na zmiany maksymalnej liczby podróżnych lub operacji występujących w określonym przedziale czasowym, pomimo pierwotnego zaplanowania ich w zgodnie z przyjętymi parametrami przepustowości. Powinna być rozwiązaniem tymczasowym, wprowadzanym do czasu osiągnięcia przepustowości lotniska pozwalającej na płynną obsługę spodziewanego ruchu. Podniesienie przepustowości może nastąpić np. dzięki rozbudowie portu lotniczego
lub uruchomieniu nowych elementów infrastruktury, a rewizja nadanego dla lotniska poziomu zarządzania rozkładem lotów nastąpić może przed każdym sezonem lotów.

Kraków Airport będzie trzecim lotniskiem w Polsce, dla którego wprowadzona została koordynacja. Obecnie całoroczna koordynacja rozkładów lotów ma miejsce na lotnisku Chopina w Warszawie (WAW) oraz w godzinach nocnych na lotnisku w Poznaniu (POZ).

Kraków Airport jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które obsługuje ponad 7 mln pasażerów w ciągu roku. 23 przewoźników oferuje stąd ponad 130 bezpośrednich połączeń regularnych prosto z Krakowa na 4 kontynenty (Europa, Azja, Ameryka Północna i Afryka). Krakowskie lotnisko planuje zainwestować około miliarda złotych w rozwój infrastruktury. Podstawą jego dalszej modernizacji pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego.