Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

Profesor oświaty Renata Bębenek: Szkoła wymaga stabilności i rozważnych reform

03.11.2023 09:58 | 8 komentarzy | 6 233 odsłon | Agnieszka Filipowicz
Renata Bębenek, dyrektorka Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, otrzymała tytuł Profesora Oświaty. Oprócz niej w powiecie chrzanowskim może się nim poszczycić tylko Antoni Buchała ze szkoły KSW w Libiążu.
8
Profesor oświaty Renata Bębenek: Szkoła wymaga stabilności i rozważnych reform
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas
Agnieszka Filipowicz: Tylko 25 nauczycieli w Polsce zdobyło w tym roku tytuł profesora oświaty. Jak się pani czuje w tym prestiżowym, wąskim gronie?
Renata Bębenek: Czuję radość, satysfakcję i przede wszystkim wdzięczność za to, że na swojej drodze zawodowej spotkałam mnóstwo wspaniałych osób, z którymi mogłam realizować ciekawe i ważne inicjatywy związane z szeroko rozumianą oświatą. Chcę przy okazji złożyć podziękowania całej społeczności Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, Starostwu Powiatowemu w Chrzanowie, wszystkim instytucjom i pracodawcom, z którymi współpracowałam wcześniej i obecnie. Czuję się zaszczycona uzyskaniem tytułu honorowego Profesora Oświaty - tym bardziej, że jest to pierwsze wyróżnienie dla nauczyciela z powiatu chrzanowskiego zatrudnionego w szkole publicznej.

Uczy pani matematyki. Mówią, że to królowa nauk, ale dla wielu uczniów jest zmorą. Czy matematykę da się lubić? I za co?
Zgadzam się z tym stwierdzeniem, że matematyka jest królową nauk. Bez matematyki nie byłby możliwy rozwój wielu dziedzin naszego życia - inżynierii, informatyki, sztucznej inteligencji itd. Rzeczywiście jest to przedmiot, który sprawia trudność wielu uczniom. Myślę jednak, że wynika to ze złego nastawienia - nic nie rozumiem, ja się tego nigdy nie nauczę, to mi się nie przyda... Jednak matematyka w życiu codziennym jest bardzo potrzebna. Bez niej nie poradzimy sobie np. z policzeniem procentowej podwyżki lub obniżki cen towarów, kosztem wzięcia kredytu w banku, płaceniem podatków. Żyjemy w epoce ciągłego przetwarzania informacji i umiejętność posługiwania się matematyką jest niezbędna. Nie każdy z nas musi być wybitnym matematykiem, ale opanowanie wiedzy z tej dziedziny jest w zasięgu każdego ucznia. Nie wszystkim nauka matematyki przychodzi z taką samą łatwością. Niektórzy potrzebują w to włożyć więcej pracy i chyba to stwarza najwięcej problemów, bo w matematyce nie ma drogi na skróty. Matematykę można lubić, a nawet pokochać.

Teraz pytanie o współczesną szkołę. Co by pani w niej zmieniła, a co pozostawiłaby w polskim systemie edukacyjnym takim, jaki jest?
Chciałabym, żeby zawód nauczyciela był godnie wynagradzany i cieszył się prestiżem. Współczesna szkoła powinna przyciągać do pracy najlepszych specjalistów, aby nowe pokolenia młodzieży były dobrze przygotowane do życia w nowoczesnym społeczeństwie. Szkoła wymaga stabilności, a reformy powinny być wdrażane rozważnie i w sposób długofalowy.

Całość rozmowy dostępna w aktualnym 43. numerze „Przełomu"