Związek komunikacyjny Chrzanowa, Libiąża i Trzebini ma otrzymać prawie 8 mln zł na zakup nowych autobusów. Zamierza też starać się dofinansowanie do zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
W tym roku Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie złożył wniosek w ramach 8. edycji Polskiego Ładu o dofinansowanie zakupu autobusów niskoemisyjnych. Z powodzeniem. Ma otrzymać na ten cel 7 999 350 zł.
Jak mówi przewodniczący ZKKM Chrzanów Marek Dyszy, związek zamierza kupić za tę dotację niskoemisyjne autobusy hybrydowe (napęd spalinowy i elektryczny).
- Autobusy te są tańsze niż elektryczne, nie mówiąc już o wodorowych. Nie wymagają też ładowarek, bo baterie doładowują się energią wytwarzaną podczas jazdy, umożliwiając pokonywanie długich dystansów - mówi Marek Dyszy.
ZKKM planuje kupić dwa lub trzy takie pojazdy. Średni koszt autobusu hybrydowego wynosi od 3,4 do 3,7 mln zł.
Związek komunikacyjny będzie również składał wniosek o dofinansowanie zakupu dwóch nowych autobusów w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. W tym wypadku w grę wchodzą pojazdy elektryczne, a nie wodorowe. Miałyby one obsługiwać linie kursujące w granicach gminy Chrzanów.
- Dokonywaliśmy analiz, korzystając również z opracowań ekspertów. Na podstawie przeliczeń opłacalności finansowej wskazano w nim na autobusy elektryczne. Nie chodzi w tym wypadku tylko o cenę autobusu, ale również późniejszą ich eksploatację. Wodór jest bardzo drogi. Można zakładać, że będzie on taniał, ale co do tego nie mamy pewności, kiedy i w jakim stopniu to nastąpi - mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM.
Jak wynika z opracowania ekspertów przygotowanego dla związku komunikacyjnego, za kg wodoru trzeba zapłacić ok. 65 zł, natomiast kWh energii elektrycznej kosztuje ok. 2 zł.
Ponadto średnia cena autobusu elektrycznego wynosi 3,5 - 4,1 mln zł, natomiast wodorowego 5,2 - 5,7 mln zł. W przypadku zakupu "elektryków" konieczny jest dodatkowo zakup ładowarek typu plug-in oraz pantografowych. Ich średni koszt to odpowiednio: 70 tys. zł i 420 tys. zł.
Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, według ekspertów przygotowujących opracowanie dla ZKKM, koszt przejazdu 100 km wyniósłby w przypadku autobusów elektrycznych 220 zł, natomiast wodorowych 520 zł. Z kolei w przypadku hybrydowych 227,5 zł.
14.11.2024
Poszukujemy Sprzedawcy (Konsultanta Medycznego) do...
14.11.2024
ODSTĄPIĘ dobrze prosperujący Sklep Odzieżowy - Chr...
08.11.2024
WYCINKA drzew, karczowanie, zrębkowanie. Minikopar...
08.11.2024
DREWNO opałowe, zrębki. Transport. Tel. 572-632-99...
01.11.2024
GABINET Psychologiczno - Terapeutyczny PRYZMAT Kat...
17.09.2024
ŚLUSARZY, spawaczy, montażystów, praca na warsztac...
Tomekk10:50, 14.10.2023
0 0
Dobrze by było aby biletomaty sprawniej działały. Bo często są nie w pełni sprawne. Problemy płatnością kartą,albo monety automat wyrzuca. 10:50, 14.10.2023
Toed12:02, 14.10.2023
0 0
Te propozycje powinny być poddane konsultacjom społecznym z uwzględnieniem wpływu na ceny biletów i odniesieniem do stanu aktualnego. Najlepiej byłoby, gdyby o tym zadecydowało lokalne referendum, bo ZKKM nie jest własnością ani jego prezesa ani burmistrzów.. 12:02, 14.10.2023
abc13:35, 14.10.2023
0 0
@Przełom rozbawiliście mnie tym tytułem :D Na co stawia ZKKM? Że niby na na autobusy hybrydowe i elektryczne? Jak do tej pory ZKKM od wielu lat udowadnia, że stawia na zwijanie komunikacji. Po co komu te autobusy elektryczne jak kursy są coraz rzadziej i trzeba najpierw pół miasta przejść na nogach ponieważ autobusy uciekają przed mieszkańcami najkrótszą drogą. W moich oczach ZKKM stracił już dawno jakiekolwiek kompetencje do organizowania komunikacji na tutejszym terenie. Jedyne do czego się nadaje aktualnie ZKKM to tylko do zlikwidowania! 13:35, 14.10.2023
Berek99715:33, 14.10.2023
0 0
@abc: Dokładnie tak! ZK"KM" nadaje się jedynie do likwidacji. Komunikacja ma przyciągać i zachęcać do skorzystania z jej usług, a w tym wypadku to jest odwrócenie do góry nogami i tyłem do pasażera... Niech się pan przewodniczący Dyszy wypowie, jak to Związek pod jego rządem zachęca mieszkańców Powiatu do skorzystania z tejże komunikacji... Gdzie to pasażerowie mogą dojechać tą "wspaniale" rozwijającą się komunikacją np. do największych zakładów pracy, szkół, na przesiadkę na pociąg do miast wojewódzkich? Największa strefa ekonomiczna w okolicy czyli w Chełmku nie obsłużona w pełni przez ZK"KM" (na 6 do pracy nie dojedziesz, po 22 nie wrócisz)... A największym podsumowaniem działającej komunikacji jest "korzystanie" z owej przez przedstawicieli owego Związku z panem przewodniczącym na czele... 15:33, 14.10.2023
laik17:23, 14.10.2023
0 0
Szlag mnie trafia jak czytam o tych dotacjach na zakup autobusów. Ludzie nie potrzebują nowych autobusów, tylko potrzebują łatwej dostępności transportu publicznego i atrakcyjnej oferty przewozowej. Czy tak trudno to zrozumieć? Dla osób zarządzających w związku najwyraźniej tak. Co nam po tych autobusach jak kursy są obcinane, ludzie nie mogą przedostać się z jednej strony miasta na drugą, autobusy jeżdżą skrótami... No dramat po prostu. Zacznijcie od pozyskiwania dotacji na uruchamianie dodatkowych kursów i nowych połączeń, a nie zaczynacie od dupy strony... Rzygać się chce jak się patrzy na ten upadek komunikacji w regionie....
17:23, 14.10.2023
Promil_pl19:36, 14.10.2023
0 0
Fantastycznie. Wszystko zmierza ku temu że dzięki naszemu związkowi będziemy mieli w końcu lesze połączenia: https://www.youtube.com/watch?v=N4FvOqTdnPI 19:36, 14.10.2023
Elkaaa18:09, 15.10.2023
0 0
Najpierw powinniście pomyśleć o lepszym połączeniu w kierunku Jaworzna i Katowic w godzinach wieczornych i nocnych jak i w soboty i niedziele bo to jest największą klęska w historii Chrzanowa 18:09, 15.10.2023
stary zgred06:27, 16.10.2023
0 0
Rodzaj napędu nieważny, najważniejsze aby się tylko pod wiaduktami mieściły. 06:27, 16.10.2023
Czeski Sor18:13, 18.10.2023
0 0
No i gdzie one by jeździły, pod wiadukt nawet nie wjadą. Chyba do Luszowic i na zad 18:13, 18.10.2023