Chrzanów
ZKKM Chrzanów stawia na autobusy hybrydowe i elektryczne
Związek komunikacyjny Chrzanowa, Libiąża i Trzebini ma otrzymać prawie 8 mln zł na zakup nowych autobusów. Zamierza też starać się dofinansowanie do zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
![ZKKM Chrzanów stawia na autobusy hybrydowe i elektryczne](https://imgcdn1.przelom.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2023/10/13/47324_1697226881_54751200.jpg)
W tym roku Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie złożył wniosek w ramach 8. edycji Polskiego Ładu o dofinansowanie zakupu autobusów niskoemisyjnych. Z powodzeniem. Ma otrzymać na ten cel 7 999 350 zł.
Jak mówi przewodniczący ZKKM Chrzanów Marek Dyszy, związek zamierza kupić za tę dotację niskoemisyjne autobusy hybrydowe (napęd spalinowy i elektryczny).
- Autobusy te są tańsze niż elektryczne, nie mówiąc już o wodorowych. Nie wymagają też ładowarek, bo baterie doładowują się energią wytwarzaną podczas jazdy, umożliwiając pokonywanie długich dystansów - mówi Marek Dyszy.
ZKKM planuje kupić dwa lub trzy takie pojazdy. Średni koszt autobusu hybrydowego wynosi od 3,4 do 3,7 mln zł.
Związek komunikacyjny będzie również składał wniosek o dofinansowanie zakupu dwóch nowych autobusów w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. W tym wypadku w grę wchodzą pojazdy elektryczne, a nie wodorowe. Miałyby one obsługiwać linie kursujące w granicach gminy Chrzanów.
- Dokonywaliśmy analiz, korzystając również z opracowań ekspertów. Na podstawie przeliczeń opłacalności finansowej wskazano w nim na autobusy elektryczne. Nie chodzi w tym wypadku tylko o cenę autobusu, ale również późniejszą ich eksploatację. Wodór jest bardzo drogi. Można zakładać, że będzie on taniał, ale co do tego nie mamy pewności, kiedy i w jakim stopniu to nastąpi - mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM.
Jak wynika z opracowania ekspertów przygotowanego dla związku komunikacyjnego, za kg wodoru trzeba zapłacić ok. 65 zł, natomiast kWh energii elektrycznej kosztuje ok. 2 zł.
Ponadto średnia cena autobusu elektrycznego wynosi 3,5 - 4,1 mln zł, natomiast wodorowego 5,2 - 5,7 mln zł. W przypadku zakupu „elektryków" konieczny jest dodatkowo zakup ładowarek typu plug-in oraz pantografowych. Ich średni koszt to odpowiednio: 70 tys. zł i 420 tys. zł.
Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, według ekspertów przygotowujących opracowanie dla ZKKM, koszt przejazdu 100 km wyniósłby w przypadku autobusów elektrycznych 220 zł, natomiast wodorowych 520 zł. Z kolei w przypadku hybrydowych 227,5 zł.
Komentarze
9 komentarzy
No i gdzie one by jeździły, pod wiadukt nawet nie wjadą. Chyba do Luszowic i na zad
Rodzaj napędu nieważny, najważniejsze aby się tylko pod wiaduktami mieściły.
Najpierw powinniście pomyśleć o lepszym połączeniu w kierunku Jaworzna i Katowic w godzinach wieczornych i nocnych jak i w soboty i niedziele bo to jest największą klęska w historii Chrzanowa
Fantastycznie. Wszystko zmierza ku temu że dzięki naszemu związkowi będziemy mieli w końcu lesze połączenia: https://www.youtube.com/watch?v=N4FvOqTdnPI
Szlag mnie trafia jak czytam o tych dotacjach na zakup autobusów. Ludzie nie potrzebują nowych autobusów, tylko potrzebują łatwej dostępności transportu publicznego i atrakcyjnej oferty przewozowej. Czy tak trudno to zrozumieć? Dla osób zarządzających w związku najwyraźniej tak. Co nam po tych autobusach jak kursy są obcinane, ludzie nie mogą przedostać się z jednej strony miasta na drugą, autobusy jeżdżą skrótami... No dramat po prostu. Zacznijcie od pozyskiwania dotacji na uruchamianie dodatkowych kursów i nowych połączeń, a nie zaczynacie od dupy strony... Rzygać się chce jak się patrzy na ten upadek komunikacji w regionie....
@abc: Dokładnie tak! ZK"KM" nadaje się jedynie do likwidacji. Komunikacja ma przyciągać i zachęcać do skorzystania z jej usług, a w tym wypadku to jest odwrócenie do góry nogami i tyłem do pasażera... Niech się pan przewodniczący Dyszy wypowie, jak to Związek pod jego rządem zachęca mieszkańców Powiatu do skorzystania z tejże komunikacji... Gdzie to pasażerowie mogą dojechać tą "wspaniale" rozwijającą się komunikacją np. do największych zakładów pracy, szkół, na przesiadkę na pociąg do miast wojewódzkich? Największa strefa ekonomiczna w okolicy czyli w Chełmku nie obsłużona w pełni przez ZK"KM" (na 6 do pracy nie dojedziesz, po 22 nie wrócisz)... A największym podsumowaniem działającej komunikacji jest "korzystanie" z owej przez przedstawicieli owego Związku z panem przewodniczącym na czele...
@Przełom rozbawiliście mnie tym tytułem :D Na co stawia ZKKM? Że niby na na autobusy hybrydowe i elektryczne? Jak do tej pory ZKKM od wielu lat udowadnia, że stawia na zwijanie komunikacji. Po co komu te autobusy elektryczne jak kursy są coraz rzadziej i trzeba najpierw pół miasta przejść na nogach ponieważ autobusy uciekają przed mieszkańcami najkrótszą drogą. W moich oczach ZKKM stracił już dawno jakiekolwiek kompetencje do organizowania komunikacji na tutejszym terenie. Jedyne do czego się nadaje aktualnie ZKKM to tylko do zlikwidowania!
Te propozycje powinny być poddane konsultacjom społecznym z uwzględnieniem wpływu na ceny biletów i odniesieniem do stanu aktualnego. Najlepiej byłoby, gdyby o tym zadecydowało lokalne referendum, bo ZKKM nie jest własnością ani jego prezesa ani burmistrzów..
Dobrze by było aby biletomaty sprawniej działały. Bo często są nie w pełni sprawne. Problemy płatnością kartą,albo monety automat wyrzuca.