Ponad połowa pasażerów ZKKM kupuje tradycyjne bilety. Systematycznie zwiększa się jednak odsetek osób korzystających z biletomatów oraz płacących za przejazd przez aplikacje mobilne.
Pięć lat temu 78 procent pasażerów z gmin Chrzanów, Trzebinia i Libiąż jeżdżących liniami ZKKM kupowało tradycyjne, papierowe bilety. Z biletomatów korzystało 19 procent, a tylko 3 procent kupowało bilety w „mobilu”. W 2024 roku z tradycyjnych biletów kupowanych w punktach sprzedaży korzysta 57 procent pasażerów, z biletomatów 20 procent, a aż 23 procent nabywa e-bilety.
W pierwszym półroczu ogólne wpływy ze sprzedaży biletów ZKKM wyniosły 3,7 miliona złotych.
Zakupy przez aplikacje i technologie zbliżeniowe coraz mocniej wypierają tradycyjne rozwiązania stosowane dotychczas w transporcie zbiorowym. Widać to zwłaszcza w dużych miastach. W Poznaniu i Wrocławiu za pomocą kart płatniczych kupowane jest już 70 procent biletów. Trend ten zbędzie się rozwijać.
Już w ubiegłym roku „Rzeczpospolita” donosiła, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia we wrześniu 2023 roku odnotowała najwyższy w historii wynik sprzedaży biletów przez aplikacje mobilne. W Warszawie w poprzednim roku rynek mobilny w komunikacji publicznej urósł o niemal połowę. W Łodzi 9 na 10 pasażerów wybiera płatności elektroniczne.
Organizatorzy komunikacji szukają rozwiązań, które będą generowały mniej kosztów, bo wydruk papieru kosztuje, a rozwiązania elektroniczne są bardziej proekologiczne. Wydruk papieru w automacie biletowym to nie tylko papier, ale również koszt utrzymania całej infrastruktury sprzętowej, która jest bardzo droga, zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu.
Jak informuje bezprawnik.pl Warszawa już pracuje nad systemem, który sam ma odznaczać opuszczanie pojazdu komunikacji miejskiej, a na koniec dnia rozliczyć pasażera według najkorzystniejszej opcji, czyli na przykład biletu dobowego. Słychać też głosy o wdrożeniu innych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.
Bilety papierowe wychodzą z mody, jednak wciąż są tacy, którzy z nowoczesnych rozwiązań korzystać nie chcą, bo wolą obrót gotówkowy. Oni także muszą mieć zapewnioną możliwość korzystania z komunikacji publicznej. Na ten problem zwracał już też już Rzecznik Praw Obywatelskich wskazując, że organizujący komunikację nie mogą doprowadzić do faktycznego wyłączenia możliwości opłaty za przejazd za pomocą gotówki.
W gminach Chrzanów, Trzebinia i Libiąż można nabyć bilety papierowe, ale liczba punktów, w których są dostępne, nie jest zbyt duża. Bilet można kupić jeszcze u kierowcy, ale ten sprzedaje wyłącznie bilety o nominałach: 6 zł normalny, 3 zł ulgowy i 0,10 zł ulgowy. Na dodatek przyjmuje tylko nominały o wartości nie mniejszej niż 50 gr i nie większej niż 20 zł (chyba, że chodzi o bilet o nominale 0,10 zł).
06.11.2024
ZATRUDNIĘ pracownika fizycznego do pracy przy kost...
05.11.2024
ZATRUDNIĘ od zaraz pracownika fizycznego do pracy ...
01.11.2024
GABINET Psychologiczno - Terapeutyczny PRYZMAT Kat...
29.10.2024
ZATRUDNIĘ pracownika fizycznego do układania kostk...
28.10.2024
DO wynajęcia cukiernia wraz z wyposażeniem - 512 9...
17.09.2024
ŚLUSARZY, spawaczy, montażystów, praca na warsztac...
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz