Chrzanów
Nasza droga międzygminna komunikacja

4, 2 zł za bilet komunikacji miejskiej po jednej gminie - tyle obecnie płacimy. 5,2 zł - za przejazd po dwóch gminach. Taki jest cennik Związku Komunalnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie.
Ci, którzy jeżdżą codziennie komunikacją miejską do pracy czy szkoły, kupują bilety miesięczne. Oni raczej nie narzekają. Jednak jednorazowe przejazdy komunikacją miejską po terenie Chrzanowa, Trzebini i Libiąża nie zachęcają do rezygnacji z prywatnego transportu i korzystania z komunikacji miejskiej. Przejazd po jednej gminie kosztuje 4,20 zł, a po dwóch - już 5,2 zł. Dla porównania - w Krakowie przejazd tramwajem do 20 minut kosztuje tylko 4 zł.
Spójrzmy, jak wygląda to u sąsiadów. W powiecie oświęcimskim przejazd po 1 gminie kosztuje 4 zł, 2 gminach - 4,6 zł, po 3 - 5,8 zł, po 4 - 7 z; W Olkuszu też jest taniej niż u nas. Za 3 zł można podróżować po mieście. Po terenie gminy - za 4 zł, a za podróż po 2 lub 3 gminach zapłacimy 5 zł.
Jaworzno to już Śląsk, ale warto zerknąć, ile tuż za granicą naszego województwa pasażerowie płacą za bilety. Za podróż po jednej gminie mieszkańcy Jaworzna płacą 4 zł. Gdy jadą przez 2 gminy - 4,6 zł. Podróż przez 3 gminy kosztuje ich 5 zł.
Ten temat poruszył na ostatniej sesji Rady Miasta Trzebinia radny Wojciech Hajduk. Okazją ku temu było sprawozdanie z działalności Związku Komunalnego Komunikacja Międzygminna. Zwrócił uwagę, że cena jednorazowego biletu nie zachęca, by zrezygnować z jazdy samochodem na korzyść komunikacji miejskiej.
Z odpowiedzi szefa związku komunikacyjnego Marka Dyszego wynika jednak, że zmiana cen biletów zależna jest od finansowego zaangażowania gmin. A w najbliższym czasie raczej nie można liczyć na zwiększenie dopłat. A zatem cena biletów na razie pozostanie bez zmian.
Komentarze
10 komentarzy
Pisząc "Jaworzno to już Śląsk" cytowałem Panią Agnieszkę Filipowicz. Nie wiem co cię dzbanie rozbawiło.
WINNICKI nie ośmieszaj się - "Przy okazji: Jaworzno to już Śląsk?" Ty tak na serio? Nie ośmieszaj się?
W Jaworznie bilet roczny kosztuje 240 zł. Chrzanów sobie życzy 1728.
Autorka materiału mija się z prawdą. Ceny biletów PKM Jaworzno zaczynają się od 3 zł w obrębie jednej gminy, nie wspominając że za 6 zł można się bujać przez cały dzień od Chrzanowa do Katowic czy Sosnowca i z powrotem. Przy okazji: Jaworzno to już Śląsk? Od kiedy jeśli można wiedzieć?
@83LUKE nie korzystają z komunikacji przez nich samych tworzonej. Nawet w dniu bez samochodu... A była szansa, by PKM Jaworzno objęło nasz Powiat...ale nasi twórczy samorządowcy i ich pomysły doprowadziły do stworzenia ZK"KM".
@Berek997 a widziałeś kiedyś tych ze stołeczków w autobusie? Coś mi się zdaje, że każdy z nich sobie autkiem 4 literki wozi...
Fajna fucha na stołeczkach w ZK"KM", a komunikacja autobusowa systematycznie się zwija... obcinanie i skracanie kursów to jest zachęta dla mieszkańców Powiatu... A już o szumnie zapowiadanej korelacji rozkładów tejże komunikacji z rozkładami jazdy pociągów z Trzebini (do i z Krakowa czy Katowic) to można zapomnieć...przerasta to stołeczkowych w ZK"KM"...
Ostatnio slyszymy o budowie centrum przesiadkowego w Trzebini oraz nowej zajezdni w Chrzanowie, ktore to inwestycje ida w ciezkie miliony. A w jaki sposob to przyczyni sie do popularyzacji transportu publicznego? Ze posiedze w pieknym, nowym centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i poczekam godzine albo dluzej na kolejny autobus popijajac kawke? Moze lepiej wydac te pieniadze na czestsze kursy autobusow, zgranie rozkladow jazdy z kursami pociagow i innych autobusow, na wieksze finansowe zaangazowanie gmin- jak to mowi M. Dyszy? Kto zasiada w zarzadzie ZKKM Chrzanow jak nie przedstawiciele gmin? Ile kosztuje utrzymanie Zarzadu?
Co do cen biletów mam parę uwag. Najgorzej jest jeśli ktoś wsiada niemal na końcu Trzebini i jedzie do Chrzanowa to płacąc jak za przejazd po terenie dwóch gmin to jest to bardzo drogo. Bilety miesięczne - rozdzielanie biletów miesięcznych na poszczególne linie jest bez sensu zwłaszcza że większość i tak się pokrywa z trasą innych linii. Wystarczy zrobić bilety miesięczne i tygodniowe z wyszczególnieniem po jakiej gminie jest ważny.
Różnica jest taka, że w Krakowie autobusy lub tramwaje są dla ludzi tymczasem w Chrzanowie autobusy wyjeżdżają z miasta najkrótszą drogą po to żeby tych ludzi nie zebrać ale jechać na pusto. Coś takiego jak logika tutejszej komunikacji już się dawno skończyła. Obniżyć wynagrodzenie Zarządowi ZKKM do poziomu sprzed podwyżki to już się znajdą pieniądze na przywrócenie pierwotnych tras autobusom. Oczywiście wszystko dzieje się na zlecenie lokalnych włodarzy, którym na rękę jest ograniczanie komunikacji.