Rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini oddany do użytku - przelom.pl
Zamknij

Rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini oddany do użytku

18:15, 01.02.2023 Alicja Molenda
Skomentuj Paweł Stańczyk, Mateusz Berger, Daniel Obajtek, Maciej Małecki, Łukasza Kmita. Fot. Z materiałów prasowych PERN SA Paweł Stańczyk, Mateusz Berger, Daniel Obajtek, Maciej Małecki, Łukasza Kmita. Fot. Z materiałów prasowych PERN SA

97- kilometrowy odcinek prowadzi od Bazy Paliw PERN w Boronowie do Terminala Paliw PKN ORLEN w Trzebini.  Dzięki niemu paliwa będą docierać szybciej i bezpieczniej na południe kraju.

Jak podaje w komunikacie prasowym PERN SA, dzisiaj zakończyła się budowa odcinka rurociągu produktowego z Boronowa do Trzebini.

- W obecnej sytuacji międzynarodowej każda inwestycja, która pozwala na magazynowanie lub szybszy transport produktów naftowych to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy świętować zakończenie takiego projektu - powiedział podczas konferencji prasowej Mateusz Berger, Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Nowa magistrala przebiega przez tereny 11 miast i gmin Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Dotąd Górny Śląsk był zaopatrywany transportem łączonym (rurociąg, kolej, autocysterny), bądź koleją. Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock - Koluszki - Boronów do Terminala Paliw PKN Orlen w Trzebini, w którym są magazynowane benzyny silnikowe bezołowiowe, oleje napędowe oraz dodatki. Terminal jest strategicznym punktem na mapie sprzedaży i dystrybucji paliw ze względu na bliskość dużych rynków i aglomeracji oraz lokalizacji niedaleko dużego węzła kolejowego i autostrady A4.

Brakujące ogniwo

- Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów i staramy się na nie odpowiadać. Dlatego nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata - podkreślił Paweł Stańczyk, Prezes PERN.

Wszystkie rury wykorzystane podczas budowy rurociągu produktowego Boronów - Trzebinia, zostały wyprodukowane zgodnie z obowiązującymi normami i przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych. Mimo relatywnie niewielkiej średnicy - 25 cm, do produkcji prawie 6,5 tys. rur użyto ponad 5 tys. ton stali. Poddano je łącznie ponad 70 różnym próbom i testom, w tym m.in.: badaniom radiograficznym połączeń spawanych, statycznego rozciągania, magnetyzmu szczątkowego, ciągłości izolacji, próbom szczelności i wytrzymałości.

Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum: Przedsiębiorstwo AGAT S.A., z siedzibą w Koluszkach jako lider oraz ZRUG Sp. z o.o., z siedzibą w Poznaniu. W projekt budowy rurociągu zaangażowanych było ponad 100 podmiotów (wykonawców, podwykonawców, dostawców).

Lokalne korzyści

Nowa magistrala to nie tylko szybszy i bezpieczniejszy transport paliw, ale i korzyści dla społeczności lokalnych. Projekt oznacza zwiększenie budżetu gmin - o 2% podatku rocznego od wartości wybudowanej infrastruktury na jej terenie (od roku 2024).

-----------------------------

* Rurociąg rocznie będzie transportować 1,5 mln m³ paliw.

* Koszt inwestycji to ponad 200 mln zł.

* Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock - Koluszki - Boronów do Terminala Paliw PKN Orlen w Trzebini, w którym są magazynowane benzyny silnikowe bezołowiowe, oleje napędowe oraz dodatki.

* Budowa rurociągu Boronów-Trzebinia wiąże się także z rozbudową terminala Orlenu w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość prac wykonywanych przez Orlen przekroczy 200 mln zł i potrwa do końca tego roku - infromuje portal wnp.pl.

Wśród inwestycji, które Orlen będzie finalizował w kolejnych miesiącach w Trzebini, są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m3, a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu - informuje portal wnp.pl.

* Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.

(Alicja Molenda)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

Mateusz1982Mateusz1982

0 0

To kiedy następna podwyżka cen paliwa dla Polaków ? 20:02, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MakariuszMakariusz

0 0

Poczekaj Mateusz, już niebawem. Ostatnio jakaś paniusia jak czytałem na Polszmacie zapowiadała podwyżki cen gazu.
20:09, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

andziaandzia

0 0

To cudowna wiadomość. Ciekawe kiedy kiedy ruszą wypłaty odszkodowań dla mieszkańców , którym zrujnowaną przy okazji ich działki. 20:55, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stary zgredstary zgred

0 0

Czy rozbudowa terminala oznacza większy ruch cystern? 21:51, 01.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hotinhotin

0 0

Brawo prezesie Obajtek ! Opozycja z Tuskiem jakoś dziwnie milczy,więc inwestycja trafna i potrzebna w dzisiejszych jakże trudnych czasach. 12:04, 02.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%