Powiat chrzanowski
TEMAT NUMERU. (Nie)bezpiecznie na drogach powiatu chrzanowskiego
A oto przykładowe pytania, na które odpowiadają nasi eksperci.
- Spowodowaliśmy wypadek lub kolizję. Kiedy wzywać policję? Kiedy spisywać oświadczenie bez udziału policji? Na co zwrócić szczególną uwagę?
- Zdarza się, że uczestnicy kolizji, gdy nie mogą się dogadać, pozostawiają auta na środku jezdni, czekając na przyjazd policji. Jak prawidłowo należy się w tej sytuacji zachować?
- Co zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
- Jakie znowelizowane przepisy ruchu drogowego wciąż są najbardziej kłopotliwe dla kierowców lub wciąż jeszcze nie znane. Np. zawodowy kierowca, jeżdżący np. autobusami, może zatem stracić uprawnienia, a co za tym idzie - pracę, jeśli kieruje motocyklem bez kategorii A. To dość restrykcyjne rozwiązanie.
- Od 1 stycznia brak konkretnych uprawnień skutkuje już nie tylko mandatem, lecz zakazem prowadzenia pojazdów. Np. ktoś posiada kategorię B, ale kieruje motocyklem o pojemności silnika powyżej 125 centymetrów sześciennych, nie mając kategorii A. Jest mocno zdziwiony, kiedy w tej sytuacji policjant zatrzymuje mu wszystkie uprawnienia i kieruje sprawę do sądu - mówi podinspektor Mariusz Jurczyk, naczelnik wydziału ruchu drogowego w KPP w Chrzanowie.
- Ile dokładnie wynoszą mandaty za przekroczenie prędkości i co się zmieni po 17 września 2022 r.
- Może nas namierzyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a kara za brak OC może wynieść ponad 6 tys. zł.
- Podstawowe ubezpieczenie to OC. Musi być bezwzględnie wykupione od momentu pierwszej rejestracji auta do jego sprzedaży, złomowania lub kradzieży. I nie ma znaczenia, czy zarejestrowany samochód jeździ, czy jest rozebrany na części. OC powinno być ważne - mówi Stanisław Kosałka, właściciel firmy ubezpieczeniowej z Trzebini.
Zapraszamy do lektury najnowszego wydania „Przełomu", dostępnego również w wersji elektronicznej.