Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Licealiści uczą się zdalnie od najlepszych

20.04.2022 09:30 | 0 komentarzy | 3 481 odsłony | Natalia Feluś
O tym, jak wyglądają w praktyce zajęcia prowadzone w ramach Małopolskiej Szkoły Edukacyjnej opowiada koordynatorka projektu w II LO, nauczycielka przedsiębiorczości Mirosława Sojka.
0
Licealiści uczą się zdalnie od najlepszych
Uczniowie IILO chodzą na zajęcia do Biblioteki Pedagogicznej w Chrzanowie. Fot. IILO
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Natalia Feluś: Lekcje w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej to zajęcia dodatkowe?

Mirosława Sojka: Tak, to zajęcia pozalekcyjne dla chętnych. Grupa musi liczyć minimum 15 osób.

Odbywają się w szkole?

Nie, w Bibliotece Pedagogicznej w Chrzanowie. Tam jest odpowiednie zaplecze informatyczne do realizacji tych wykładów.

Jak często są organizowane?

Trzy razy w tygodniu. W naszym przypadku, w środy są lekcje matematyki, w czwartki - geografii i w piątki - przedsiębiorczość. Trwają do 7.30 do 9.00. Nasze liceum zaczęło uczestniczyć w projekcie w ubiegłym roku szkolnym. Realizowaliśmy wtedy dwa obszary przedmiotowe - z geografii i przedsiębiorczości. W tym roku doszły zajęcia z matematyki. Lekcje z matematyki i geografii prowadzą wykładowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a z przedsiębiorczości z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Rozumiem, że w zajęciach biorą udział uczniowie z różnych klas. Jak udaje się to pogodzić z planami ich lekcji?

Nie ukrywam, że odległość II LO od Biblioteki Pedagogicznej, która znajduje się na al. Henryka jest duża i przejście zajmuje sporo czasu. Godziny zajęć w ramach Małopolskiej Szkoły w Chmurze są nam narzucone odgórnie. To powoduje, że klasy, z których są uczniowie uczestniczący w zajęciach muszą rozpoczynać naukę dopiero o godz. 10. Gdyby projekt był realizowany na miejscu w szkole, byłoby o wiele łatwiej. Aby było to możliwe potrzebne jest odpowiednie zaplecze techniczne przygotowane przez pracowników AGH w Krakowie. By się o to starać, konieczny jest wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli powiatu chrzanowskiego.

W jaki sposób przebiegają zajęcia? Uczniowie sami zgłaszają interesujące ich tematy czy są one narzucone przez organizatorów?

Opiekunowie otrzymują gotowe scenariusze zawierające określone materiały, które mamy przygotować na konkretne zajęcia.

Nauka odbywa się w czasie rzeczywistym?

Tak, wykładowcy uniwersyteccy łączą się z nami z uczelni. Uczniowie odpowiadają na zadawane pytania, zgłaszają własne, wypowiadają się na forum wszystkich szkół uczestniczących w tym projekcie. Na lekcjach przedsiębiorczości jest 5 małopolskich placówek.

Dzięki temu zdobywają wiele umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości...

Z pewnością ta rozszerzona wiedza przyda im się podczas matur, a także na studiach. Sam kontakt z wykładowcami uniwersyteckimi oraz zetknięcie się z wiedzą akademicką jest dla licealistów niesamowicie budujący i rozwijający.

Jaka tematyka jest poruszana na zajęciach przedsiębiorczości?

To 30 godzin lekcyjnych i prawie tyle samo zagadnień, m.in.: analiza dokumentów prawnych, konstytucja biznesu, generowanie pomysłów na biznes, techniki wspierania przedsiębiorczości (np. franchising jako pomysł na biznes), przestępczość gospodarcza, wyzwania w zarządzaniu w XXI wieku, nowoczesne technologie w marketingu, cyberbezpieczeństwo, cyberzagrożenia.

Czy wiedza uczniów po odbytych zajęciach jest sprawdzana przez prowadzących?

Przed rozpoczęciem cyklu zajęć uczniowie rozwiązują pretesty, a po ich zakończeniu posttesty. To umożliwia ocenę, w jakim stopniu ich wiedza się poszerzyła.

Małopolska Chmura Edukacyjna to projekt umożliwiający przekazywanie uczniom szkół średnich wiedzy i przybliżanie im osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych. Biorą w nim udział dwa chrzanowskie licea.

 

Licealiści biorą udział w cyklu spotkań z wykładowcami uniwersyteckimi. Fot. IIL0