Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

W trzebińskim zespole szkół działa Rzeczniczka Praw Ucznia

31.03.2022 13:00 | 0 komentarzy | 4 187 odsłony | Natalia Feluś
Do Rzeczniczki Praw Ucznia młodzież przychodzi z wątpliwościami dotyczącymi statutu placówki, z pytaniami, czy nauczyciel mógł lub może zachować się w dany sposób w konkretnej sytuacji. Zapytania dotyczą też kwestii związanych z wystawianymi ocenami lub problemów emocjonalnych.
0
W trzebińskim zespole szkół działa Rzeczniczka Praw Ucznia
Grupa uczniów-koordynatorów mediacji rówieśniczych z Rzeczniczką Praw Ucznia. Fot. NF
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Sprawić, by uczeń zaufał nauczycielowi na tyle, żeby przychodził do niego ze swoimi problemami, to nie lada wyzwanie. Jeśli się uda, satysfakcja jest ogromna. Tak do funkcji Rzeczniczki Praw Ucznia podchodzi Katarzyna Teresak-Tupek, anglistka z Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych w Trzebini, która jest na tym społecznym stanowisku szkolnym od czterech lat.

- Te problemy sprowadzają się zwykle do jednego - uczniowie potrzebują, by ktoś im wytłumaczył, dlaczego coś się dzieje. Są pewne normy, zasady, które oni po prostu potrzebują zrozumieć.  Aby tak mogło się stać, należy uczniom i uczennicom  poświęcać swój czas – kwituje nauczycielka.

Mediacje rówieśnicze

Teraz prowadzi nowy projekt: "Mediacje rówieśnicze i inne dobre praktyki w środowisku szkolnym".

- Podstawą jest zmiana podejścia do sytuacji konfliktowych, uczymy się rozwiązywać spory na gruncie koleżeńskim i dociekać przy tym "co" jest problemem, a nie "kto" jest problemem. Chodzi o to, by uczniowie unikali oceniania i zwrócili uwagę na wartość komunikowania  – podkreśla Rzeczniczka Praw Ucznia.

Koordynatorami projektu z ramienia społeczności uczniowskiej są: Oliwia Skotnicka z kl. 1d, Marcel Kłeczek z kl. 1d, Bartłomiej Brzózka z kl. 4a, Karolina Kłosowska z kl. 3c, Mateusz Żbik z kl. 2c. Mają czuwać nad tym, by grupy rówieśnicze mogły rozstrzygać problemy między sobą. Odpowiadają za zebrania uczniów i są łącznikami między uczniami a nauczycielami. Często widzą sytuacje z innej perspektywy niż pedagodzy, więc ich rola w życiu szkoły jest niezwykle ważna i potrzebna.

Placówka zgłosiła projekt o mediacjach rówieśniczych do XII edycji Projektanci Edukacji, organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era pod patronatem m.in. Uniwersytetów Warszawskiego i Jagiellońskiego i otrzymała "Certyfikat Dobrze Zaprojektowanej Szkoły". Jest to projekt wewnątrzszkolny co oznacza, że nie ma na ten cel dodatkowych środków finansowych, a wszystko odbywa się dzięki pracy własnej nauczycieli oraz młodzieży.

- Plusem projektu jest to, że szkoła budzi w uczniu zaufanie. On wie, że może tu przyjść ze swoim problemem, pokazać swoje emocje, skonfrontować swoje zdanie, opowiedzieć co go boli – wymienia rzeczniczka. - Ponadto na mediacjach, na neutralnym gruncie, można po prostu się usłyszeć. Rozmawiać bez oceniania – dodaje.