Obwodnica będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 16 km. Ma wyprowadzić ruch tranzytowy z Chrzanowa i Trzebini. Powstać ma w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Każdy z trzech wariantów obwodnicy zaczyna się na DK 79 w Dulowej i kończy połączeniem z "krajówką" na węźle autostradowym w Byczynie. Najkrótszy wariant to w praktyce łącznik DK 79 z autostradą A4 w okolicy Bolęcina. Drugi z nich przebiega przez Puszczę Dulowską, Piłę Kościelecką oraz osiedla Kościelec i Młodości w Chrzanowie. Najmniej inwazyjny wydaje się wariant trzeci. Przecina Puszczę Dulowską i biegnie wzdłuż linii kolejowej oraz tereny strefy przemysłowej w Trzebini i Chrzanowie.
W grudniu 2022 roku odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców terenów leżących w zasięgu analizowanych wariantów przebiegu drogi. Inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, dostała też ponad tysiąc ankiet z uwagami. Projektanci skorygowali wtedy jeden z wariantów. Zamiast w stronę w stronę ul. Tuwima, planowana droga ma przebiegać obok Zakładu Karnego.
Plany budowy obwodnicy wciąż jednak budzą emocje, ze względu na możliwe wyburzenia budynków oraz wycinkę drzew.
- Skala wycinki byłaby ogromna, bo Puszcza Dulowska zostałaby przecięta na połowę. Każdy z trzech wariantów jest dla przyrody i leśników bardzo dotkliwy. To będzie koniec puszczy w obecnym kształcie, bo wycięte zostałoby tam, według naszych wstępnych szacunków, od 25 do 67 hektarów. Ale to nie tylko Puszcza Dulowska, bo projektowane trasy obwodnicy przecinają inne kompleksy leśne, m.in. kompleks leśny na Rospontowej i w Chrzanowie oraz w Bolęcinie – alarmuje Ewelina Boruń, Nadleśniczy Nadleśnictwa Chrzanów.
Podkreśla, że leśnicy są zbulwersowani skalą wycinki pod tę inwestycję. Choć sami byli krytykowani niejednokrotnie za cięcia prowadzone przez siebie na podstawie zapisów planu urządzenia lasu.
Dostali ostatnio pismo z prośbą o wskazanie kolizji przebiegu wariantów obwodnicy z drogami leśnymi.
- Nie wiem, czy mieszkańcy chcieliby mieć kosztem tak dużych zmian w środowisku taką drogę. Projektanci nie zaprojektowali na przykład ani jednego przejścia dla zwierzyny w kompleksie zamkniętym pomiędzy autostradą, torami i przyszłą drogą. Zażądałam w trybie pilnym spotkania z przedstawicielami projektanta oraz GDDKiA – podkreśla Ewelina Boruń.
O tym, na jakim etapie jest cała inwestycja i jaki jest harmonogram jej realizacji przeczytacie w bieżącym, papierowym wydaniu "Przełomu". Kto woli czytać na ekranie, może sięgnąć po e-wydanie „Przełomu” na platformach e-prasa i e-Kiosk.pl
hotin11:13, 22.04.2025
Wycinkę drzew to bym zostawił ,,fachowcom'' z PiS, są naprawdę dobrzy i coś przytulą dla siebie.
Kera 11:15, 22.04.2025
Oni się obawiają? A to dobre! 5 lat rżneli lasy. Dobrze, że nie przez 8 lat. Żałowali tego bardzo.
Donald trump11:17, 22.04.2025
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik11:16, 22.04.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Donald trump11:33, 22.04.2025
W Jaworznie ładnie wygląda wyrąbany las pod Izere. Drewno poszło do Niemiec i Chin a pieniądze przytulił pis!!!!!.
zorientowany11:44, 22.04.2025
uśmiechnieta polska według statystyk tnie więcej niż pisowce,mają rozmach skur!@#$%^
Vimo12:54, 22.04.2025
w główce ci się pie...li
Użytkownik11:59, 22.04.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Henio12:58, 22.04.2025
Pisu pod izere wyciął 300hektarów
Donek15:49, 22.04.2025
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Toed13:17, 22.04.2025
Jak mi wiadomo, to w 2023 roku prezentowany był wariant o oznaczeniu "W1mpzp", podobno uzgodniony z władzami gminy Trzebinia, przebiegający od granicy Dulowej z Wolą Filipowską pograniczem lasu - wzdłuż linii kolejowej i zabudowy w Młoszowej, dalej w Trzebini też wzdłuż kolei. W tym wariancie nie ma ani dewastacji tzw. tysiącletniej puszczy ani wyburzeń. Rozpatrywanie innych wariantów przez lasy i góry to formalna sztuka dla sztuki ze strony projektantów. Bezsensowne jest natomiast założenie, że to ma być droga dwujezdniowa - to trzeba wybić z głów urzędników z Krakowa!
Pedroma15:23, 22.04.2025
A może by ktoś tak zapytał tych co mieszkają prz Krakowskiej, Kościuszki czy przy Długiej. Ile lat można czekać na spokój w domu? Ci wszyscy wypowiadający się bełkotem do tej pory widzą tylko wycinkę drzew, ale nikt z was nie widzi koszmaru ludzi mieszkających przy tych ulicach. Można zrobić bardzo rozsądną obwodnicę z zielonymi przejściami i nowymi nasadzeniami oraz odejść od modelu wiejskiej ulicówki w Trzebini. Panie Burmistrzu i GDDKiA do dzieła. Pokażcie co potraficie wreszcie.
stary zgred15:34, 22.04.2025
Za dwa lata autostrada ma być bezpłatna dla samochodów osobowych. Dla ciężarowych płatna będzie tak samo autostrada jak i ta nowa obwodnica i stara droga. Patrząc na jej koniec umiejscowiony pomiędzy Dulową a Wolą to, bez względu na wybrany wariant, praktycznie nikt z Jaworzna czy Chrzanowa jadący do Trzebini, Olkusza, Myślachowic, Młoszowej, Dulowej czy Karniowic jej nie wybierze. Zostanie więc ruch "docelowy" od Chrzanowa/Jaworzna do Woli, Krzeszowic czy Rudawy. No może Zabierzowa. Więc dla kogo ta obwodnica? Szanowna Pedromo; "Myślachowice", "Młoszowa", "Dulowa" itd. dalej będą jeździły Długą i Kościuszki. Brak opłat na autostradzie skończy "żywot" tej drogi jako formy ucieczki przed opłatami za autostradę.
Użytkownik15:51, 22.04.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Marcin 19:06, 22.04.2025
Najpierw trzeba zrobić ul szpitalna od kasztelani do maxa
Miro19:28, 22.04.2025
Jak są wykonywane zabiegi w gospodarce leśnej (cięcia) to samorządowcy szczególnie Trzebinia protestują przy czym dalej będzie las, ale by poprowadzić drogę i lasu już tam nie będzie to samorządowcy te działania popierają.
Cabi22:04, 22.04.2025
Zdajecie sobie sprawę, że jeśli wszystko dobrze pójdzie to oddania obwodnicy można się spodziewać najwcześniej w 2032 - 2035 roku. Oczywiście nic dobrze nie pójdzie bo samorząd ostatnie 5 lat wykorzystał na zrobienie niczego i opowiadanie bajek. O nieudolnym ministrze z Krzeszowic przez litość nie napiszę.
hotin05:22, 23.04.2025
ciąć
prawdziwy hotin05:23, 23.04.2025
ciąć szybko
Tolo06:41, 23.04.2025
Tytuł tego artykułu jest kłamliwy. Prawdę można poznać w UM Gminy Trzebinia - tam mają projekt SUiKZP i narysowany na mapie przebieg planowanej drogi. Nie będzie żadnego wielkiego cięcia lasu - a to co wytną to ma bardzo niską wartość. Leśnicy żyją z lasu, więc chcieliby, żeby wkoło były lasy i nic więcej.
stary zgred07:17, 23.04.2025
Nie chodzi tylko o ilość "kubików" wyciętych drzew czy ilość hektarów, które zostaną zasfaltowane. Chodzi również o wpływ tej drogi na otoczenie. Pod kołami pędzących samochodów będą ginąć zwierzęta, a ich siedliska będą ograniczone. Dla ludzi też nieciekawy będzie widok lasu, w którym między drzewami nieustannie widać i słychać będzie jadące samochody. Dla zwirząt oznacza to fragmentaryzację lasu, a dla ludzi utratę jego atrakcyjności. Mam tylko nadzieję, że przestanie używać się tej pompatycznie *%#)!& wymyślonej "za Gierka", nazwy "Puszcza". A sama obwodnica, po zniesieniu opłat za autostradę i być może wybudowania na niej trzeciego pasa, będzie nie bardzo wiadomo dla kogo. Dla cystern z - i do rafinerii też nie za bardzo.
Vimo 16:18, 23.04.2025
Drzewa zostawiamy, prawicę wycinamy!
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
88 lat temu na Grunwaldzkiej w Chrzanowie
Przypomnę że od 1945 r do 1989 czyli w tym szarym komunistycznym kraju bez ,, radości" I dobrobytu jak tutaj Przełom pisze przybyło nas około 15 milionów ludzi. Od 1989 w zachodnim dobrobycie hehe nie przybywa nic a nawet ubywa nam ludności. Więc przestańcie prać młodym mózgi jak to było źle. Lata 70 były naprawdę na wysokim poziomie jak na tamte czasy i to w każdej dziedzinie. Do tej pory nie rozkradli tego co wtedy powstało
Ogień
22:11, 2025-05-12
Bezrobotni pracują za 12 złotych za godzinę
Ale za to ten pajac z PO Jerzy Kasprzyk dyrektor który na targu kupił wykształcenie jeździ nowiutkim BMW. Brawo POwcy,a ludzie powinni mu splunąć w tę POwską facjatę.
Tak dla Polski
21:57, 2025-05-12
Miłość do klasyków jest jak postępująca choroba
Wreszcie jakis wartosciowy artykul na tym pozal sie Boze portaliku.
Jan66
21:28, 2025-05-12
88 lat temu na Grunwaldzkiej w Chrzanowie
Też nie pamietam jakiejś atmosfery przygnębienia, smutku czy żałoby. Obiektywnie przyznaję, że żałoby po śmierci Józefa Stalina czy Bolesława Bieruta nie pamiętam, za to pamiętam lata 60/70/80. Na co dzień ludzie żyli sobie zwyczajnie. Może i niewątpliwie biedniej, ale spontanicznej radości i optymizmu było nawet więcej niż teraz. Podobno miarą optymizmu społeczeństwa jest liczba samobójstw i liczba urodzin. Dzieci rodziło się ze dwa razy więcej, a samobójstw było kilka razy mniej.
stary zgred
21:22, 2025-05-12
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.