O tym, jak wyglądają w praktyce zajęcia prowadzone w ramach Małopolskiej Szkoły Edukacyjnej opowiada koordynatorka projektu w II LO, nauczycielka przedsiębiorczości Mirosława Sojka.
Natalia Feluś: Lekcje w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej to zajęcia dodatkowe?
Mirosława Sojka: Tak, to zajęcia pozalekcyjne dla chętnych. Grupa musi liczyć minimum 15 osób.
Odbywają się w szkole?
Nie, w Bibliotece Pedagogicznej w Chrzanowie. Tam jest odpowiednie zaplecze informatyczne do realizacji tych wykładów.
Jak często są organizowane?
Trzy razy w tygodniu. W naszym przypadku, w środy są lekcje matematyki, w czwartki - geografii i w piątki - przedsiębiorczość. Trwają do 7.30 do 9.00. Nasze liceum zaczęło uczestniczyć w projekcie w ubiegłym roku szkolnym. Realizowaliśmy wtedy dwa obszary przedmiotowe - z geografii i przedsiębiorczości. W tym roku doszły zajęcia z matematyki. Lekcje z matematyki i geografii prowadzą wykładowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, a z przedsiębiorczości z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Rozumiem, że w zajęciach biorą udział uczniowie z różnych klas. Jak udaje się to pogodzić z planami ich lekcji?
Nie ukrywam, że odległość II LO od Biblioteki Pedagogicznej, która znajduje się na al. Henryka jest duża i przejście zajmuje sporo czasu. Godziny zajęć w ramach Małopolskiej Szkoły w Chmurze są nam narzucone odgórnie. To powoduje, że klasy, z których są uczniowie uczestniczący w zajęciach muszą rozpoczynać naukę dopiero o godz. 10. Gdyby projekt był realizowany na miejscu w szkole, byłoby o wiele łatwiej. Aby było to możliwe potrzebne jest odpowiednie zaplecze techniczne przygotowane przez pracowników AGH w Krakowie. By się o to starać, konieczny jest wkład własny organu prowadzącego szkołę, czyli powiatu chrzanowskiego.
W jaki sposób przebiegają zajęcia? Uczniowie sami zgłaszają interesujące ich tematy czy są one narzucone przez organizatorów?
Opiekunowie otrzymują gotowe scenariusze zawierające określone materiały, które mamy przygotować na konkretne zajęcia.
Nauka odbywa się w czasie rzeczywistym?
Tak, wykładowcy uniwersyteccy łączą się z nami z uczelni. Uczniowie odpowiadają na zadawane pytania, zgłaszają własne, wypowiadają się na forum wszystkich szkół uczestniczących w tym projekcie. Na lekcjach przedsiębiorczości jest 5 małopolskich placówek.
Dzięki temu zdobywają wiele umiejętności, które przydadzą się im w przyszłości...
Z pewnością ta rozszerzona wiedza przyda im się podczas matur, a także na studiach. Sam kontakt z wykładowcami uniwersyteckimi oraz zetknięcie się z wiedzą akademicką jest dla licealistów niesamowicie budujący i rozwijający.
Jaka tematyka jest poruszana na zajęciach przedsiębiorczości?
To 30 godzin lekcyjnych i prawie tyle samo zagadnień, m.in.: analiza dokumentów prawnych, konstytucja biznesu, generowanie pomysłów na biznes, techniki wspierania przedsiębiorczości (np. franchising jako pomysł na biznes), przestępczość gospodarcza, wyzwania w zarządzaniu w XXI wieku, nowoczesne technologie w marketingu, cyberbezpieczeństwo, cyberzagrożenia.
Czy wiedza uczniów po odbytych zajęciach jest sprawdzana przez prowadzących?
Przed rozpoczęciem cyklu zajęć uczniowie rozwiązują pretesty, a po ich zakończeniu posttesty. To umożliwia ocenę, w jakim stopniu ich wiedza się poszerzyła.
Małopolska Chmura Edukacyjna to projekt umożliwiający przekazywanie uczniom szkół średnich wiedzy i przybliżanie im osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych. Biorą w nim udział dwa chrzanowskie licea.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Nowy parking w Trzebini. Płatny czy darmowy?
Miał być na 100 samochodów i bezpłatny. A wychodzi zawsze po staremu, czyli mniejszy i płatny. Jak zdzierać to na całego.
watacha
11:44, 2025-05-13
Atrakcje Parku Śląskiego czekają
Szmatławiec Molendowej nie ma tematu do pisania to zerżnął info o jakimś śląskie gooownie. Taka to tzw gazeta.🤦🤦🤦🤦 Jak Spocony Czajkoski.
Tak dla Polski
11:22, 2025-05-13
Nowy parking w Trzebini. Płatny czy darmowy?
I tak ma wyglądać zachęta do przesiadania się na pociąg? Kolejne opłaty za parkowanie?
mtch
09:44, 2025-05-13
Nowy parking w Trzebini. Płatny czy darmowy?
Wkrótce wszystko w Trzebini będzie płatne?
Trzebinia
09:15, 2025-05-13
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz