Coś pięknego skrywa dawny biurowiec Fabloku w Chrzanowie - przelom.pl
Zamknij

Coś pięknego skrywa dawny biurowiec Fabloku w Chrzanowie

Łukasz DulowskiŁukasz Dulowski 09:00, 14.12.2024
Skomentuj Biurowiec chrzanowskiego Fabloku na archiwalnej fotografii Biurowiec chrzanowskiego Fabloku na archiwalnej fotografii

Kiedyś tak wyglądał budynek administracyjny Fabloku przy ul. Fabrycznej, postawiony w 1936 r. Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum w Chrzanowie.

Krzysztof Brandys ze Stowarzyszenia „Stacja Chrzanów” precyzuje, że archiwalna fotografia została wykonana od strony torów.

- W środku są piękne modernistyczne wnętrza w stylu art deco – dopowiada.

Po drugiej wojnie światowej biurowiec został rozbudowany. Dostawiono skrzydło mające już trzy kondygnacje, frontem zwrócone do ulicy Fabrycznej.

TAK OBECNIE WYGLĄDA OPUSZCZONY BIUROWIEC FABLOKU OD STRONY FABRYCZNEJ W CHRZANOWIE

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce FABLOK powstała w 1919 r. Produkowała parowozy, po wojnie również lokomotywy spalinowe, żurawie samojezdne czy przekładnie tramwajowe. 21 maja 2013 r. sąd ogłosił upadłość spółki. Jej majątek kupiła od syndyka firma Martech-Plus.


HISTORIA FABLOKU W SKRÓCIE

  • Rozpoczęła się od inicjatywy czterech przedsiębiorców: Piotra Drzewieckiego, Władysława Jechalskiego, Stanisława Karłowskiego i Leopolda Wellisza. 22 maja 1919 roku status spółki akcyjnej "Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A." został zatwierdzony przez ministra przemysłu i handlu oraz ministra skarbu. W 1920 roku rząd podpisał porozumienie ze spółką na budowę 1200 lokomotyw w ciągu 10 lat. Budowa zakładu ruszyła w 1921 roku. W 1928 roku fabryka zajmowała 800 tys. mkw. Fablok posiadał własną kotłownię, wieżę ciśnień dostarczającą wodę na teren zakładu i osiedla robotniczego, a także bocznicę i tory kolejowe, łączące budynki fabryczne. Przez całe lata 30-te lokomotywy sprzedawano na Łotwę, do Maroka, ZSRR czy Bułgarii. Z fablokowskich hal wyszły dwie legendy międzywojennego kolejnictwa, m.in. Luxtorpeda. Kolejnym dziełem był parowóz pospieszny Pm36. Wyprodukowano jedynie dwa jego egzemplarze. Jeden z nich otrzymał złoty medal na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937 roku. Wraz z budową hal i infrastruktury w latach 1921–1924 wyrosły dwa osiedla zakładowe: Kolonia Fabryczna i Kolonia Rospontowa. Powołany w 1926 roku klub "Towarzystwo Sportowe Fablok" w 1939 roku prowadził już 14 sekcji.
  • W 1939 roku Fablok został przejęty przez Niemców i wcielony do koncernu Henschel & Sohn w Kassel. Niemcy postawili na produkcję parowozów towarowych. Po wojnie, w latach 1946–1950, kontynuowano produkcję tych maszyn pod spolszczoną nazwą "Ryś".
  • W okresie PRL-u kontynuowano produkcję na eksport. Lokomotywy sprzedawano do Albanii, Bułgarii, Chin, Jugosławii, Korei, Rumunii, Węgier, ZSRR i Maroka.
  • Wraz ze wznowieniem działalności rozkwitło życie zakładowe. Utworzono szkołę. Po licznych przekształceniach placówka funkcjonuje do dzisiaj jako Zespół Szkół Technicznych "FABLOK" w Chrzanowie. Powołano do życia Zakładowy Dom Kultury.
  • Przemianowany w 1977 roku na "Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar – Fablok" produkował również walce drogowe, przekładnie tramwajowe, maszyny górnicze, żurawie, koparki. Po zmianie ustroju nastąpił wieloletni proces prywatyzacji zakładu. Do starej nazwy "Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Fablok S.A." powrócono w 2009 roku. Cztery lata później Fablok ogłosił upadłość. W 2019 r teren i wyposażenie kupiła firma Martech-Plus.

CZYTAJ TAKŻE:

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

Carlos Ladera.Carlos Ladera.

7 2

Po co wam Polacy fabryka lokomotyw, samochodów albo Optimus.?
Wystarczy, że sobie porobicie zdjęcia opuszczonych zakładów,powspominacie jakie to były zakłady,a później pójdziecie pokazać w niemieckim markecie, który wózek jest bardziej załadowany albo jak się pali gumy 15 -letnim BMW.
Patrzcie!
Mieliśmy taką fabrykę,a teraz został został tylko napis na dachu!
Jesteśmy dumni! 11:24, 14.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrawicowiecPrawicowiec

6 0

Masz rację Carlosie, ale to niczego nie zmieni. Lata socjalizmu odcisnęły piętno i wyborcy stale idą za głosem partii wybierając jedną słuszną drogę, co cztery, czasami co osiem lat zmieniając poglądy z mniej lewicowych na bardziej lub odwrotnie. Może kiedyś nasze dzieci, wnuki zrozumieją, że tym krajem mogą zarządzać ludzie o innych poglądach niż ci obecni, którzy wyssali z mlekiem matki idee marksistowsko-leninowskie. 13:10, 14.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tubylectubylec

1 0

do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy wynagrodzeń z fabloku z conajmniej 3 miesiace oraz za cały socjal i akcje , syndyk sprzedal fablok a pieniedzy jak nie ma tak nie ma - prawo ie broni pracowników tylko cwaniaków , którzy doprowadzili fablok do bankructwa 18:17, 14.12.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Lucjan.Lucjan.

0 0

A tak na marginesie,czy ktoś powiadomił GIODO w sprawie spisywania danych z dowodu osobistego (np. numer dowodu, PESEL pracowników lub gości,gdy był tam
syndyk) przez cieciów na portierni? 18:52, 14.12.2024


ToedToed

1 0

A na temat tytułowego "czegoś pięknego" Krzysztof Brandys ma tylko tyle do powiedzenia, co redaktor tu napisał? Żadnych szczegółów, żadnych zdjęć? Bo budynek biurowca Fabloku każdy widział lub może widzieć. Może "coś pięknego" istnieje tylko w fantazji Brandysa? 09:27, 15.12.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%