Z dwa lata Oświęcim będzie miał nową obwodnicę. Przygotowania do inwestycji trwały 6 lat - przelom.pl
Zamknij

Z dwa lata Oświęcim będzie miał nową obwodnicę. Przygotowania do inwestycji trwały 6 lat

14:33, 22.10.2022
Skomentuj Mapka przebiegu S1.  GDDKi A Mapka przebiegu S1. GDDKi A

W najbliższych dniach rozpoczną się roboty na kolejnym odcinku drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, którego częścią jest obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44.

W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Powstał nawet Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca, opracowując projekt budowlany, uwzględnił zapisy w nim zawarte. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.

Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.

 

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk - Brno/Bratysława - Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

Kalendarium dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

· 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

· 31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE

· 27 marca 2020 r. - otwarcie ofert

· 18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej

· 10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy

· 05 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID

· 03 listopada 2021 r. - przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie

· 14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.

· 03 października 2022 r. - wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ

· 04 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia

· 18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego

· kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia robót

 

 

 

(Alicja Molenda)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(10)

Promil_plPromil_pl

0 0

"Z dwa lata" ...?

06:07, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AAAAAA

0 0

Ale się Pani Redaktor napracowała pisząc powyższy artykuł :-)

06:24, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hotinhotin

0 0

PiSowski program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 jest kolejną spełnioną obietnicą rzadu Zjednoczonej Prawicy. Taka proniemiecka partia Tuska nigdy by takich rzeczy nie wymyśliła a co dopiero wykonała i oddała do użytku pod kierownicytwem skorumpowanego min. Nowaka Brawo PiS!

07:23, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

K T O SK T O S

0 0

Ale za to Trzebinia jeszcze baaaardzo długo nie będzie mieś obwodnicy, bo Trzebinia to nie Zabierzów prawda?

07:47, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

markxmarkx

0 0

No za jakis czas kierowcy cinkuecento odetchną i przestana obawiać się rządowych kawalkad mknących do Brzeszcz !

10:46, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Promil_plPromil_pl

0 0

PISowski program? Warto doprecyzować: "Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027" https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-100-obwodnic-na-lata-2020---2031 No i klu ... "Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE". Zdaje się jeszcze nie wpłynęły i szybo nie wpłyną bo z praworządnością Ziobro i spółka stoi na bakier!

10:54, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KevinKevin

0 0

Hotin lecz się na nogi. Na głowę jest już za późno.. Zjednoczona prawica jak to słyszę to mi się ciśnienie podnosi.

11:29, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stary zgredstary zgred

0 0

Między 2015 r. a końcem czerwca 2022 (za rządów PiS, 7,5 lat) oddano do użytku:

237 km autostrad
1 514 km dróg ekspresowych
217 km dróg klasy G lub GP (ruch główny lub główny przyspieszony)
łącznie: 1 968 km.
kopiuj - wklej z innego portalu"W latach 2007-2015 (za rządów PO-PSL, 8 lat) oddano do użytku:

884 km autostrad
1 220 km dróg ekspresowych
460 km dróg klasy G lub GP (ruch główny lub główny przyspieszony)
łącznie: 2564 km.
Program budowy dróg w Polsce raczej się kurczy niż rozrasta. A co będzie jak się skończą dotacje unijne?

15:25, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AAAAAA

0 0

Sieć dróg w Polsce została już praktycznie ukończona. Naiwnością byłoby jednak sądzić, że instytucje i firmy które z tego programu dobrze żyją, nagle dokonają samorozwiązania. Będą budować na siłę i bez sensu, jak słynna już S19. W nieco mniejszej skali widać to także w naszej okolicy.

19:01, 23.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stary zgredstary zgred

0 0

A to inna sprawa. Chociażby lansowana mocno obwodnica Zabierzowa (? - raczej nowa droga gdzieś już od Młynki za wiadukt kolejowy), która ma iść ostatnimi zielonymi terenami nad Rudawą jakie tam zostały. Za "głupie" 2 miliardy. Obwodnicą Zabierzowa jest autostrada, a zamiast za 2 miliardy budować nową drogę to pewnie taniej by wyszło wykupić te kilkadziesiąt/sto kilkadziesiąt domów położonych najbliżej drogi po ... 1 milion sztuka, ewentualnie nawet budując tym ludziom inne domy w innej lokalizacji. Zwłaszcza, że wykupione domy niekoniecznie musiałoby się wyburzać, gdyż można by je było przeznaczyć na inne cele niemieszkaniowe, np. handel czy usługi. Wydaje mi się, że ogólnie to jest bardziej realna droga odciążania miejscowości niż budowa wielokilometrowych obwodnic naszych miejscowości z charakterystyczną dla Polski zabudową typu "ulicówka".

07:40, 24.10.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%