Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Dworzec autobusowy w Chrzanowie, punkt przesiadkowy w Trzebini oraz lepsze połączenia do Babic i Alwerni już na papierze

09.03.2023 07:22 | 17 komentarzy | 9 576 odsłon | Alicja Molenda
Komunikacja to najsłabiej oceniana sfera lokalnych usług publicznych. Prawie połowa respondentów ankiety prowadzonej na na użytek strategii rozwoju tzw. Aglomeracji Chrzanowskiej ocenia ją źle. Czy to się zmieni?
17
Dworzec autobusowy w Chrzanowie, punkt przesiadkowy w Trzebini oraz lepsze połączenia do Babic i Alwerni już na papierze
Modernizacja punktu przesiadkowego w Trzebini trafiła do planu strategicznego 2021-2027
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

To, że mamy świetne położenie pomiędzy Krakowem i Katowicami, przy autostradzie A4 i w pobliżu dwóch regionalnych lotnisk i szybkiej trasy kolejowej łączącej stolice Śląska i Małopolski - wiedzą wszyscy. To, że nasza komunikacja z tymi  iejscami i wewnątrz powiatu  Nie zmienia to jednak faktu, że aby tam szybko dojechać ze swojego miejsca zamieszkania, trzeba się trochę podenerwować.

Dlaczego? Dlatego, że oferta komunikacji wewnątrz powiatu chrzanowskiego jest słaba, droga, niedostosowana do rzeczywistych potrzeb mieszkanców. Utrudnia możliwość poruszania się seniorom i osobom nie posiadajacym samochodów, uczniom. Nie łączy w sposób zadowalający gmin Alwernia i Babice oraz wielu sołectw w pozostałych gminach, z ważnymi punktami przesiadkowymi (dworce) lub docelowymi (np. instytucje ponadlokalne, szkoły, firmy), o kilku porach autobusy jeżdżą przeładowane. W niektórych miejscach przesiadkowych trudno jest zaparkować, nie ma się gdzie schronić.

Samorząd o tym wie. Szuka rozwiązań.  W opracowywanej właśnie strategii rozwoju Aglomeracji Chrzanowskiej, która jest terytorialnie tym samym co powiat chrzanowski, znalazły się takie inwestycje jak:

- modernizacja punktu przesiadkowego przy dworcu PKP w Trzebini (17 mln zł)

- modernizacja dworca autobusowego w Chrzanowie (28 mln zł)

- poprawa transportu publicznego łączącego gminy Alwernia i Babice z miejscowosciami powiatu chrzanowskiego (2 mln zł)

 

Trudno podać terminy ich realizacji. Wspomniany dokument strategiczny obejmuje lata 2021-2027, ale jak wiadomo, pieniędzy na finansowanie konkursowych i pozakonkursowych pomysłów rozwojowych, w Polsce na razie nie ma.

W tej samej "Strategii" natknąć się można również na pomysł zakupu autobusów wodorowych dla publicznego transportu. Mając producenta wodoru na miejscu, taki właśnie napęd w miejskich autobusach powinien być docelowo oczywistością, o ile pojazdy te zmieszczą się pod wiaduktem nad Krakwoską w Chrzanowie.

Ten ostatni aspekt jest strategicznie dość ważny. W trakcie spotkania konsultacyjnego padały bowiem pytania o to, gdzie tak naprawdę powinien znajdować się dworzec autobusowy w Chrzanowie. Czy przy Zielonej jak dotąd, czy może jednak w innym miejscu, skoro nie wszystkie autobusy mogą się pod tym wiaduktem poruszać i nakrószą drogą do dworca docierać. Odpowiedź na to pytanie wciąż nie jest oczywista.

Jeśli chodzi o modernizację punktu przesiadkowego w Trzebini, dość istotne wydaje się też przemyślenie kwestii parkowania przy dworcu PKP. Nie jest tajemnicą, że powstały niedawno parking problem rozwiązuje zaledwie połowicznie.

Jeśi ktoś z Czytelników chciałby się podzielić własnymi przemyśleniami na temat transportu publicznego w powiecie chrzanowskim, to zapraszam.