Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Czy pracodawca musi zapewnić ubranie robocze?

10.08.2022 10:33 | 0 komentarzy | 2 001 odsłony | red

Materiał promocyjny

Kompetencje i predyspozycje do wykonywania danych obowiązków to jedno, natomiast odpowiedni strój to drugie. Istnieje wiele profesji, gdzie niezbędne jest konkretne ubranie robocze. Sprawdzamy zatem, czy to pracodawca musi je zapewnić oraz czy możemy korzystać z własnej odzieży. Oto najważniejsze informacje!
0
Czy pracodawca musi zapewnić ubranie robocze?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ubranie robocze – co to jest?

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych kwestii dotyczących ubrania roboczego, warto na samym początku rozgraniczyć dwa pojęcia. Otóż ubranie robocze to nie jest to samo co ubranie ochronne, mające chronić nas przed szkodliwymi czynnikami oraz ewentualnymi urazami.

Odzież robocza to strój, który nosimy w pracy z różnych powodów. I tak na przykład w ramach ubrania roboczego możemy wyróżnić: koszulki, koszule, fartuchy, bluzy, kurtki, kamizelki, spodnie, kombinezony, paski, nakolanniki oraz wiele innych. Ważne jest, by dopasować je do charakteru wykonywanej pracy. Wysoką jakość materiałów, szeroki wybór i profesjonalne doradztwo oferuje sklep Gabi: www.bhp-gabi.pl/k1,odziez-robocza.html. Warto zajrzeć tam, by przekonać się, że ubranie robocze może prezentować się naprawdę dobrze i bez problemu wytrzymać nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, a przy tym być wygodne i komfortowe w noszeniu nawet przez wiele godzin.

Czy pracodawca ma obowiązek zapewnienia odzieży roboczej?

Wiemy już, czym jest odzież robocza, to teraz pozostaje pytanie – czy na pracodawcy leży obowiązek zapewnienia kompletnego wyposażenia pracownika? Otóż tak, w dwóch przypadkach, które opisuje Kodeks pracy. Pierwszy jest wtedy, gdy nasze ubranie mogłoby się mocno zabrudzić lub wręcz zniszczyć. Natomiast drugi to z uwagi na wymagania sanitarne, BHP lub technologiczne. Niekiedy zaś strój roboczy jest wyłącznie elementem marketingu i promocji, na przykład koszulki z logo marki.

Co ważne, odzież ta jest wydawana nieodpłatnie i nie stanowi własności pracownika, choć odpowiada on za nią materialnie. Jeśli więc ustanie stosunek pracy, pracownik musi wszystko zwrócić. Strony ustalają również, co jaki okres będą wymieniane spodnie, koszulki czy kombinezony. Trzeba wziąć tutaj pod uwagę indywidualne warunki panujące na danym stanowisku. Prawo nie określa, jak często ma to mieć miejsce, więc wszystko określamy wewnętrznie, w zakładzie pracy.

 

Korzystanie z własnych ubrań roboczych – tak czy nie?

Na koniec jeszcze jedna istotna sprawa. Mianowicie chodzi o to, czy możemy wykonywać obowiązki we własnych ubraniach, czy też nie. Możemy, ale one także muszą spełniać wymagania przepisów BHP. Ponadto pracodawca jest wówczas zobowiązany do wypłaty ekwiwalentu w wysokości równej aktualnej cenie zakupu takiej garderoby. Przepisy nie określają jednak ile razy w roku ma być on wypłacany.

To jeszcze nie wszystko, gdyż pracodawca ma jeszcze kilka innych obowiązków, jak choćby pranie, konserwację oraz naprawę ubrań roboczych swoich podwładnych. Jeśli zajmuje się tym pracownik, wówczas także przysługuje mu ekwiwalent, zwykle na podstawie przedstawionego paragonu za wykonanie danej usługi. Wszystkie terminy oraz ustalenia powinny być zawsze spisane i przedstawione każdemu pracownikowi.

Zastanów się zatem, czy warto poświęcać swoją odzież, czy nie lepiej skorzystać z profesjonalnego stroju, dostosowanego do danej profesji. Pamiętaj, że nie może on w żadnym stopniu ograniczać swobody ruchów czy powodować dyskomfortu.

Materiał promocyjny