Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

POWIAT CHRZANOWSKI. Jak zwrócić niechciany prezent?

23.12.2010 20:44 | 1 komentarz | 8 165 odsłon | red
Podczas świąt obdarowujemy się prezentami, ale nie zawsze po ich rozpakowaniu jesteśmy zadowoleni. Co powinniśmy wiedzieć chcąc zwrócić niechciany podarunek wyjaśnia powiatowy rzecznik konsumentów, Bernadetta Dereszowska w rozmowie z Nikoliną Lekowską.
1
POWIAT CHRZANOWSKI. Jak zwrócić niechciany prezent?
Bernadetta Dereszowska, powiatowy rzecznik konsumentów
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Podczas świąt obdarowujemy się prezentami, ale nie zawsze po ich rozpakowaniu jesteśmy zadowoleni. Co powinniśmy wiedzieć chcąc zwrócić niechciany podarunek wyjaśnia powiatowy rzecznik konsumentów, Bernadetta Dereszowska w rozmowie z Nikoliną Lekowską.

Nikolina Lekowska: - Wazon dla mamy, książka dla przyjaciela. Czasem okazuje się, że wymyślony przez nas prezent jest całkowicie nietrafiony. Co w takiej sytuacji może zrobić odbiorca niechcianego prezentu oprócz odłożenia go na dno szafy?

Bernadetta Dereszowska: - Nie ma możliwości zwrotu towarów pełnowartościowych, nawet nieużywanych. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy zawrzemy ze sprzedawcą pewien rodzaj porozumienia na tzw. wypróbowanie towaru (sprzedaż na próbę). Nie chodzi tu jednak o użytkowanie towaru w celu wypróbowania, a jedynie sprawdzenie go w domu. Będzie to uprawniało konsumenta do zwrotu w przypadku, gdy nie będzie z niego zadowolony. Konsument musi pamiętać, że przyjęcie takiego towaru to tylko dobra wola sprzedawcy.

Niektórzy sprzedawcy zapewniają czasem, że towar możemy zwrócić do kilku dni po zakupie.
- Niektórzy przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż detaliczną, sami od siebie przyznają
konsumentowi uprawnienie zwrotu towaru w ciągu ustalonego okresu czasu, np. 7, 10 lub 14 dni. Nie jest to jednak obowiązek nałożony na sprzedawcę przez przepisy, ale jego dobra wola i polityka zachęcenia klientów do kupowania produktów w danym sklepie.

O prosić sprzedawcę, mając wątpliwości, czy kupowany dla kogoś prezent będzie trafiony?
- Jeżeli konsument chce dokonać zwrotu towaru, a sprzedawca wyrazi na to zgodę, niezbędny jest
nie tylko dowód zakupu, np. paragon. Dobrze jest mieć również dodatkowy dowód potwierdzający, że w przypadku tego konkretnego konsumenta sprzedawca wyraził zgodę na zwrot zakupionego towaru w określonym czasie. Konsument musi wykazać co kupił w danym sklepie, po jakiej cenie, i że przysługuje mu możliwość zwrotu. Może to być adnotacja odpowiedniej treści umieszczona z tyłu paragonu, faktury i zaakceptowaną poprzez podpis sprzedawcy czy też w drodze odrębnego pisemnego potwierdzenia.
(NL)