Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

To naruszenie interesu konsumentów stwierdza UOKiK. Sprawa dotyczy parkowania m.in. przy Biedronce

09.07.2021 15:00 | 0 komentarzy | 8 467 odsłon | Tadeusz Jachnicki
Prezes UOKiK nałożył na spółkę TD System karę w wysokości 150 tys. zł. Konsumenci mogą dochodzić od administrującego parkingami przy sklepach zwrotu opłaty, powołując się na decyzję UOKiK.
0
To naruszenie interesu konsumentów stwierdza UOKiK. Sprawa dotyczy parkowania m.in. przy Biedronce
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka.

Zarządca tych parkingów - TD System - naruszył zbiorowe interesy konsumentów, odmawiając uznania zasadnych reklamacji - uznał Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w wydanej decyzji.

Parkowanie przy dyskontach przez pierwszych 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

Ze skarg wpływających do UOKiK wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK.

...zaparkowałem na parkingu: Kraków Łokietka Biedronka w celu zrobienia zakupów. Po pobraniu biletu parkingowego (godz. 13:44:14) wróciłem do samochodu gdzie za wycieraczką znalazłem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, wystawione o godz. 13:45. Czas 46 sekund jest stanowczo za krótki na zapoznanie się z regulaminem parkingu i powrót z biletem parkingowym do auta na drugi koniec parkingu - czytamy w jednej ze skarg.

Prezes UOKiK ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

- Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi, zaś za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel - Jeronimo Martins Polska.

Decyzja nie jest prawomocna - przysługuje od niej odwołanie do sądu.