Przełom Online
Izera. Polski samochód elektryczny wyjedzie na polskie drogi z Jaworzna! Memorandum w sprawie budowy fabryki podpisane
AKTUALIZACJA
Jaworzno zaoferowałao dużą działkę 118 ha pod fabrykę, a obok teren ok. 200 ha potrzebny dla dostawców. Lokalizacji sprzyja położenie miejsca pod inwestycję na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Eknomicznej. KSSE wydało właśnie setną decyzję lokalizacyjną dla inwestora.
- Jaworzno to miejsce zapewniające 30 MW mocy elektrycznej, tyle, ile potrzebuje 25 tysięczne miasto. Bardzo dobry klimat stworzył tutejszy samorząd i władze regionu. Niebagatelne znaczenie ma też położenie terenu inwestycyjnego przy drodze krajowej, bocznicy kolejowej - wymieniał atuty Piotr Zaremba, prezes Elektromobility Poland.
Budowa zakładu Izery ma się rozpocząć w III kwartale 2021 r., a pierwsze samochody zjechać z taśmy w 2024 roku.
Załoga fabryki ma liczyć ok. 3000 osób, a - uwzględniając wszystkich dostawców - wygenerować powinna 12 tys. miejsc pracy poza bramą fabryki. Dla Śląska, stojącego w obliczu transformacji sektora energetyczno-wydobywczego, inwestycja o takiej skali jest nie tylko istotna wizerunkowo, ale przede wszystkim gospodarczo.
- Jaworzno jest źródłem energii. To będzie piękne dziecko tego miasta - mówił zadowolony Paweł Silbert, prezydent miasta podczas uroczystości podpisania memorandum.
Wiele komponentów do samochodu powstawać ma na Śląsku. Oświetlene, przeszklenie, karoseria, wnętrze, układ jezdny, hamulcowy i zawieszenia. Jest nadzieja na rodzime instalacje bateryjne, o ile znajdzie się ich producent. Wtedy udział polskich komponetów produkcyjnych mógłby siegać 80 proc.
Komentarze
17 komentarzy
A ktoś kupi ten milion rocznie luksusowych zabawek po... 150 tysięcy sztuka? Będzie na to zbyt? No i z tego co piszą, to praktycznie wszystkie istotne części będą z importu. Polski będzie tylko "śrubokręt", którym się to będzie skręcać, z tym że ten "śrubokręt" też pewnie będzie chiński.
Praktycznie otwarcie mówi się o miejscach pracy w nowej fabryce dla osób, które pójdą na bruk w związku z transformacją energetyczną. Kilka tysięcy pracowników z kopalń i elektrowni będzie walczyć o utopijne zatrudnienie w fabryce Izery. Nic dodać nic ująć. Jakże to optymistyczne wiadomości. Popieram przedmówców. Kolejne narodowy sztandarowy pomysł.
@ III -tym bardziej , że cała ta historia z "polskim " samochodem elektrycznym ( polska będzie w nim co najwyżej tapicerka) to kolejny przekręt w stylu "respiratory" czy lotnisko Baranów. Państwowe firmy (które na co dzień łupią nas kolejnymi podwyżkami cen ) Tauron , PGE , Energa i Enea ukryte pod "obcojęzyczną " nazwą : Electro Mobility Poland , za 5 mld złotych rozpocznie kolejny "przekop Mierzei " .Tym razem w Jaworznie .
Nie od dziś wiadomo, ze ten portalik przełomu lubuje się w fantasmagoriach wraz z wiernymi klakierami w komentarzach. Nie pamiętacie jak trzy lata temu obiecali Hyperloopa w Jaworznie? "Testowy odcinek hyperloop powstanie w Jaworznie" https://przelom.pl/20580-ukazal-sie-nowy-27-numer-przelomu.html , https://dziennikzachodni.pl/jaworzno-hyperloop-powstanie-miedzy-srodmiesciem-a-szczakowa-jest-list-intencyjny/ar/c3-12221245 A co obecnie mamy w Jaworznie? jaworznickich półgłówków udających nieśmiertelnych na autostradach w centrum miasta https://www.youtube.com/watch?v=HwE9mAi2dic&feature=emb_logo Zajmijcie się przyziemnymi problemami mieszkańców powiatu chrzanowskiego, a nie propagandą pisowską i prezydenta bajkopisarza.
Stanley65 jak czym władza wsi oj zapedzilem się władza miasta Chrzanów i kulami
No to Valeo w Chrzanowie znowu straci pracowników! Tym bardziej że znaczna ilość jest z Jaworzna.
Jak zwykle kolejny artykuł Przełomu gloryfikujący Jaworzno. W sumie nawet rozumiem, bo czym mogą pochwalić się nasi powiatowi i gminni możnowładcy.
Produkcję Izery, też przejmie państwo - będzie lepsza, bo wspomagana pisowskim poparciem i "wolontariatem doradczo-nadzorczym". Jak się nic nie zmieni, "jedyna słuszna", będzie za nas jadła, piła, spała i tylko pracować nie będzie chciała!
ABRAKADABRA 33 pamiętam Chrzanów o którym piszesz, niewiele się zmieniło, dalej nie ma kto inteligentnie rządzić.
Makariusz ,tak burmistrz stawia kule ale tak samo jak jego poprzednicy nie zrobili nic od 90 roku , a w Jaworznie co rok widać inwestycję te miasta były do siebie bardzo podobne pod koniec lat 80 i z przykrością sie patrzy jak nam Jaworzno odjechało przez te 30lat .
piter71 masz rację, kule Maciaszka są największym sukcesem Maciaszka i nie damy ich skrzywdzić myślozbrodnią, mową nienawiści czy innym zaniedbaniem i będziemy ich bronić przed podłymi defetystami, którzy chcą umniejszyć ich rozmiar, wymiar i znaczenie!!! Bo czymże jest jakaś tam fabryka jak mamy KULE!!! No i jeszcze Maciaszka w pakiecie...
Krzysio - coś Ty to z tymi autobusami Jaworzno-Katowice wymyślił? Jaki koniec połączeń? Gdzie takie bajki wyczytałeś?
to co ma do zaoferowania Chrzanów i Pan bur-mistrz obiecujący wszystko i wszystkim a nie wiem czy pamiętacie strefę gospodarczą? JA TO CHRZANÓW!
Krzysiu choćby z tego powodu że fBryka potrzebuje 200ha i Jaworzno tyle zaoferował ruda Śląska max 100ha
Ciekawe ile "nasi" robili, aby taka inwestycje ściągnąć. Ogólnie niby mamy strefy ekonomiczne ale jakoś inwestycja brak od x-lat. No może poza marketami....
Skąd ta 100% pewność? W audycjach gospodarczych owszem za Jaworznem przemawia źródeł energii ale to tylko tyle. Owszem sam jestem za lokalizacją w Jaworznie, ale taka pewność? No chyba że ukartowana jest decyzja. Na minus dla Jaworzna to ostatnia decyzja o wystapieniu ze zwiazku metropolitalnego i brak wkrótce bezpośredniego połaczenia z Katowicami autobusów co jest tego wynikiem. Poczekamy , zobaczymy ale kciuki trzymać trzeba :)
A w Chrzanowia Maciaszek kule stawia na Alei Henryka