Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Rajdy enduro – co warto o nich wiedzieć?

30.10.2019 14:18 | 0 komentarzy | 343 odsłony | red

Materiał promocyjny

Enduro to nowoczesny sport motorowy, który często mylony jest z zawodami motocrossowymi. Chociaż wiele aspektów wydaje się być podobnych, zarówno samej rajdy enduro, jak i motocykle tego typu różnią się od siebie.

0
Rajdy enduro – co warto o nich wiedzieć?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Rajdy enduro – czym różnią się od motocrossu?

Enduro to zarówno nazwa rajdów, jak i używanych do nich motocykli. Rajdy enduro charakteryzują się tym, że w przeciwieństwie do rajdów motocrossowych trasy mogą mieć nawierzchnie asfaltowe i terenowe. Ich długość zwykle oscyluje wokół 250 km. Najbardziej prestiżowymi współcześnie rajdami są Mistrzostwa Świata Drużyn Narodowych w Enduro. Rywalizacja trwa przez sześć dni z rzędu.

Rajdy enduro należą do czasowych sportów wyścigowych. Zwycięzcami są zawodnicy, którzy osiągnęli najlepsze czasy. Te zaś mierzone są od punktu do punktu. Trasy do enduro są bardzo zróżnicowane nie tylko pod względem nawierzchni. Na niektórych zawodnicy przystępują do pokonania danego odcinka kilkukrotnie (liczy się najlepszy wynik czasowy), inne zaś – podobnie jak w rajdach samochodowych – nie mają okrążeń, a każdy zawodnik tylko raz przejeżdża przez poszczególny punkt trasy. Do najbardziej znanych długich tras zawodów enduro należą Baja 500 i Baja 1000.

W Polsce popularność enduro stale rośnie, jednak nie jest wciąż na takim poziomie, jak w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Najbardziej znanym polskim reprezentantem tej dziedziny jest Tadeusz Błażusiak. Pochodzący z Nowego Targu sportowiec jest wielokrotnym zdobywcą tytułów Mistrza Świata i Mistrza Europy. Brał udział w takich zawodach jak Red Bull 111 czy Erzbergrodeo.

Motocykle enduro

W rajdach enduro istnieją trzy kategorie, które przeznaczone są na inne klasy pojazdów. Pierwsza, E1, obejmuje motocykle o pojemności do 125 cm3 w przypadku silników dwusuwowych i do 250cm3 dla czterosuwowych. Kategoria E2 w pierwszym wypadku przewiduje limit 250 cm3, w drugim 450cm3. Najbardziej prestiżowa jest kategoria E3 – pojemności do 500 cm3 i do 650 cm3 dla silników czterosuwowych.

Rajdy odbywają się w zróżnicowanym terenie. Niekiedy część trasy wypełnia szuter, inny fragment pokryty jest asfaltem, a jeszcze inny błotem. Wobec tego używane maszyny muszą być odpowiednio uniwersalne.

Konsekwencją szerokiego zastosowania motocykli enduro jest fakt, że – w przeciwieństwie do jednośladów crossowych – posiadają one homologację. Dzięki temu poruszanie się motocyklami enduro na drogach państwowych jest w większości krajów, w tym w Polsce, całkowicie legalne. Rodzaj motocykli i ich przeznaczenie historycznie bezpośrednio związane są właśnie z nazwą – „Enduro”. Słowo to bowiem po raz pierwszy zostało użyte przez Yamahę. Znalazło się ono jako znaczek na panelach bocznych nowej serii motocykli crossowych, przeznaczonych również do jazdy po mieście.

Pomimo homologacji kierowcy prowadzący tego rodzaju maszyny muszą pamiętać o nieprzekraczaniu norm kodeksu drogowego. Szczególnie ważne jest posiadanie oświetlenia, homologowanych opon i odpowiedniego układu wydechowego, spełniającego normy hałasu.

Materiał promocyjny