Jak zwrócić rozklejone buty - przelom.pl
Zamknij

Jak zwrócić rozklejone buty

12:17, 10.04.2019
Skomentuj Fot. Jaeyeon Lim z Pixabay Fot. Jaeyeon Lim z Pixabay

Wadliwe obuwie to bardzo częsty przykład składania reklamacji przez klientów. Kiedy można liczyć na zwrot pieniędzy, a kiedy na naprawę?

- W sytuacji wystąpienia wady konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy. Wybór żądania zależy od konsumenta. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania (wyjątek dotyczy nieruchomości, w ich przypadku to okres do 5 lat) - zaznacza Joanna Kasprzyk-Dudek z biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Chrzanowie.

Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Taka sytuacja ułatwia złożenie reklamacji, ponieważ to przedsiębiorca musi udowodnić, że wada powstała z winy konsumenta. W przypadku zauważenia wady w późniejszym terminie, czyli po roku, ale przed końcem drugiego roku (licząc od dnia zakupu), to konsument powinien wykazać, że wada towaru istniała w momencie zakupu, korzystając z pomocy specjalistów, tzn. opinii rzeczoznawców.
- Ważne dla klientów jest to, że sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument w momencie zawarcia umowy wiedział o wadzie, np. towar był sprzedawany po obniżonej cenie z uwagi na usterkę. Wada ta nie będzie podlegała reklamacji, ale towar można zareklamować, jeżeli ujawni się w nim inna usterka, nieznana konsumentowi w momencie zakupu - zaznacza Joanna Kasprzyk-Dudek.
Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Najbezpieczniej zrobić to pisemnie.
Należy opisać zauważoną wadę i określić swoje żądania.

Pismo reklamacyjne można przekazać sprzedawcy bezpośrednio (za potwierdzeniem na kopii) lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Z chwilą złożenia reklamacji sprzedawca ma 14 dni na jej rozpatrzenie. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Sprzedawca nie może po jego upływie odmówić spełnienia żądania konsumenta, nawet jeśli wada powstała z jego winy i np. zalał urządzenie wodą.

Nie ma jednak takiej możliwości, żeby zażądać np. zwrotu pieniędzy lub natychmiastowej wymiany obuwia bez złożenia reklamacji.

Rękojmia to jedna z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawnioną wadą towaru (niezgodnością z umową). Dane sprzedawcy znajdują się na paragonie bądź fakturze otrzymanej z towarem. Rękojmia jest uregulowana przepisami prawa, przedsiębiorca nie może nam odmówić przyjęcia reklamacji.
(e)
Przełom nr 14 (1389) 3.4.2019

(red)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

GraziaMaziaGraziaMazia

0 1

Z tymi reklamacjami to też różnie bywa, często jak sklepy widzą rozklejoną podeszwę, to od razu piszą uszkodzenie mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie, bla bla bla. Słyszałam wiele takich historii, sama też miałam podobny problem podczas składania reklamacji obuwia zimowego, w którym chodziłam może z miesiąc. Pierwsza reklamacja odrzucona, już miałam się poddawać, bo trochę nie miałam ochoty włóczyć się po sądach, ale kumpela mi poradziła, żebym złożyła odwołanie i dołączyła do niego opinię rzeczoznawców. Posłuchałam jej, w necie znalazłam rzeczoznawców Maj i z ich pomocą się udało. Także polecam takie rozwiązanie, gdy pojawiają się problemy :)

20:10, 26.03.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%