Powstaną pociągi wzorowane na fablokowskiej Luxtorpedzie - przelom.pl
Zamknij

Powstaną pociągi wzorowane na fablokowskiej Luxtorpedzie

22:52, 21.02.2018 Marek Oratowski
Skomentuj Luxtorpeda miała aerodynamiczne kształty fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe Luxtorpeda miała aerodynamiczne kształty fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Za kilka lat po Polsce ma jeździć szybki pociąg wzorowany na przedwojennym, produkowanym w Chrzanowie. PKP Intercity podpisały w środę w tej sprawie list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Program Luxtorpeda 2.0 to jeden z projektów realizowanych przez rząd w ramach przyjętej w ubiegłym roku Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Jak podała Polska Agencja Prasowa, na potrzeby PKP Intercity w ciągu 4-5 lat powstaną nowoczesne lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne. Mają jeździć z prędkością do 250 km/h. Projekt będzie kosztował około 3,7 mld zł.

Pociągi nazwano Luxtorpeda. To nawiązanie do motorowych wagonów spalinowych, wyprodukowanych w latach trzydziestych we Fabloku. To były takie "polskie Pendolino" sprzed 80 lat. W Chrzanowie powstało pięć egzemplarzy. Każdy został wyposażony w dwa silniki Diesla. Ze względu na niewielką długość (22,5 metra) przypominały bardziej szynobusy, niż pociągi. Osiągały zawrotną jak na owe czasy prędkość 115 km/h. W 1936 roku trasę z Krakowa do Zakopanego Luxtorpeda przejechała w niecałe 140 minut. To do dziś niepobity rekord.

Niestety, nie ocalał żaden egzemplarz, bo w latach 50. te luksusowe pociągi o aerodynamicznym kształcie trafiły na złom.

(Marek Oratowski)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(13)

kootkoot

0 0

Tytuł i nagłówek to jakieś bzdury z kosmosu - typowy clickbait. 00:09, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

oczkioczki

0 0

Pisowska władza specjalizuje się w snuciu planów i roztaczaniu wizji. PKP równie dobrze mogło ten list intencyjny podpisać z Mamą Muminka, efekt byłby podobny. 08:48, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

markxmarkx

0 0

Fablok to już historia teraz czas na PKP ! 09:39, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

markxmarkx

0 0

I flaga ze swastyką na przodzie wagonu ! Czy to nie podchdzi pod propagowanie faszyzmu? 09:54, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Podpisz się___Podpisz się___

0 0

"Czy to nie podchdzi pod propagowanie faszyzmu?" Raczej nie to zdjęcie można znaleźć w kilku artykułach w sieci. Jest tylko inny aspekt "Przełomki":) usunęły z niego logo NAC. I tak się chyba nie robi bo jak ktoś sobie go tam wkleja to znaczy że ma być. Ale jak widzimy redakcja leci na taktyce wszystkich i tak nas nie zamkniecie:) "typowy clickbait" No kurde postęp musi być 2018 rok idziemy do przodu za niedługo się nauczą wstawiać odnośniki do obrazków, przecież dostaliśmy "box-a" z najnowsze komentarze:) także portal prze do przodu niczym wypomniana Luxtorpeda:) 12:36, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mambamamba

0 0

Świetny pomysł aby współczesne pociągi, które mają powstać były wzorowane na modelu historycznej aerodynamicznej Luxtorpedy. W Fabloku powstała Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, która produkowała wiele przepięknych parowozów, które trafiały na rynek krajowy i zagraniczny. W fabryce pracowało wielu zdolnych ludzi, którzy potrafili tworzyć fantastyczne lokomotywy, które były cenione na całym świecie. Z Fabloku powinniśmy być dumni. Oczywiście prawdą jest fakt, że słynną Luxtorpedą na trasie Kraków-Zakopane mogli podróżować tylko Niemcy dlatego doceńmy fakt, że po stworzeniu współczesnych wersji legendarnej Luxtorpedy każdy z nas będzie mógł osobiście poczuć powiew historii w nowoczesnym wydaniu. 15:54, 22.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marek OratowskiMarek Oratowski

0 0

Podmieniliśmy dyskusyjne zdjęcie 10:00, 23.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntoninkaAntoninka

0 0

Teraz jest ok! 10:50, 23.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jochenjochen

0 0

Nie chce się czepiać ale to nie fablokowska luxtorpeda ale wagon Austro-Daimler-Puch o numerze SAx90080.
Tu: https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80343/ef4bdda92673cf385f4ebe32cdc1cb18/ 12:27, 23.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marek OratowskiMarek Oratowski

0 0

Teraz powinno być już dobrze... 14:36, 23.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kootkoot

0 0

Poprawcie jeszcze treść, bo nowe pociąg nie będą miały nic wspólnego z dawną Luxtorpedą. Jak to sobie wyobrażacie? Wzorowanie się na modelu sprzed wojny? To tylko nawa projektu nawiązująca do historii polskiej kolei. 17:38, 23.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stary zgredstary zgred

0 0

Przekopiemy kanał, użeglownimy Wisłę i Odrę, wybudujemy w szczerym polu największe w okolicy lotnisko, największe koncerny topią od dziesiątek lat miliardy w samochód elektryczny i wciąż drepczą w miejscu, my wyprodukujemy milion .... i tak dalej. Wielkie cele, ambitne plany, tylko wszystko "kiedyś". Taktyka "mojżeszowa". Biblijny Mojżesz Lud Wybrany prowadził z Egiptu do Ziemi Obiecanej 40 lat. Jakby miał rower, zajechałby w tydzień w tempie rekreacyjnym. No ale on przynajmniej robił to, co polecił mu robić Pan. Ciekawe, czy nasi prorocy mieli jakiś kontakt tego rodzaju. Z przedwojenną Luxtorpedą to wspólna może być tylko nawa. No może jeszcze malowanie. Jeśli się nie mylę, to jako malutkie dziecko widywałem Luxtorpedę na stacji w Trzebini. Z peronu pierwszego woziła ... kolejarzy (?) górników (?) do Sierszy. Chyba, ale nie jestem pewien. Niech redaktor sprawdzi. 16:15, 24.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Adam KoźminAdam Koźmin

0 0

to nie jest powód do dumy tylko wielkiego wstydu dla Chrzanowa. Gdzie macie Wasz Fablok dzisiaj ? Kupa nieudaczników a może i złodziei załatwiła swoje interesy a reszta się przyglądała 23:42, 28.02.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%