ALWERNIA. Zaskakująca decyzja radnych. Urzędnicy będą "robić" kulturę - przelom.pl
Zamknij

ALWERNIA. Zaskakująca decyzja radnych. Urzędnicy będą "robić" kulturę

10:09, 19.01.2013
Skomentuj Radni twierdzą, że stracili zaufanie do dyrektora SOK-u Radni twierdzą, że stracili zaufanie do dyrektora SOK-u

Podczas piątkowej sesji radni zabrali Samorządowemu Ośrodkowi Kultury prawie wszystkie pieniądze, co w praktyce oznacza likwidację jednostki.

Bezpośrednim sprawcą radykalnych zmian był radny Edward Majchrowski z Poręby Żegoty. Zaproponował, by tegoroczny budżet SOK, wynoszący 297 tys. zł, podzielić zupełnie inaczej niż zrobił to dyrektor Władysław Tomczyk.

Majchrowski zostawił SOK-owi tylko 54 tys. zł na koszty osobowe, natomiast całą resztę przekazał do dyspozycji urzędników. W najbliższej przyszłości - według założeń Majchrowskiego - powstanie w magistracie wydział kultury. Teraz urzędnicy mają "robić" kulturę, w tym organizować imprezy sołeckie, Dni Alwerni, konkursy czy wystawy. Radni przegłosowali takie rozwiązanie na piątkowej sesji.

- To oznacza, że dyrektor Tomczyk będzie się musiał zmieścić w rocznym budżecie wynoszącym 54 tysiące złotych. Inaczej złamie dyscyplinę finansów publicznych. Zresztą nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kultura była tworzona jednocześnie przez SOK i urząd - stwierdza Krzysztof Góra, radca prawny w urzędzie miejskim. Jak jednak tworzyć kulturę, jeśli ma się pieniądze wystarczające raptem na kilkumiesięczne wynagrodzenie dla zatrudnionych osób (3 osoby na pełnym etacie i księgowa na niepełnym).

- W praktyce oznacza to rozpoczęcie likwidacji ośrodka kultury - przyznaje radca prawny Góra, ale nie dałby sobie ręki uciąć, żeby ze stuprocentową pewnością powiedzieć, jak w przyszłości będą wyglądały te sprawy.

Burmistrz Jan Rychlik potwierdza, że dyrektor Władysław Tomczyk w tym roku ma odejść na emeryturę. Nie chce ujawniać szczegółów. Tomczyk - co zostało powiedziane na sesji - przebywa na zwolnieniu lekarskim do końca stycznia.

Łukasz Dulowski

(red)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(37)

alverniaalvernia

0 0

Dużo osób krzyczy z powodu likwidacji SOKU, a ile osób przeczytało temat? Radni zabrali "prawie wszystkie" pieniądze - nie ma nic o likwidacji. Może warto opisać gospodarność SOKU za kadencji pana dyrektora rok po roku?. Ciekaw jestem tez ile SOK dał na imprezy i w jaki sposób się zaangażował w PLANIE DZIAŁALNOŚCI 2012/2013 (lista imprez na stronie SOKU) . Jeśli pieniądze gminy są marnotrawione to wtedy decyzja była słuszna i logiczna. Temat SOKU był już poruszany parę razy wiec coś jest nie tak. Kto może niech idzie na sesje, pewnie będzie więcej informacji.

12:20, 23.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

Ja też się wybiorę i namówię znajomych - moze usłyszymy od P. Burmistrza co po likwidacji - uważam że to konieczna decyzja w tej sytuacji.

08:25, 23.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MałgosiaMałgosia

0 0

Bardzo dobry pomysł wybierzemy się z znajomymi na tą Sesje- tylko by miejsca starczyło. A może by referendum w Gminie jak Kultura ma być realizowana -bo to co jest dzisiaj wymaga zdecydowanych decyzji ,żadne pozorowane działania nic tu nie dadzą .

07:16, 23.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

Dziękuję panie Tomku za informacje, postaram się być na sesji, a co do radnego Knapika,no cóż podobno od kiedy został przewodniczącym komisji od finansów to gmina ubożeje, ale to jest tak jak się jest biznesmenem ale widać, że Knapik jest biznesmenem jednej nocy a do tego likwidatorem i to jeszcze w swoim mieście.Buduje dom ludowy Majchrowskiemu w Porębie a swój Ośrodek kultury w Alwerni likwiduje. Kończ Waść wstydu oszczędź.

23:19, 22.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomek SiemekTomek Siemek

0 0

Problem nie leży w SOK tylko w zarządzaniu tą instytucją. Radni, którzy poparli wniosek argumentowali to tym, że… SOK nie dał pieniędzy na… , że Pana Tomczyka nie było na tym Święcie czy tamtym, że nie interesuje się organizacją imprez w poszczególnych miejscowościach, że oferta dla najmłodszych jest niewystarczająca (lub jej nie ma) i wiele innych… O czym to świadczy? Dla mnie sprawa jest jasna. Instytucja jest źle zarządzana i nie spełnia swoich zadań (wg. krytyków). Kto zarządza? Dyrektor Tomczyk. I tu moje pytanie? Czy aby obalić króla należy zburzyć pałac? Sądzę, że nie? Wystarczy zmienić osobę decyzyjną… ale to już nie leży w kompetencjach Rady tylko Burmistrza. Osobiście nie popieram likwidacji SOK ponieważ w takiej Gminie jak Gmina Alwernia powinna działać instytucja Kultury i na pewno nie powinno być to w kompetencjach urzędników tylko ludzi, którzy Kulturę mają w sercu a nie w obowiązkach. Wszyscy wiemy, że problemem nie jest sam SOK tylko Pan Dyrektor i należy sobie to powiedzieć jasno i głośno. Jeżeli zlikwidujemy SOK to np. „Krakowiaczek” zostanie znowu „sierotą” i pozostawiony samemu sobie… Pan Burmistrz od kilku lat słyszy uwagi związane z ofertą SOK’u ale do tej pory w zasadzie nie zareagował w żaden sposób dlatego myślę, że to było głównym determinantem Radnego Majchrowskiego do tak radykalnego wniosku. Czy jest to słuszne wyjście? Mnie wydaje się, że nie bo uważam, że ta instytucja dobrze zarządzana może dać nam więcej radości niż kontrowersji. Już 1 lutego o 15:00 Radni Gminy Alwernia podejmą decyzję o przyszłości SOK na specjalnym posiedzeniu Komisji Wspólnej a potem Sesji. Sesja ma rozpocząć się o 16:30. Serdecznie zapraszam wszystkich mieszkańców, którzy chcieliby wrazić swoje zdanie na ten temat. Popołudniowy termin piątkowy jest chyba dogodny aby pojawić się w Urzędzie Miejskim w sali nr 5.

PS. Wnioskiem Radnego Majchrowskiego głosował Sławomir Knapik, przeciw był Marek Skowronek i Ja (Tomek Siemek), głosowania Radnego Włodarskiego nie pamiętam ale Pan Łukasz Dulowski wszystko zapisał i napewno udostępni taką informację.

12:55, 22.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stefanxstefanx

0 0

Dziękuję za odpowiedzi na moje dwa pytania.
Nie mam więcej pytań.
Pozdrawiam wszystkich

"Wystarczy aby dobrzy ludzie nic nie robili, a zło zatryumfuje!"
Edmund Burke

10:06, 22.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

Dziękuję "tom030", uważam, że należy kulturalnie pożegnać pana dyrektora, niech spokojnie odpoczywa na emeryturze i powołać nowe władze i wraz z nową "miotłą" zacząć nową erę w Alwerni, z nową kulturą. Tego życzę mieszkańcom Alwerni.

21:54, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tom030tom030

0 0

donkingg nie odpowiedziałem ponieważ zgadzam się z Tobą i nie mam pojęcia jak oni sobie to wyobrażają. W każdej normalnej gminie jest instytucja powołana do tego celu. W Alwerni przecierają chyba jakieś nowe szlaki.

21:31, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

"tom030",ano przypalam się do stowarzyszeń bo wiem straszne rzeczy, a teraz jak poradziłeś mi stronę w urzędzie i w ogłoszeniach burmistrza śledziłem przyznane ostatnio dotacje i zobaczyłem podpis pani, o której pisze "stefanx",że musiała zrzec się mandatu radnej po tym jak sąd skazał ją za wyłudzenie unijnych pieniędzy i taka osoba podpisuje się pod dotacją gminną i działa w stowarzyszeniu to dziękuję i "artek"wolałbym ciepłą posadkę w SOKu lub urzędzie. Widzisz "stefanx" na 1 pytanie otrzymałeś odpowiedź od "tom030" bardzo szybko , natomiast na 2 pytanie ani tom030 ani artek ani Małgosia nie wiedzą co odpowiedzieć, a ja myślę, że nasi radni nie mają żadnego pomysłu na "robienie" kultury, bo jak sam zauważyłeś mamy takich decydentów jak mąż tej pani i jeszcze kilku innych "kulturalnych" w radzie i za wiele to my nie możemy się chyba spodziewać. Póki co z kulturą będziemy na razie na bakier.

21:20, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

donkingg - jak chcesz wiedzieć co się dzieje w Stowarzyszeniach może sam zacznij w nich działać , ale sądzę ze wolisz ciepły etacik w SOK lub urzędzie .

19:48, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

donkingg - jak chcesz wiedzieć co się dzieje w Stowarzyszeniach może sam zacznij w nich działać , ale sądzę ze wolisz ciepły etacik w SOK lub urzędzie .

19:42, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tom030tom030

0 0

"stefanx" dokładnie. Edward Majchrowski to mąż byłej radnej Bogusławy M.
"donkingg" bardzo się przypalasz jeżeli chodzi o stowarzyszenia. Znam kilku takich co pracują społecznie i nie narzekają. Pieniążków nie przejadają, a na co są wydawane to możesz bardzo łatwo sprawdzić w urzędzie. Jak wiesz, a jak nie to już Ci wyjaśniam, pieniądze dostają stowarzyszenia w wyniku konkursu ogłoszonego przez Burmistrza na realizację zadań własnych gminy. Po prostu te zadania które ma zrealizować Gmina zlecane są stowarzyszeniom. I nic nie stoi na przeszkodzie, żeby np stowarzyszenie z Koziej Wólki wystartowało w konkursie w Alwerni i go wygrało. A na co idą pieniądze zamieszczone jest w ofertach, które po zakończeniu realizacji zadania są bardzo dokładnie sprawdzane przez urzędników. Jeżeli niektórzy radni są w stowarzyszeniach nic na to nie poradzisz, każdy może, nawet Ty (na stronie UG są podane te które są w Gminie Alwernia) i nie warto sprowadzać wszystkich do wspólnego mianownika

19:24, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stefanxstefanx

0 0

Mam tylko dwa pytania.
1.Czy ktoś z Państwa wie jaką kulturę chcą „robić” wasi radni?
2.Czy Edward Majchrowski to mąż byłej radnej Bogusławy M.?
cyt. z Przłomu …” która musiała zrzec się mandatu po tym, jak sąd skazał ją za wyłudzanie unijnych pieniędzy. „

http://www.przelom.pl/przelom-online/3691/Nowa-radna-chce-znac-oczekiwania-mieszkancow/?k=1

18:37, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ddd1ddd1

0 0

Fakt, iż rozwiązanie całej instytycji jest jedyną możliwością usunięcia nieudolnego dyrektora dość mocno obnaża słabość naszej władzy... A z tak bojazliwymi przywodcami raczej daleko nie dojdziemy...

18:17, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

"Małgosiu", Ty też Ameryki nie odkryłaś, wszyscy wiedzą co robi SOK, ale nie wszyscy wiedzą co robią radni w stowarzyszeniach i z jakich pieniążków korzystają i na co je przeznaczają.

17:45, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MałgosiaMałgosia

0 0

"Tomek" śmiechu warte- Krakowiaczek tylko inicjatywa P. Majewskiej , Tradycja i Ożenek to w 100% Z. Klatka i Tradycja , 11-Listopada Święto Narodowe nawet brak dyr. Tomczyka prowadzi M. Skowronek, akcja Owsiaka wszyscy robią gratis - pracownicy sok dostają wybicia za Niedziele - pisać można wszystko robić mało.

12:19, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomek13Tomek13

0 0

http://www.sok.alwernia.pl/ - znalazłem tu kilka przykładów dla Małgosi.

11:29, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MałgosiaMałgosia

0 0

Popieram decyzje Radnych , nic SOK nie robił dla mieszkańców jeśli jest inaczej podajcie przykłady co robili w tamtym roku.

08:30, 21.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

Co? zatkało kakao ? tak to mawia nasz kiepski z rynku.

20:59, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

"janet_27 " dziękuję Ci, a z tego morał taki, że radny nie powinien być członkiem żadnego stowarzyszenia działającego na terenie Gminy i koniec kropka. Sprawdzić naszych radnych w Gminie Alwernia jakie profity przegłosowali dla siebie i swoich stowarzyszeń i napisać o tym w Przełomie.

20:30, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

janet_27janet_27

0 0

Stowarzyszenia z reguły korzystają z gminnych pieniędzy, bo po te najprościej sięgnąć, zwłaszcza jak w radzie miejskiej zasiadają przeważnie prezesi i członkowie stowarzyszeń. Najpierw uchwalają kasę pod swoje potrzeby , a potem ją wydają i narzekają jak to ciężko zdobyć pieniądze na działalność i ile muszą się narobić. Jak się ktoś zdecydował na działanie w stowarzyszeniu to niech nie narzeka że musi ciężko pracować.

20:22, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

Uderz w stół a nożyce się odezwą. "lole" = "artek" czytaj ze zrozumieniem, znowu nie odkryłeś Ameryki, przecież od początku bronię ośrodka kultury w Alwerni, bo redaktor wyraźnie napisał w artykule cyt."...co w praktyce oznacza likwidację jednostki", kapujesz, przeczytaj mój pierwszy wpis ze zrozumieniem. Na wsiach będą domy ludowe i strażnice , nawet nowe domy ludowe się buduje a w mieście zlikwidujecie ośrodek kultury,akurat będę klaskał takim działaniom. A każde stowarzyszenie powstaje po to aby dobrze działać i społecznie działać, więc jak jesteś członkiem jakiegoś stowarzyszenia to nie rób wstydu i nie pisz ,że działasz i jeszcze wydajesz pieniądze, bo kto gdzie działa tam traci zdrowie i pieniądze, normalna ludzka rzecz. a tak na marginesie to w jakim stowarzyszeniu działasz? i uderz się w piersi ,że nie żerowałeś na Gminie i na swoim stowarzyszeniu, znam takich gagatków.

19:11, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lolelole

0 0

"donkingg" proszę nie obrażaj ludzi działających w Stowarzyszeniach, że żerują na SOK , czy Urzędzie Gminy- poświęcamy własny czas, zapał , czasami i własne pieniądze - by działać dla innych . Wybacz , ale z twoich wpisów wynika , że jesteś bezpośrednio zainteresowany tym , by ta chora instytucja dalej funkcjonowała.

17:50, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

"artek" z poniższych komentarzy wynika, że byłeś na ostatniej sesji i wiesz co mówił radca i bronisz też panujących nam radnych , może nawet jesteś jaśnie panem ? a jeśli się nie mylę to posłuchaj nie tędy droga, ja myślę że jaśnie pan został kiedyś wylany i teraz to chęć takiej zemsty nim kieruje i na oślep podejmuje kroki jako bezpośredni sprawca całego zamieszania. Trzeba samemu być czystym jak łza żeby pokazywać błędy drugiemu, bo kij zazwyczaj ma dwa końce i ten drugi koniec kija może uderzyć jeszcze mocniej.

13:32, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ddd1ddd1

0 0

Niestety zdaje sobie sprawę z tego, że w rzeczywistości instytucji pożytku publicznego (finansowanych z naszych podatków) fakt bycia w gronie "znajomych królika" ma większe znaczenie niżeli kompetencje... Pytanie czy to się kiedyś zmieni, bo jest to trochę przerażające...

12:34, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

marekkmarekk

0 0

Pan Burmistrz nie zwolni Pana Tomczyka - dowód na to jest na zdjęciu w Przełomie z dnia 15-12-2012r. przy artykule pt." CHRZANÓW. Nieduże zainteresowanie spotkaniem z POsłami". Jak ktos zna tych Panów to zrozumie o co CHODZI.

11:20, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ddd1ddd1

0 0

Rozumiem, że fakt nie wywiazywania sie z obowiązków zawartych w umowie o prace, daje pracodawcy możliwosc sięgniecia po zwolnienie dyscyplinarne, a to jak rozumiem może byc zastosowane w trakcie trwania okresu ochronnego.

10:02, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

donkingg - gratulacje za stwierdzenie że stowarzyszenia żerują na SOKu , ludzie którzy w stowarzyszeniach robią społecznie robotę za tych co biorą za to dużą kasę.

09:19, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

"artek". Ameryki nie odkryłeś, co robi SOK wiemy od lat i radni to wiedzieli, natomiast teraz pisze ,że pan Tomczyk odchodzi na emeryturę i sytuacja sama się rozwiąże i w tej chwili radni nie wiem już po co podejmują dziwne kroki. Okazuje się,że radni przez lata byli bezradni , a teraz wg. mnie tylko się ośmieszają. Mam prawo żądać aby ośrodek kultury pozostał w Alwerni, a że bez obecnego dyrektora to już tylko może być lepiej. A co do stowarzyszeń to chyba po to powstały żeby sobie działać w swoich miejscach , a nie żerować na Gminie i SOKu.

08:50, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

Z tego co wiem Radni nie mają takiego prawa by zwolnić dyrektora SOK, jedynie Burmistrz może to zrobić ale nie zrobił . Informacja od Radcy Prawnego Gminy na ostatniej Sesji Dyrektor jest w okresie chronionym i przez cztery lata jeżeli nie odejdzie sam nie można go zwolnic .

08:48, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ddd1ddd1

0 0

W przedsiębiorstwach działających w realiach wolnego rynku nie zamyka się całej firmy w momecie gdy chce się zwolnić z pracy nie wywiązującego się ze swoich obowiązków prezesa. Rozumiem jednak że instytucje utrzymywane przez budżet państwa rządzą się innymi prawami. Zastanawia mnie dlaczego panowie radni obawiają się wręczyć panu dyrektorowi wypowiedzenia, czyżby się go bali?

08:30, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lolelole

0 0

Doszły mnie słuchy że na 3 pracowników w SOK jest 8 telefonów ktoś potwierdzI ?

08:24, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

artekartek

0 0

Nareszcie coś Rada dała z siebie konkretnego. Przecież SOK ŻADNEJ KULTURY nie robił w Naszej Gminie , wszystkie imprezy robiły Stowarzyszenia -święta poszczególnych miejscowości. Ostatnie duze wydarzenia kulturalne to dzieło Krakowiaczka , Tradycji czy ostatni przegląd bożonarodzeniowy to Kolping i Młoda Alwernia i gdzie był wtedy SOK na którego dajemy Nasze pieniądze jeżeli dobrze widzę w budżecie to prawie 500 tys zł. Mamy ferie i co- a pieniądze na styczeń dostali info z ostatniej Sesji. Popieram w całości na tej chorej instytucji nie dało się już nic zbudować konkretnego , należy zacząć od początku budowę instytucji kultury w Naszej Gminie.

07:53, 20.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zendenzenden

0 0

jeżeli głosowanie było jawne, dowiedzmy się jak głosowali nasi samorządowcy, tutaj prośba do Pana Redaktora

23:19, 19.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

janet_27janet_27

0 0

Wreszcie po tylu latach załatwili Pana Dyrektora partyjni koledzy, ale sam się o to prosił. Dla przypomnienia dyskusja na temat SOK z roku 2010 i 2011 pod podanymi adresami stron:

http://stara.nowa-alwernia.pl/?p=94&cpage=1#comments
http://stara.nowa-alwernia.pl/?p=629#comments

21:21, 19.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

OJ, nie doczytałem a tu wiadomość, ze pan Tomczyk odchodzi na emeryturę, no i gitara jak mawia nasz rodak Kiepski z rynku , a Ty Marku do dzieła pokaż im jak się robi kulturę w mieście bo w Młodej Alwerni wychodzi Ci super, liczymy na Ciebie. No i jeszcze jedno a co teraz z Krakowiaczkiem? ratuj ich Marek bo szkoda tych maluszków, no i pani Teresy. A urzędnicy niech się zajmą swoją pracą, bo żeby "robić" kulturę trzeba mieć kulturę wrodzoną i trzeba umieć to robić. A jaśnie pan Majchrowski niech sobie panuje na dworze w Porębie, no i ma jeszcze park.

14:03, 19.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

donkinggdonkingg

0 0

Super tytuł artykułu "Zaskakująca decyzja radnych", czym jeszcze mogą zaskoczyć nas te leśne dziadki ? Po co robić rynek jak nawet ośrodka kultury w nim nie będzie ? Bezpośredni sprawca radny Majchrowski dobre określenie, ale ten pan niech sobie rządzi w Porębie i robi kulturę w domku ludowym, jeśli zdołają go skończyć i utrzymać. Mam nadzieję, ze radni z Alwerni nie podnieśli palucha za likwidacją SOKu. a inni radni niech sobie likwidują domki ludowe i domy strazackie w swoich wsiach, bo pewno świecą pustkami a od Alwerni wara.
Popatrzmy w przeszłość w/w sprawcy.

13:04, 19.01.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%