Nie masz konta? Zarejestruj się

Praca, biznes, edukacja

20.02.2008 15:35 | 1 komentarz | 4 993 odsłony | red
Z czterech hal po Chrzanowskich Zakładach Materiałów Ogniotrwałych na osiedlu Stella ma rocznie wyjeżdżać 2.000 nowych wagonów kolejowych oraz 8.000 przeznaczonych dla nich wózków jezdnych
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Z czterech hal po Chrzanowskich Zakładach Materiałów Ogniotrwałych na osiedlu Stella ma rocznie wyjeżdżać 2.000 nowych wagonów kolejowych oraz 8.000 przeznaczonych dla nich wózków jezdnych
Pod bokiem Fabloku powstaje w Chrzanowie podobna fabryka, ale nie lokomotyw, tylko wagonów kolejowych. I ma zatrudnić kilkaset osób.
Będzie się mieściła w czterech wielkich halach, odkupionych od chrzanowskiego przedsiębiorcy Tadeusza Głowacza, który z kolei nabył je od ChZMO „Stella”. Łączna powierzchnia budynków produkcyjnych wynosi blisko 10.000 m kw. Wagony i wózki mają powstawać w czterech istniejących, i zachowanych w dobrym stanie, halach (trzy po 1.600 m kw. i jedna 5.000 m kw.). Dodatkowo inwestor zamierza postawić dwupiętrowy budynek biurowy.
Nowy właściciel, reprezentujący spółkę HELIOS - Piotr Kowalski, zapowiada, że fabryka będzie funkcjonowała „już na przełomie półrocza i zatrudni kilkaset osób”. Jak podkreślił w rozmowie (opublikowanej 12 lutego w piśmie „Rynek Kolejowy”), „spółka Helios skoncentrowała się w 90 proc. na branży kolejowej ze względu na jej atrakcyjność oraz wzrastającą koniunkturę w kraju i w Europie”.
W Urzędzie Miejskim w Chrzanowie Piotr Kowalski złożył już dwa wnioski o wydanie warunków zabudowy. Pierwszy dotyczy montowni wagonów i wytwórni wózków jezdnych dla kolejnictwa. Drugi obejmuje budowę domu. A to dodatkowo uwiarygadnia jego plany, skoro chce się na stałe związać z Chrzanowem.
Co się nie opłaca innym producentom taboru kolejowego, to jest zyskowne dla Piotra Kowalskiego i jego spółki HELIOS.
W rozmowie opublikowanej na łamach „Rynku Kolejowego” (z 12.02.) krakowski przedsiębiorca zdradza swoje plany. Pierwszym krokiem było zawarcie kontraktu z zakładami w Krzemieńczuku na uruchomienie produkcji „pilotażowej serii węglarek dla rynku europejskiego”. Krok drugi stanowi uruchomienie własnej fabryki wagonów. Natomiast krokiem trzecim będzie nabycie licencji na kolejowe przewozy towarowe w Polsce i podjęcie tej działalności w oparciu o swój tabor.
Własny tabor ma być produkowany najprawdopodobniej w Chrzanowie na osiedlu „Stella”. Rocznie powstanie tam 8.000 wózków jezdnych oraz 2.000 wagonów. Wszystkie będą montowane z gotowych podzespołów, pochodzących najprawdopodobniej z fabryk ukraińskich bądź rosyjskich.
Dostawy (transportem kolejowym i drogowym) mają obejmować m.in.: pudła wagonów i ram, układy hamulcowe, sprężyny, zestawy kołowe. Jedyny element wytwarzany na miejscu to spawana rama wózka jezdnego. Obok montowni ma funkcjonować śrutownia i lakiernia.
Właściciel zgłosił zapotrzebowanie na energię elektryczną w ilości 1 MW na godzinę i 200 kubików wody miesięcznie. Zamierza zatrudnić 200-300 osób.
(BHK)

HELIOS
Przedsiębiorstwo Produkcji Usług i Handlu „HELIOS” Sp.z o.o. rozpoczęło działalność gospodarczą w 1990 r. Przez cały okres jej trwania firma miała charakter handlowy. Od 1991 roku przedsiębiorstwo skupiło się wyłącznie na imporcie i sprzedaży samochodów terenowych. W latach 1993-2001 „Helios” był generalnym importerem i głównym dystrybutorem AwtoWAZ. W ciągu 16-letniej historii spółki firma uczestniczyła w wielu wystawach samochodowych, brała udział w przetargach na dostawy do nadleśnictw, energetyki, Policji, Straży Pożarnej etc. Okres ten pozwolił na zawarcie nowych kontaktów na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw. Dziś jest właścicielem firm w Rosji (Heloil) i na Białorusi (Helios-Oil).
Sprzedaż paliw, węgla i antracytu
Spółka prowadzi działalność gospodarczą także w zakresie hurtowego obrotu paliwami płynnymi, importowanymi z krajów WNP oraz węglem. Mając zawarte umowy z dostawcami na dostawę oleju napędowego i LPG, spółka odbiera towar na granicy RP (stacja kolejowa Małaszewicze). Odbiorcami paliw są: Orlen Gaz, Lotos, Petrotank, Polski Gaz; węgla Vattenfall Heat Poland, Eletrownia Stalowa Wola.
Lokomotywy i wagony
Helios jest przedstawicielem na Polskę znanego producenta „Lugańsktepłowoz” oraz producenta wagonów „Uralwagonzawod”
(Informacje o firmie pochodzą ze strony internetowej www.heloil.com)

PRZEŁOM nr 8 (824) 20 II 2008

Czytaj również