Nadchodzi komunikacyjna rewolucja. Nowe linie i nowe trasy ZKKM Chrzanów - przelom.pl
Zamknij

Nadchodzi komunikacyjna rewolucja. Nowe linie i nowe trasy ZKKM Chrzanów

Michał KoryczanMichał Koryczan 20:00, 23.03.2025 Aktualizacja: 12:37, 24.03.2025
Skomentuj

Utworzenie zupełnie nowych linii autobusowych oraz zmiana trasy przejazdu części tych istniejących. To wszystko czeka już w tym roku pasażerów ZKKM Chrzanów.

Rok temu związek komunikacyjny Chrzanowa, Libiąża i Trzebini podpisał umowę ze spółką Via Vistula z Krakowa na przygotowanie audytu linii autobusowych organizowanych przez ZKKM Chrzanów.

Celem jest analiza rynku komunikacji miejskiej, organizowanej przez ZKKM i remarszrutyzacja, czyli reorganizacja siatki połączeń.

Opracowanie na finiszu

Na jesieni zeszłego roku wykonawca audytu przedstawił pierwszą wersję opracowania zmian komunikacyjnych. Chrzanowski ZKKM oraz przedstawiciele gmin członkowskich przekazali swoje uwagi.

Niedawno zaprezentowana została druga wersja opracowania. Jak mówi Marek Dyszy, obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem zmian w transporcie publicznym organizowanym przez ZKKM Chrzanów. Powinny być one znane pod koniec kwietnia.

Już dziś wiadomo, że część proponowanych zmian jest rewolucyjna. Szczególnie ta dotycząca przebiegu obecnych linii 9 (dworzec ZKKM w Chrzanowie – Elektrownia Siersza) i 15 (Libiąż/Gromiec – Młoszowa), których nazwy miałyby się zmienić, aby nie myliły się z obecnymi.

Dotychczasowa „dziewiątka” miałaby teraz połączyć chrzanowskie osiedle Młodości z Młoszową. Natomiast linia 15 miałaby kursować z Libiąża do Elektrowni Siersza.

Trzecia linia szkieletowa

Planowane jest uruchomienie także trzeciej tzw. linii szkieletowej, której trasa miałaby przebiegać z Libiąża do Trzebini. Autobusy miałyby obsługiwać m.in. przystanek Chrzanów Szpital.

W Libiążu mają funkcjonować linie wewnątrzgminne, z opcją przesiadki na autobus w kierunku Chrzanowa. Podobnie jak w przypadku pasażerów chcących skorzystać z nowej linii relacji Chełmek – Libiąż. Nie byłoby zatem bezpośredniego połączenia Chrzanowa z Chełmkiem.

Jak mówi Marek Dyszy, uczniowie uczęszczający do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini będą mieli możliwość bezpośredniego dojazdu na lekcje. Z kolei w godzinach szczytu komunikacyjnego, niektóre kursy autobusów jadących z Gromca będą bezpośrednio do Chrzanowa.

Planowana jest również zupełnie nowa linia z chrzanowskiego osiedla Kąty do dworca ZKKM. Autobusy miałyby kursować ulicą Partyzantów (miałyby tam powstać nowe przystanki), co ułatwiłoby dojazd na osiedle Malarzy oraz obiekt rekreacyjno-sportowy na Kątach.

- Linię tę musiałby obsługiwać mały autobus, który przejedzie wąskimi drogami, jakimi są również ulice Grunwaldzka i Sądowa – mówi Marek Dyszy.

Podróż z przesiadką

W przypadku linii z Psar (przez Karniowice, Dulową, Młoszową) najprawdopodobniej nie będzie już bezpośrednich kursów pod chrzanowski szpital. Autobusy mają bowiem docierać do węzła przesiadkowego w okolicy dworca PKP w Trzebini.

Przypomnijmy, że w kampanii wyborczej burmistrz Trzebini Jarosław Okoczuk deklarował, żeby w godzinach największego natężenia ruchu autobus kursował z sołectw w kierunku centrum miasta co 20 minut.

- Zdaniem autorów opracowania takie połączenia mogłyby być zrealizowane przez zaangażowanie kilku dodatkowych autobusów i zatrudnienie kilku dodatkowych kierowców. Jest to możliwe, ale i bardzo kosztowne. Trzeba by wówczas ogłosić przetarg na podstawienie tych kilku dodatkowych autobusów – mówi Marek Dyszy.

Pięć procent więcej

W przypadku Chrzanowa i Trzebini planowane jest zwiększenie pracy przewozowej autobusów o 5 procent. W przypadku Libiąża natomiast ma być ona utrzymana na dotychczasowym poziomie.

Tymczasem jak przyznał w rozmowie z „Przełomem” Marek Dyszy, żeby całkowicie usprawnić komunikację miejską, a częstotliwość kursów była w pełni zadowalająca dla pasażerów to jego zdaniem gminy musiałyby zwiększyć finansowanie o 20, a nawet 30 procent. Przypomnijmy, że w tym roku na komunikację przeznaczają niespełna 20 mln zł (dzięki nadwyżce w budżecie związku z lat ubiegłych, kwota ta nie jest wyższa, jak pierwotnie zakładano).

Jak mówi Marek Dyszy, zmiany w w transporcie publicznym organizowanym przez ZKKM Chrzanów miałyby wejść w życie we wrześniu 2025 r., wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(38)

olekolek

6 0

Panie Koryczan moze tak jakies przejrzyste mapki z trasa przejazdu i przyszlymi przystankami bylo by mile widziane.

18:53, 23.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JacekJacek

0 1

A w jakim celu pasażer z Kątów ma jechać na ul. Zieloną? Ja bym chciał chciał by ten mały autobus od ulicy Sądowej dalej jechał Trzebińską, Europejską i Topolową do ronda przy Kasztelanii - bo tam są sklepy, szkoły i szpital

20:07, 23.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KeraKera

1 0

A gdzie jest osiedle Malarzy w Chrzanowie? Znamy tam Os. Trzy Stawy, Os. Chrzanowskie Błonia, Kąty I i II.

20:44, 23.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mkmmkm

5 0

Wg. Mnie bez sensu jest zmiana tras dwóch chyba najlepiej funkcjonujących lini ZKKM, czyli 9 i 15. Trasy tych lini są znane mieszkańcom powiatu Chrzanowskiego od lat i jak widać po ich frekwencji dobrze spełniają swoją funkcję. Wiadomo zmiany takie jak Korekty rozkładu jazdy, a nawet ułożenie go od nowa są zrozumiałe, ale myślę, że aż taka zmiana tras tych lini, która jest proponowana nie jest potrzebna.

21:09, 23.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MegiMegi

1 0

Super by było jakby 15 tka dojeżdżała do szpitala. Z Libiąża do szpitala w Chrzanowa
nie ma się czym dostać.

12:41, 24.03.2025

MarianMarian

1 0

A gdzie w tym wszystkim gmiina Alwernia?

22:28, 23.03.2025
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

MariannaMarianna

2 0

Ta część powiatu od lat jest jakby niewidoczna na mapie ZKKM

06:27, 24.03.2025

Kapitan SucharKapitan Suchar

0 1

Gdyby gmina Alwernia była zainteresowana dołączeniem do ZKKM, (podobnie jak Babice), to z pewnością pojawiłyby się tam linie autobusowe związku. Ale, że nie ma chęci należeć i płacić za autobusy nie chce, to jest, jak jest.

08:14, 24.03.2025

stary zgredstary zgred

1 0

Autobus w rodzaju tego A-42 już dawno powinien jeździć z Chrzanowa przez Babicę, Alwernię, Liszki do Krakowa.

08:54, 24.03.2025

IgnacIgnac

0 0

To już inny świat...
Hen hen daleko

10:30, 24.03.2025

Paweł Paweł

0 0

A kiedy będzie ałtobuy z chszanowa do Mysłowice

00:12, 24.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AntyAnty

3 0

Do Mysłowic masz Połciongi

07:54, 24.03.2025

pasażer123pasażer123

4 0

Ciekaw jestem czy z Psary będzie można chociaż dojechać bezpośrednio na Trzebińską w Chrzanowie bo przesiadka w Trzebini to jest cyrk...

07:06, 24.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OloOlo

0 0

Macie burmistrza to on wam to załatwił 🤣

10:30, 27.03.2025

Audyt Audyt

2 0

Czy zostały też wprowadzone nowe ulgi na bilety dla ON? W wielu miejscowościach są ulgi dla ON, tylko nie w Chrzanowie.

07:37, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pixel Pixel

4 0

A połączenie do Oświęcimia?

08:44, 24.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Donald trumpDonald trump

0 0

Po co skoro tam.przepływ ludzi jest na poziomie kilku osób poczytaj badania dr Guzika

12:17, 24.03.2025

Endriu64 Endriu64

0 0

Jest pociąg !!!

14:55, 24.03.2025

stary zgredstary zgred

3 0

Z tego co w ostatnich latach dowiedziałem się o problemach komunikacyjnych regionu to, skoro Wola Filipowska i część Dulowej są odcięte od komunikacji, skoro ponad setka dzieci z Krzeszowic i okolic dojeżdża do szkól trzebińskich, a sporo dorosłych z Krzeszowic do szpitala w Chrzanowie, a pewnie i jest ruch "odwrotny"; z Chrzanowa, Trzebini i okolic do szkół w Krzeszowicach i na zabiegi do Balneologii, to linia 41 (na przykład) powinna już dawno jeździć od szpitala w Chrzanowie do dworca autobusowgo w Krzeszowicach i to przez cały dzień, co godzinę. Dlaczego gminy się nie dogadują? Chodzi tylko o pieniądze, czy jeszcze o coś więcej?

08:52, 24.03.2025
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Kapitan SucharKapitan Suchar

1 0

To obie strony musza chcieć. Dyszy z Okoczukiem z tego co pamiętam, to deklarowali chęć stworzenia takiej linii autobusowej, ale pod warunkiem, że ZKKM i Krzeszowice razem się złożą na taką połączenie. No, tylko że Krzeszowice się dołożyć nie chciały. A ogólnie z czego wynika brak "troski" o komunikacje zbiorową wśród radnych i burmistrzów? To proste, wystarczy zadać sobie pytanie, kiedy ostatnio widziało się radnego w autobusie, albo pociągu

10:48, 24.03.2025

KeraKera

1 2

bo Krzeszowice to niestety mentalność pisowska. Poza tym są od zawsze wrogami Chrzanowa i powiatu chrzanowskiego.

11:52, 24.03.2025

Tomekk2803Tomekk2803

0 0

Trochę poszalałeś z częstotliwością kursów. Autobus co godzinę Chrzanów Szpital-Krzeszowice dworzec-Chrzanów Szpital to zdecydowanie za dużo. Już widzę jak gmina Krzeszowice będzie chciała dorzucić się do około 12-13 kursów dziennie. Z pewnością nie było by aż takiego dużego zainteresowania,i to nawet gdyby na mieście rozkleić plakaty z informacją żę jest takie połączenie.

16:33, 24.03.2025

LibiążLibiąż

0 0

Kera, Krzeszowice nie wzięły wzorców ro-zwojowych z peowskiego Chrzanowa i Libiąża? No nie do wiary. Bumtraki i skateparki to rodzynki dostępne jedynie w ekskluzywnych lokalizacjach, np. w Libiążu.

16:41, 24.03.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


PasażerkaPasażerka

1 0

Świetnie, ale gdzie połączenie z Czerną?

11:23, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PasażerPasażer

2 0

Rewolucja by linie 9 i 15 zamienić trasami jest bez sensu. Argument że przestaną się mylić linie pasażerom nie trafia do mnie. Po takiej zmianie to dopiero będą się mylić pasażerom. Szczególnie tym którzy jeżdżą bardzo rzadko komunikacją miejską. Od lat zawsze tak było że linia 9 jeździła do Sierszy. Skoro taka rewolucje chcą zrobić to może śmiało zróbcie też tak samo w przypadku innych linii. Np linia 38 jeździ na dotychczasowej linii 8 i odwrotnie bo też mogą się ludziom mylić linie

11:48, 24.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EllenaEllena

0 0

zostawcie 15 i 9 w spokoju ! nie mieszajcie !

09:27, 28.03.2025

Agnieszka Agnieszka

0 0

Przydał by się przystanek pomiędzy wapiennikiem l , wapiennik ll Skoro o chodnik jest ciężko Pobocza nie ma , to może przystanek będzie łatwiej postawić do puki nikt nie stracił życia

13:53, 24.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

VimoVimo

0 0

dopóki Agnieszko

14:25, 24.03.2025

Zaniepokojony Zaniepokojony

3 0

A gdzie Psary Czyżówka Myślachowice Alwernia by dzieci mogły dojechać do szkół z powiatu chrzanowskiego??? Co to za polityka jeździć dwoma lub trzema autobusami 8 km lub 10 km???? Nikt nie zwraca uwagi na młodzież ucząca się. Dzieci np. z Płok
czy Myślachowic nie mają jak dojechać do szkoły na Kopalni to dopiero paranoja.Ci co mieszkają w miastach mają wybór a wioski nadal są omijane a obietnice zawsze te same. Po drugie po co kursy co 20 minut? Przecież w niektórych miejscach to mija się z celem. Ważne by między 5 a 9:30 rano dojechać do szkoły czy pracy a później wrócić między 14 a 16.

15:10, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomekk2803Tomekk2803

1 0

Nie rozumiem jak mogą się mylić ludziom linie 9 i 15? Linia 9 od niepamiętnych czasów zawsze jeździła na Sierszę. Gdy zlikwidowno bardzo dawno linię X Linia 15 też od dawna jeździ w stronę Libiąża więc jak może ludziom się mylić? A jak zmienią i linia 9 będzie jeździła do Libiąża a linia 15 do Sierszy to ludziom nie będzie się myliło? Bardziej trzeba zmienić czytelność linii 10. Wsiadają pasażerowie do "dychy" na przystanku Trzebinia PKP widząc na wyświetlaczu autobusu że jedzie do Chrzanowa i myślą że on jedzieon normalną trasą i są zdziwieni gdy dowiadują się że jedzie on przez Luszowice. Dość często zdarza że ludzie nie mają pojęcia że linia 10 jedzie dookoła przez Luszowice.

16:24, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PasażerPasażer

1 0

Do Megi : Parę kursów linii 15 to mogli by ewentualnie przedłużyć przez Szpital,ale każdy kurs to byłaby przesada. Kursy które kończą trasę w Chrzanowie na Dworcu spokojnie można przedłużyć tak by jeździły przez Szpital.

16:46, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZadyszyZadyszy

2 0

To jest DNO i totalny upadek komunikacji, a może właśnie o to chodzi

17:15, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GewitterGewitter

5 1

I tak oto wygląda obraz nędzy i rozpaczy galicyjskiego zadupia chrzanowskiego, gdzie nie ma - i nigdy nie było - i pewnie nie będzie dobrze zorganizowanej komunikacji publicznej. Te wszystkie zapowiedzi - paradne! Spójrzcie, jak wygląda komunikacja za Przemszą - tam będąc np. w takim Chełmie Małym, można bez problemu wsiąść do autobusu, który zawiezie na Aleję Korfantego pod Spodek w Katowicach! Byle dziura na mapie ma połączenia z każdą inną dziurą, plus ze stolicą województwa. Ale do tego trzeba dorosnąć i mieć trochę oleju w głowie. Jednego i drugiego zawsze był ubytek w Chrzanowie i okolicach odkąd pamiętam - a sięgam pamięcią do lat 50' XXw. Na Śląsku nawet komendy MO, Struktury SB lepiej funkcjonowały niż w tym waszym chrzanowskim *%#)!& A wiem, co piszę. SpasiBa!

17:53, 24.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NikiNiki

1 0

Tragedia jak się to czyta. Ludzie nie mieszkają przy glównych drogach tylko na obrzezach. Dlaczego autobusy nie jeżdzą po mniejszych drogach i nie zatrzymują się przy konkretnych miejscach jak np ZLA koło poczty, przy ZUS w kierunku ronda, koło sądu itd. Panowie radni i wielki zarządzie komunikacji miejskiej. Myslenie nie boli, opuścicie głowy w dół i zacznijcie myśleć. Za ten audyt nikomu nie potrzebny mogliscie wybudować przystanek ale to tak jest jak się cudze pieniadze rozwala.

14:09, 27.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ELLENAELLENA

0 0

A co z MŁOSZOWA WZGÓRZE ??????My chcemy 15 !!!!!!

09:30, 28.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ToloTolo

0 0

Aleś się uparła na numer '15"!
A nie może być "11" albo i "13"?

17:43, 28.03.2025

0%