ZKKM Chrzanów autobusy komunikacja - przelom.pl
Zamknij

O co chodzi w reformie komunikacji Chrzanowa, Trzebini i Libiąża?

09:00, 19.10.2024 Aktualizacja: 11:18, 19.10.2024
Skomentuj

Wykonawca audytu przygotował pierwsze propozycje zmian w komunikacji publicznej organizowanej przez ZKKM Chrzanów. Część z nich jest dosyć rewolucyjna.

W marcu tego roku związek komunikacyjny Chrzanowa, Libiąża i Trzebini podpisał umowę ze spółką Via Vistula z Krakowa na przygotowanie audytu linii autobusowych organizowanych przez ZKKM Chrzanów.

Celem jest analiza rynku komunikacji miejskiej, organizowanej przez ZKKM i zaproponowanie zmian, które mają ją poprawić. Jednym z głównych założeń jest skoordynowanie połączeń autobusowych z rozkładami jazdy pociągów.

W ramach audytu ankieterzy prowadzili badania na dworcach autobusowych i głównych przystankach. Zebrali ponad 1400 ankiet. Ponadto otrzymali przeszło 1800 ankiet internetowych.

- Jeżeli chodzi o pasażerów, którzy często jeżdżą autobusami, to większość z nich opowiada się za zwiększeniem liczby kursów, mimo że zakładałyby one przesiadki. Z kolei w przypadku osób, które nie korzystają regularnie z transportu publicznego, to większość wolałaby mniej kursów, ale bezpośrednio do celu, bez przesiadek. Pytanie teraz, czy będziemy chcieli pozyskać nowych pasażerów, czy też uszanować dotychczasowych, żeby nie rezygnowali – mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM Chrzanów.

Zwiększenie ilości połączeń autobusowych wiązałoby się z koniecznością wyższych wpłat gmin członkowskich. Gdyby ich liczba wzrosłą o 5 procent, w grę wchodziłoby dodatkowy milion złotych, a w przypadku 20 procent ponad 4 mln zł.

Tymczasem, jak przyznaje Marek Dyszy, samorządy niezbyt przychylnie patrzą na wyższe dopłaty do komunikacji. Zwłaszcza Libiąż, który chciałby utrzymać w tej kwestii status quo.

- Wśród samorządowców pojawiają się pytania, jaka grupa mieszkańców korzysta z komunikacji publicznej – mówi Marek Dyszy. Szacuje, że każdego dnia z autobusów ZKKM korzysta około 10 tys. mieszkańców.

Wykonawca audytu przedstawił pierwszą wersję opracowania zmian komunikacyjnych. Część z nich jest rewolucyjna. Zwłaszcza ta dotycząca przebiegu obecnych linii 9 (dworzec ZKKM w Chrzanowie – Elektrownia Siersza) i 15 (Libiąż/Gromiec – Młoszowa), których nazwy miałyby się zmienić, aby nie myliły się z dotychczasowymi.

- Zgodnie z propozycją ekspertów, autobusy obecnej linii 9 miałyby jechać z osiedla Młodości w Chrzanowie do Młoszowej, natomiast linii 15 z Libiąża do Elektrowni Siersza. Nie podoba się to jednak samorządowcom z Libiąża, bo nie byłoby bezpośredniego dojazdu z Libiąża do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini – mówi Marek Dyszy.

Wedle propozycji wykonawców audytu, miałby się także zmienić przebieg linii 8, która miałaby przebiegać z Libiąża do Trzebini, obsługując przystanki Chrzanów Szpital i Chrzanów Valeo.

Nie byłoby natomiast bezpośredniego połączenia Chrzanowa z Chełmkiem. W tym wypadku konieczna byłaby przesiadka na nową linię łączącą Libiąż z Chełmkiem.

Wśród propozycji znalazła się również nowa linia z chrzanowskiego osiedla Kąty do dworca ZKKM. Autobusy miałyby kursować ulicą Partyzantów, co ułatwiłoby dojazd na nowe osiedle oraz obiekt rekreacyjno-sportowy na Kątach.

To na razie tylko propozycje. Teraz uwagi chrzanowskiego ZKKM oraz przedstawicieli gmin członkowskich mają trafić do wykonawcy audytu, który na tej podstawie ma przygotować drugą wersję opracowania. Powinno być ono gotowe w listopadzie. W przyszłym roku planowane są konsultacje społeczne. Zmiany w komunikacji miałyby wejść w życie we wrześniu 2025 r.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

abcabc

13 1

O co chodzi w reformie komunikacji Chrzanowa, Trzebini i Libiąża? Najbardziej chodzi o to, że ZKKM nie jest w stanie przeprowadzić żadnej reorganizacji samodzielnie. Instytucja, której jednym z zadań statutowych jest "badanie i analiza potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym" (Paragraf 7 ust. 2 pkt 1 Statutu ZKKM) nie potrafi samemu przygotować reformy połączeń tylko za każdym razem wydaje grube pieniądze na zatrudnienie zewnętrznych firm. To tylko pokazuje jak nieudolni ludzie pracują w ZKKM i w jak negatywnym świetle przedstawia się Zarząd ZKKM. Tych ludzi należy natychmiast odsunąć od decydowania o komunikacji. Doprowadzili komunikację miejską do agonii i żadne próby reform nie pomogą dopóki władze miast tworzących związek nie zrozumieją, że żeby ludzie korzystali z komunikacji nie da się w nieskończoność podnosić cen biletów i ograniczać równocześnie połączeń jak to się dzieje od wielu lat. I czy zostanie utrzymany obecny kształt komunikacji czy zostanie wdrożona w życie reorganizacja zaproponowana przez firmę z Krakowa to dopóki nie będzie woli gmin aby zwiększyć liczbę kilometrów to będziemy mieć w dalszym ciągu "alibi komunikację" - niby jest, ale dla niewielu mieszkańców jest ona przydatna. 10:37, 19.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

urbanurban

2 2

Kilkanascie lat temu marszrutyzację dla krakowskiego MPK przeprowadzała firma z Wrocławia. Co do ogólnych założeń wykonała ją w miarę sensownie . W oparciu o założenia tego projektu trwają ustawiczne korekty i są wprowadzane zmiany, ale wiele lat aktualizowane były jedynie rozkłady jazdy dostosowujące do potrzeb przewozowych . Dziś usługi krakowskiego przewoźnika są na znacząco wysokim poziomie, więc może nie potępiajmy w czambuł inicjatywy audytu . Nie znam możliwości firmy Via Vistula, ale może trzeba dać im szansę na wykazanie się. Wszyscy nigdy nie będą zadowoleni.🤣 15:25, 19.10.2024


stary zgredstary zgred

4 0

Przeczytałem to w papierzaku i niewiele zrozumiałem. To już lepszym rozwiązaniem byłby jedna linia główna z "końca" Libiąża/Żarek do Młoszowej/Psar i druga z Płazy do Gaja. Obydwie przez centrum Chrzanowa i Trzebini oczywiście. Do nich "z boków" linie dojazdowe. Tylko aby to "odpaliło" to musiałoby być tak, jak zaobserwowałem w Krakowie; bardzo częste kursy na tych głównych liniach; trzy/cztery na godzinę, jeszcze "dogęszczane" w godzinach szczytu na przykład jakąś "wahadłówką" z Zielonej dookoła Chrzanowa i koło Kauflandu dalej do centrum Trzebini i tam np. wokół Widokowego. 14:43, 19.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

urbanurban

1 0

Całkowicie się zgadzam 🙂 15:29, 19.10.2024


sie pytamsie pytam

9 1

...kiedy bedzie referendum w celu odwolania burmistrza Chrzanowa? 16:21, 19.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KeraKera

1 0

abc: totalna racja. Niech ich do olery dalej trzymają. Jak już kiedyś na tym forum pisałem: Dyszy to kumpel od wszystkiego dla włodarzy Trzebini i Libiąża. Chrzanów sam nic nie zdziała- na razie. 18:54, 19.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XxxXxx

0 0

Mieszkańcy Sierszy nie potrzebują 15, która ma mniej kursów niż 9. 00:50, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%