Autobusy hybrydowe na teraz, wodorowe na przyszłość - przelom.pl
Zamknij

Autobusy hybrydowe na teraz, wodorowe na przyszłość

20:00, 14.07.2024 Michał Koryczan
Skomentuj Autobud wodorowy, testowany przez PKM Jaworzno w 2022 r. Fot. Air Products Autobud wodorowy, testowany przez PKM Jaworzno w 2022 r. Fot. Air Products

Trzy lub cztery autobusy hybrydowe zamierza kupić ZKKM Chrzanów. Kiedy miałyby się pojawić na naszych drogach?

ZKKM Chrzanów ogłosił przetarg na zakup niskoemisyjnych autobusów. Związek komunikacyjny zdecydował, że będzie chciał kupić autobusy hybrydowe (napęd spalinowy i elektryczny).

- Autobusy te są tańsze niż elektryczne czy wodorowych. Nie wymagają też ładowarek, bo baterie doładowują się energią wytwarzaną podczas jazdy, umożliwiając pokonywanie długich dystansów - mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu związku komunikacyjnego Marek Dyszy.

Zakłada, że uda się kupić trzy lub cztery 12-metrowe pojazdy. Mają mieć taką wysokość, aby mogły przejechać pod wiaduktem na Krakowskiej w Chrzanowie. Pojazdy miałyby zostać dostarczone w listopadzie 2025 r., a na początku 2026 r. zacząć obsługiwać linie komunikacyjne ZKKM.

Tymczasem część miast decyduje się na zakup autobusów wodorowych. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła niedawno przetarg na zakup ośmiu autobusów napędzanych wodorem. Pięć z nich ma być użytkowanych przez PKM w Tychach, a trzy przez PKM w Katowicach.

Przypomnijmy, że w 2021 r. odbyła się debata o aktualnym stanie jakości miejskiego transportu zbiorowego organizowanego przez ZKKM w Chrzanowie oraz perspektywach jego rozwoju w aspekcie transportu zeroemisyjnego.

Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek mówił wówczas, że należy iść w kierunku zakupu autobusów elektrycznych. Z kolei burmistrz Trzebini Jarosław Okoczuk sugerował, że trzeba postawić na pojazdy napędzane wodorem, który jest produkowany w trzebińskim zakładzie ORLEN Południe. Dostarczany jest on już m.in. do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, którego linie są obsługiwane przez trzy autobusy wodorowe.

- Podczas spotkania z prezesem Orlen Południe rozmawialiśmy o możliwości tankowania autobusów w zakładzie w Trzebini. Problem w tym, że ani w Orlenie, ani w MPK w Krakowie nie mogliśmy poznać ceny wodoru. Wszystko przez zawartą w umowie klauzulę tajności w zakresie informacji handlowych. Z opracowań ekspertów oraz danych dostępnych z innych części kraju oraz Berlina wynika, że wodór wciąż jest bardzo drogi, a koszty eksploatacji napędzanych nim autobusów wysoki. W tej sytuacji byłoby bardzo ryzykowne inwestować w takie pojazdy. Na pewno są one przyszłością, bo można zakładać, że wodór będzie taniał, ale nie wiemy kiedy. Myślę, że jest to jeszcze odległa przyszłość - uważa Marek Dyszy.

Jak wynika z opracowania ekspertów przygotowanego dla związku komunikacyjnego, za kg wodoru trzeba zapłacić ok. 65 zł, natomiast kWh energii elektrycznej kosztuje ok. 2 zł.

Ponadto średnia cena autobusu elektrycznego wynosi 3,5 - 4,1 mln zł, natomiast wodorowego 5,2 - 5,7 mln zł. W przypadku zakupu "elektryków" konieczny jest dodatkowo zakup ładowarek typu plug-in oraz pantografowych. Ich średni koszt to odpowiednio: 70 tys. zł i 420 tys. zł.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, według ekspertów przygotowujących opracowanie dla ZKKM, koszt przejazdu 100 km wyniósłby w przypadku autobusów elektrycznych 220 zł, natomiast wodorowych 520 zł. Z kolei w przypadku hybrydowych 227,5 zł.

(Michał Koryczan)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

abcabc

0 0

Gołym okiem widać, że brakuje nie autobusów 12-metrowych a większych. Co rok wraz z rozpoczęciem roku szkolnego pojawia się problem z przeładowanymi kursami, w których panuje ścisk i tłok i nie mogą pomieścić się ludzie. Czemu w takim razie ZKKM nie próbuje ulżyć pasażerom aby jechali w lepszych warunkach? A może to celowe działanie żeby za dużo osób nie korzystało z komunikacji? Więcej pasażerów większe oczekiwania, mniej pasażerów to mniej potrzeb do realizowania. 07:14, 15.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%