Od piątku pasażerowie spóźnionych pociągów Intercity mogą żądać rekompensaty stracony czas. Zwrot sięgnie nawet połowy ceny biletu.
Od piątku pasażerowie spóźnionych pociągów Intercity mogą żądać rekompensaty stracony czas. Zwrot sięgnie nawet połowy ceny biletu.
Dotychczas o odszkodowanie za opóźnienia pociągów mogli występować jedynie pasażerowie korzystający z połączeń międzynarodowych. Od piątku obowiązuje w Polsce dyrektywa Unii Europejskiej. Daje ona takie prawo także osobom podróżującym na liniach krajowych, jednak tylko składami, w których wymagana jest rezerwacja.
- W przypadku opóźnienia pociągu Express InterCity, Express, EuroCity, EuroNight wynoszącego co najmniej godzinę możemy wnioskować o zwrot. Rekompensata wyniesie 25 procent opłaty za przejazd - tłumaczy Beata Czemerajda z biura komunikacji i promocji PKP Intercity. Jeśli skład przyjedzie dwie godziny później niż wynika to z rozkładu, odszkodowanie sięgnie 50 proc.
Pasażerowie mają na złożenie wniosku 60 dni. Dokument wraz z biletem przynosimy do Centrum Obsługi Klienta lub przesyłamy pocztą. Kolej w ciągu miesiąca rozpatruje reklamację. Po pozytywnej decyzji pasażer ma do wyboru otrzymanie gotówki lub bonu na kolejną podróż.
Zadowolenia z możliwości uzyskania zwrotu nie kryją podróżni.
- To dobry pomysł, bo wcześniej kolei nie można było ruszyć. Cieszę się, że to się zmienia. Czy starałbym się o odszkodowanie? W naszym kraju nie ma takiego zwyczaju, ale jeśli to będzie skuteczne, to czemu nie - twierdzi Kazimierz Cywicki z Chrzanowa.
(ko)
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
0 0
@rastafarinin
Na dziś o rekompensatę mogą się starać tylko pasażerowie Intercity. Z tego co sobie przypominam, na takie same/podobne uprawnienia podróżni korzystający np. z TLK muszą poczekać jeszcze jakieś trzy lata.
0 0
a co z osobami podróżującymi TLK-ami? Bardzo często podróżuję tymi liniami na trasie Trzebinia - Gdynia. Mam wykupioną zawsze rezerwacje miejsc w wagonie sypialnym pociąg najczęściej w Gdyni jest spóźniony ok 90 minut choć miałem przyjemność jechać nawet 120 minut dłużej! Oczywiście identyczna sytuacja jest w drodze powrotnej. Z artykułu wnioskuje, że skoro mam rezerwacje miejsca to będę mógł starać się o odszkodowanie tylko, że w tym samym pociągu jadą osoby w wagonie 1 i 2 klasy bez rezerwacji i jadą tyle samo, tyle samo są spóźnieni. Czy to kolejna luka w prawie? Czy błąd w tekście? czy po prostu wybrane pociągi będą objęte zwrotami z powodu spóźnienia?
0 0
Kiedyś ( a było to ponad 10 lat temu) chciałem odzyskać zwrot za niewykorzystaną z powodu jedno-dniowego strajku PKP część biletu miesięcznego. Na stacji PKP w Trzebini odesłano mnie z tym do Krakowa; policzyłem i stwierdziłem, że bilet tam i z powrotem wyjdzie mi drożej niż potencjalny zwrot.
Więc nie ma się co cieszyć - po odszkodowanie za opóźnienia pociągów pewnie trzeba będzie jeździć do Warszawy ;)