SP 8 w Trzebini otrzymała prawie 160 tys. zł w ramach programu Laboratoria Przyszłości. O tym, jak szkoła kompletuje sprzęt i prowadzi szkolenia dla nauczycieli opowiada dyrektor Grażyna Gąsior.
Natalia Feluś: W jaki sposób odbywa się szkolenie kadry z obsługi nowego sprzętu?
Grażyna Gąsior: Wyznaczamy sobie priorytety, by nie robić wszystkiego naraz. Najpierw wzięliśmy na tapetę gogle VR, których kupiliśmy 12 sztuk z myślą o tym, by dzieci korzystały z nich na lekcji w parach. Wybierając cokolwiek z listy sprzętów i urządzeń dostępnych w ramach Laboratoriów Przyszłości, zwracaliśmy uwagę, czy w cenie jest szkolenie. Teraz nauczyciela, który akurat jest pasjonatem danej dziedziny - a zawsze się taki znajdzie - kierujemy na webinar. W przypadku gogli VR, nasz informatyk obejrzał szkolenie online, zarejestrował je i przygotował okulary, po czym zrobiliśmy szkolenie dla pozostałych nauczycieli. Teraz to ma już się rozsiewać, czyli jedna osoba wchodzi do drugiej na lekcje i uczy się obsługi. Zasadniczo chodzi o to, by nauczyciele podeszli pozytywnie do tych sprzętów przestali się tych sprzętów bać. Okulary mamy już rozpracowane, i teraz "naciskam" na nauczycieli, żeby mimo obaw używali nowego sprzętu. Jednym zaznajomienie się z nim idzie łatwiej, innym trudniej, ale powoli, konsekwentnie, wdrażamy to.
Czy nauczyciele uczą się tych nowych urządzeń również sami?
- Tak. W ramach Laboratoriów Przyszłości chcemy otworzyć pracownię, którą na razie roboczo nazwaliśmy "gadka-szmatka". W związku z tym kupiliśmy dwie nowoczesne maszyny do szycia, a trzecią, którą zamówiliśmy, jest cyfrowa hafciarka. Jest trudniejsza do obsłużenia, ale są w szkole nauczyciele, którzy szyją. Na pewno sami nauczą się ją obsługiwać. Szkolenie obsługi hafciarki dostępne z puli programu było bardzo drogie. Pracownika krawiecka nie jest na razie priorytetem, bo wymaga np. aranżacji sali, a zależy mi, by była to inna przestrzeń niż tradycyjna sala lekcyjna.
W czym pomoże nowy sprzęt?
- Praca z tymi nowinkami na pewno unowocześni metody nauczania, bo lekcje powinny też ucznia aktywizować. Dużo nauczycieli już wyszło poza klasyczne ich prowadzenie, ale wciąż nie wszyscy. Musimy realizować podstawę programową, ale lekcje mają być dla dzieci atrakcyjne. Idea jest taka, by nowy sprzęt nie służył kółkom zainteresowań, ale lekcjom. Ktoś, kto ma matematykę, powinien pomyśleć, że jak zaprojektuje z uczniami np. kwiatek i obliczy jego pole, a potem w nagrodę wydrukują go na drukarce 3D. Niebawem czeka nas szkolenie z metod aktywizujących. To nie są łatwe rzeczy.
Całość rozmowy dostępna jest w bieżącym wydaniu tygodnika "Przełom", także w wersji elektronicznej do kupienia TUTAJ.
Pit15:58, 03.03.2022
Profesjonalne maszyny i hafciarka w szkole podstawowej? Nie bardzo rozumiem cel tej inwestycji. Czyżby nauczyciele musieli się przebranżowić? Bo przecież uczniowie podstawówki są zbyt młodzi do obsługi takiego sprzętu. Przydałby się w szkole kształcącej krawcowe.
Antoninka19:54, 03.03.2022
Zakup gogle VR to idea piękna, nie dostrzegam jednak możliwości wykorzystania go w procesie nauczania, zatem zakup skazany na porażkę. Pani dyrektor, jakoś nie wyobrażam sobie, by jedna para gogle VR mogła być użytkowana przez dwoje dzieci. W takim sprzęcie każdorazowo należy regulować rozstaw soczewek, dopasować do rozmiaru głowy, tylko najdroższy sprzęt jest kompatybilny z okularami, podejrzewam, że wasz nie, pominę temat ograniczania przestrzeni do poruszania się. A te maszyny do szycia i haftowania, komu to potrzebne, młodzież potrzebuje ubrań gotowych, markowych, takie zaplecze widziałabym w szkołach odzieżowych, nigdy podstawowych. Szkoły wyposażone są w różnorodny sprzęt, jednak nie jest on wykorzystywany, mojego kalkulatora naukowego nauczyciel nie potrafił uruchomić, o obsłudze nie wspomnę, nawet z telewizora korzysta się nie częściej, niż raz na pół roku. Gdyby polskie szkoły zatrudniły programistów z prawdziwego zdarzenia, to ręczę, że za sześć, siedem lat, Polska stałaby się potęgą w zakresie programowania. Ale nie, programista zbyt dużo kosztuje, zdecydowanie taniej wyjdzie przyuczyć informatyka, który potrafi stworzyć stronę internetową i zainstalować nowy sprzęt w pracowni komputerowej. Tracę wiarę w pedagogów, nigdy nie odnajdą się w technologii informacyjnej, to dla nich czarna magia.
Matka Polka16:23, 04.03.2022
Maruderzy niech sobie sami podcinają skrzydła, a szkołę chwalę za inicjatywę. Ja jestem zdania, że dzieci ze szkoły podstawowej powinny wychodzić z wieloma życiowymi umiejętnościami, a nie tylko z teorią, która w większości przypadków nie jest przydatna do niczego. Większość z nich nigdy więcej nie będzie korzystać z okularów VR - dobrze, że tu pojawi się taka okazja. Być może taka maszyna do szycia sprawi, że jakieś dziecko odkryje w sobie talent krawiecki. I tak dalej. Trzeba pobudzać ciekawość u dzieci i wychodzić poza zgniłą, i sztywną podstawę programową. Na prawdziwą reformę szkolnictwa nie ma szans, więc takie działania tej trzebińskiej szkoły bardzo pochwalam. Niech się szkoła rozwija!
Antoninka17:45, 04.03.2022
@Matka Polka - zastanów się, co Ty wypisujesz. Osobiście widzę jedyną możliwość wykorzystania gogle VR z pożytkiem i uciechą dla dzieciarni. Proponuję, by szkoła przemyślała możliwość wypożyczania sprzętu dzieciom, powiedzmy tak na okres jednego tygodnia, i zmiana użytkownika. Napisałaś, cytuję: Większość z nich nigdy więcej nie będzie korzystać z okularów VR - dobrze, że tu pojawi się taka okazja". O czym Ty piszesz, Ty nie masz zielonego pojęcia o działaniu sprzętu. Zasadności zakupu maszyny hafciarskiej nijak dopatrzyć się nie mogę, to urządzenie dla profesjonalistów, można się podjąć haftowania obrusów, serwetek, sztandarów, sukien ślubnych, pościeli, itd. ale najpierw trzeba zatroszczyć się o zleceniodawcę.
23.05.2025
KRAWCOWĄ zatrudnię 509-063-675
20.05.2025
PRACOWNIKÓW ogólnobudowlanych. Tel. 601 998 930
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Spółdzielnia zapisuje na półkolonie
Droga Redakcjo. Mam nadzieję, że po takim odzewie ze strony ludzi, ktoś się przyjrzy rzetelnie co dzieje się w PSM. Pominę już fakt, traktowania przez P.Rembiecha pracowników jak i również petentów. Wystarczająco dużo było informacji w poprzednich komentarzach na temat tego, jak to naprawdę wygląda. Pragnę zwrócić uwagę, na to, że Prezes na miejsce zwalnianych lub zwalniających się, przyjmował pracowników bez stosownego przygotowania do sprawowania przez nich funkcji (pomijając wykształcenie). Dotyczy to niższych stanowisk, ale i kierowniczych i nawet jeszcze wyższych. Ludzie pełniący tak wysokie funkcje, powinni chyba posiadać odpowiednie wykształcenie lub chociaż doświadczenie. Niestety w takich instytucjach nie przeprowadza się żadnych kontroli. Liczył się fakt, że będzie to pracownik, który nie będzie zwracał uwagi na nieprawidłowości (jak i to, że będzie informował komu z innych nie podoba się działanie pracodawcy, kto jest "niewygodny"). Cieszę się, że opuściłam "mury" PSM i nie muszę codziennie patrzeć i przeżywać tego, co się dzieje od samego środka.
Z_PSM
22:38, 2025-05-30
Powiększy się w Chrzanowie strefa płatnego parkowania
Brawo chrzanowianie.Pamue burmistrzu parkomaty wstawić na każdej ulicy i po 10 zł za godzinę a cabany niech płacą hdk wybrali.
keruj
22:37, 2025-05-30
Powiększy się w Chrzanowie strefa płatnego parkowania
Znaleziono sposób na dojenie ciemnego narodu Ludzie płacą i nie zastanawiają za co.
Wacek
22:10, 2025-05-30
Jest nowy dyrektor balneologii w Krzeszowicach
Najlepszym dyrektorem była pani Karolina Wróblewska, szpital przy niej rozkwitł. Teraz już to nie to samo. Szkoda że zrobili krzywdę chłopakowi i wsadzili go na miejsce po partyjnemu. Nic do niego nie mamy, ale to nie ten poziom i nie te predyspozycje.
Ewka i Ania
21:48, 2025-05-30