Witam!
Drogi Druidzie, jak sama nazwa mówi, były to uchwały Rady Miasta, a Burmistrz członkiem Rady Miasta nie jest. Rada Miasta powierza wykonanie uchwały Burmistrzowi, który ją wykonuje (chyba coś Ci wiadomo na temat władzy ustawodawczej i wykonawczej funkcjonującej w polskim systemie
). Ponownie zapraszam na spacer do Biura Rady w celu zapoznania się z protokołami Komisji, które są dostępne do wglądu dla każdego mieszkańca Trzebini. Znajdziesz tam interesujące Cię informacje i zgłębisz osobiście tajniki likwidacji szkół trzebińskich. Sorki, ale ja nie czuję się upoważniona do przekazywania takich wiadomości na forum.
Kompetencje Rady Miasta TrzebiniPodstawa prawna:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w tekście jednolitym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591) z późniejszymi zmianami.
Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
1) uchwalanie statutu gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Kompetencje Burmistrza Trzebini1. Przygotowywanie projektów uchwał Rady.
2. Realizacja zadań wynikających z uchwał Rady.
3. Wykonywanie zadań i podejmowanie zarządzeń w sprawach wynikających
z obowiązujących przepisów prawa dotyczących zadań Gminy.
4. Składanie Radzie sprawozdań ze swej działalności .
5. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz.
6. Gospodarowanie mieniem komunalnym.
7. Wykonywanie budżetu.
8. Powoływanie i odwoływanie zastępców Burmistrza.
9. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników i dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych.
Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu, którego organizację i zasady funkcjonowania określa w regulaminie organizacyjnym nadanym w drodze zarządzenia.
Pozdrawiam.