Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Jak sobie radzić z krytyką w pracy? 5 skutecznych porad

27.09.2023 17:00 | 0 komentarzy | 1 698 odsłona | red

Materiał promocyjny

Krytyka - to słowo, które często budzi niepokój, a czasami nawet strach. Wszyscy doświadczamy jej w różnej formie, niezależnie od naszej pozycji czy zajmowanego stanowiska. Nie jest to zaskakujące, ponieważ nasze interakcje z innymi często obejmują wymianę opinii, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Krytyka jest też nieuniknionym elementem życia zawodowego. Wiele osób uważa nawet, że działa lepiej niż pochlebne opinie. Jednak nie jest łatwo słuchać o sobie lub swojej pracy niezbyt miłych komentarzy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy krytyka zawsze jest czymś złym, podważającym naszą pewność siebie. Wyjaśniamy, jak na nią reagować i czy można wykorzystać ją do zawodowego rozwoju.
0
Jak sobie radzić z krytyką w pracy? 5 skutecznych porad
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Czy krytyka zawsze jest zła? Dwa rodzaje krytyki

Wielu osobom krytyka kojarzy się z negatywnie, ponieważ powoduje zawstydzenie, zdenerwowanie, a czasem nawet zniechęcenie. Jednak czy zawsze jest zła? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, bowiem istnieją jej dwa główne rodzaje:

  • krytyka konstruktywna - jest formą komunikacji, która ma na celu poprawę i rozwój. Jest zazwyczaj precyzyjnie sformułowana, odnosi się do konkretnych kwestii i proponuje możliwe rozwiązania. Właśnie taka krytyka jest nieocenionym narzędziem dla wzrostu osobistego i zawodowego.
  • krytyka destrukcyjna jest negatywna, niekonstruktywna i pozbawiona propozycji poprawy, a zamiast pomagać, często szkodzi. Tego rodzaju wyrażanie uwag, skupia się na osobie, a nie na jej czynach. Krytyka negatywna może obniżyć samoocenę i zdemotywować, zamiast skłonić do poprawy.

Jak widać nie każda krytyka jest zła - jej wartość zależy od intencji, formy i konsekwencji.

Jak radzić sobie z krytyką konstruktywną i negatywną w pracy?

Krytyka konstrukcyjna i destrukcyjna to dwa różne sposoby wyrażania opinii, które mają zupełnie inny cel. W takiej sytuacji trudno oczekiwać, że reakcja na oba typy powinna być podobna. Inaczej musimy podejść do bezpodstawnych ataków na naszą osobę i do racjonalnych argumentów, przedstawiających, co powinniśmy poprawić. Zachęcamy do poznania sposobów reakcji na oba rodzaje, przygotowanych przez Twoje Motywacje - firmę organizującą szkolenia w Krakowie, Katowicach i południowej Polsce.

Opanuj emocje i poproś o przykłady

Zarówno w przypadku krytyki konstruktywnej i destruktywnej kluczowe jest opanowanie emocji, które stanowią naturalną reakcję obronną. Zanim przedstawisz kontrargumenty na swoją obronę, daj drugiej osobie dokończyć swoją wypowiedź, nawet jeśli nie zgadzasz się z nią. Wzburzenie i zdenerwowanie łatwo może doprowadzić do zachowań agresywnych i eskalacji kłódki z krytykantem. Kiedy opanujesz swoje emocje, zacznij rozmowę. Poproś o przykłady lub dodatkowe wyjaśnienia, aby zrozumieć, co konkretnie jest krytykowane. Taka postawa pokaże Twoją dojrzałość, nawet jeśli opinia krytykanta ociera się o obrażanie. Więcej cennych informacji na temat zarządzania emocjami w sytuacjach trudnych przeczytasz w artykule INTELIGENCJA EMOCJONALNA. CZYM JEST, NA CO WPŁYWA, JAK JĄ ROZWIJAĆ na twojemotywacje.pl

Zdystansuj się i wyciągnij wnioski

Radzenie sobie z krytyką w środowisku zawodowym wymaga odpowiedniego zdystansowania się do sytuacji. Pamiętaj, że dotyczy on twojej pracy, a nie Ciebie jako osoby. Bezpośrednio po otrzymaniu negatywnej opinii możesz czuć się przytłoczony i nie być w stanie obiektywnie ocenić sytuacji. Krytyka konstruktywna powinna zawierać nie tylko zarzuty, ale także wskazówki, jak dalej postępować, z których można wyciągnąć wnioski w celu poprawy i rozwoju umiejętności.

Postaraj się zrozumieć intencje osoby krytykującej

Poradzenie sobie z krytyką w miejscu pracy często zależy od zrozumienia intencji osoby, która krytykuje. Zastanów się, czy przełożony lub współpracownik, swoją opinią chce pomóc w poprawie Twojej pracy, czy raczej wyraża własne frustracje lub niezadowolenie? Staraj się nie skupiać na tonie krytyki, ale na jej treści. Jeśli ktoś ma dobre intencje, to taki feedback może być ważną lekcją. Jeżeli jednak intencje są destruktywne, pamiętaj, że nie musisz przyjmować do siebie negatywnej opinii. W każdym przypadku staraj się podchodzić do krytyki z otwartym umysłem, szukając w niej możliwości rozwoju i poprawy, choć nie zawsze będzie to łatwe. Umiejętność przyjmowania krytyki i wykorzystania jej na swoją korzyść możesz nabyć, biorąc udział w treningu umiejętności społecznych organizowanym przez Twoje Motywacje.

Nie bój się przyznać do błędu

Jeśli masz świadomość, że negatywna opinia, którą właśnie usłyszałeś, jest uzasadniona, nie broń swojego stanowiska za wszelką cenę. Ważną umiejętnością jest przyznanie się do popełnionego błędu, które są nieodłącznym elementem procesu rozwoju w środowisku zawodowym. Takim zachowaniem zyskasz w oczach krytykującego, pokażesz swoją dojrzałość i profesjonalizm. Przyznanie się do błędu nie jest oznaką słabości, wręcz przeciwnie, jest dowodem na to, że jesteś zdolny do samorefleksji i ciągłego doskonalenia.

Nie przejmuj się jednostkowymi opiniami

Pamiętaj, że jednostkowa opinia nie definiuje Twojego całego doświadczenia zawodowego czy wartości jako pracownika. Każdy ma prawo do własnego zdania i jest to tylko jedna perspektywa na sytuację. Nie pozwól, aby negatywna opinia wpłynęła na poczucie wartości w pracy. Zamiast tego, skup się na ogólnym obrazie - jakie są Twoje mocne strony, co osiągnąłeś, jakie masz umiejętności. Przyjmuj krytykę jako możliwość nauki i poprawy, ale pamiętaj, że nie zawsze szef czy współpracownik ma rację.

Materiał promocyjny