ZKKM Chrzanów przymierza się do zakupu autobusów wodorowych. Na przeszkodzie mogą jednak stanąć ograniczenia przejazdu pod wiaduktem kolejowym w Chrzanowie.
W 2021 r. odbyła się debata o aktualnym stanie jakości miejskiego transportu zbiorowego organizowanego przez ZKKM w Chrzanowie oraz perspektywach jego rozwoju w aspekcie transportu zeroemisyjnego.Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek mówił wówczas, że należy iść w kierunku zakupu autobusów elektrycznych. Z kolei burmistrz Trzebini Jarosław Okoczuk sugerował, że trzeba postawić na pojazdy wodorowe.
- Mieliśmy mocno zaawansowane ustalenia z burmistrzami gmin członkowskich, czyli Chrzanowa, Libiąża i Trzebini, że idziemy w kierunku pozyskiwania funduszy na zakup przez ZKKM autobusów wodorowych. Na tę okoliczność odbyło się spotkanie z prezesem zarządu Orlen Południe, który wstępnie zagwarantował możliwość tankowania wodoru w Trzebini. W związku z tym rozpoczęły się przygotowania do aplikowania o dofinansowanie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji - mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM.
Pojawił się jednak problem. Pod zmodernizowanym wiaduktem na ul. Krakowskiej w Chrzanowie, którędy prowadzi najkrótsza droga na dworzec autobusowy, obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów o wysokości ponad 3,2 m.
Już teraz pod obiektem nie mogą przejeżdżać najwyższe, mające 3,25 m wysokości autobusy na sprężony gaz ziemny, mające na dachu zbiorniki na paliwo.
Tymczasem, jak mówi Marek Dyszy, autobusy elektryczne mają wysokość 3,3 m, natomiast wodorowe 3,4 m.
- Planuję w przyszłym tygodniu zorganizować spotkanie z burmistrzami, aby ustalić, który kierunek obieramy. Decydując się na autobusy wodorowe lub elektryczne, musielibyśmy zmienić diametralnie trasę przebiegu linii autobusowych, co spowodowałoby zwiększenie kosztów funkcjonowania komunikacji wskutek wprowadzonych objazdów. Być może trzeba będzie się "przeprosić" z autobusami na olej napędowy, na zakup których też można otrzymać dofinansowanie - uważa Marek Dyszy.
CZYTAJ RÓWNIEŻ
Za rok nowe przedszkole i nowa sala gimnastyczna przy szkole w Chrzanowie
Autobusy relacji Chrzanów - Katowice pojadą zmienioną trasą
Chrzanowianie o dwa kroki od triumfu w pierwszej lidze
Autobusy ominą przystanek na Siennej w Chrzanowie. Będą duże zmiany w rozkładach jazdy
Bardzo silny wstrząs w czwartkowe popołudnie
Piłkarze ręczni z Czech i Słowacji zagrają w Chrzanowie
Piłkarski weekend. Oto terminarz sobotnich i niedzielnych meczów
01.11.2024
GABINET Psychologiczno - Terapeutyczny PRYZMAT Kat...
29.10.2024
ZATRUDNIĘ pracownika fizycznego do układania kostk...
28.10.2024
DO wynajęcia cukiernia wraz z wyposażeniem - 512 9...
17.09.2024
ŚLUSARZY, spawaczy, montażystów, praca na warsztac...
Białoruski mAz08:35, 15.04.2023
0 0
Wszystko w ramach ekologii 08:35, 15.04.2023
Berek99708:39, 15.04.2023
0 0
Błędy przeszłości władz Chrzanowa teraz wychodzą jak zapadliska w Trzebini... a wystarczyło przenieść dworzec ZK"KM" w miejsce byłego dworca PKS na Trzebińskiej i ile to by teraz rzeczy rozwiązało... a tak jest jak jest i lepiej nie będzie. Niech jeszcze na Siennej okaże się prześwit na 3,2m i kabaret będzie dopełniony... 08:39, 15.04.2023
Antypod09:33, 15.04.2023
0 0
a Dyszy jeszcze Dyszy. Każdy mądry i kompetentny człowiek za te wielkie pieniądze miesięcznie, które on zarabia, stałby przy tych robotach pod tym wiaduktem z łopatą i metrem i dopilnowałby osobiście, żeby wszystko było w porządku! Tyle tysięcy ludzi musi cierpieć za niekompetencje Dyszego ostentacyjnie pokazującego swoje bogactwo, żrącego w programie Gesslerowej !!!! "Brawo" dla burmistrzów, którzy go tam jeszcze trzymają!!!! Wykopać ze stołków to towarzystwo wzajemnej adoracji!! 09:33, 15.04.2023
stary zgred11:50, 15.04.2023
0 0
Też uważam, że dworzec autobusowy powinien być na dawnym pekaesie. Tylko że lokalizacja dworca nic w sprawie wiaduktu (wiaduktów) nie zmienia. Gdzie by nie był dworzec, aby komunikacja miejska w Chrzanowie miała sens, autobusy muszą przejeżdżać przez centrum miasta, czyli okolice Placu, Oświęcimską zbierając po drodze ludzi z ze zlokalizowanych tam przystanków i to "w dwie strony", czyli pewnie wiaduktem na Krakowskiej "tam" i wiaduktem na Siennej "z powrotem". Co do wodoru; z tego co można przeczytać, jest to paliwo kompletnie nieopłacalne, lansowane na siłę, gdyż (tak piszą) zużycie energii do wyprodukowania jednego... litra. kilograma. czy tam metra sześciennego wodoru jest większe, niż ta ilość wodoru może oddać i (tak piszą) "bez przełomowego odkrycia" to się nie zmieni. No ale grunt to płynąć z głównym nurtem. 11:50, 15.04.2023
Tomekk16:49, 15.04.2023
0 0
Obawiam się że dworzec ZKKM na dawnym PKS-ie byłby sporym problemem. Plac który leży chyba w jakiś prywatnych rękach jest za mały by pomieścić wszystkie autobusy by mogły mieć postój. Dodatkowo trzeba by było na nowo zrobić perony.
A posiadając na stałe dwa dworce nie byłby to dobrym rozwiązaniem. Jak jeszcze gdy kiedyś busy stamtąd odjeżdżały to ledwie się mieścili wszyscy. poza tym robi się problem dla ludzi z Oświęcimskiej czy Siennej oraz Podwala bo byli by pozbawieni całkiem połączeń autobusowych w stronę Trzebini. Bo autobus spod Kauflandu nie będzie objeżdzać całego centrum Chrzanowa bo było by to nie opłacalne.Nie ma i pewnie nie będzie lepszej lokalizacji dla dworca niż obecna lokalizacja.
16:49, 15.04.2023
Tomekk16:54, 15.04.2023
0 0
@Berek997 Pisałem już o tym kiedyś. Nie będę zdziwiony jak się okaże że pod waiduktem na Siennej większość autobusów również nie będzie mogła przejeżdżać i wtedy dotychczasowy objazd będzie musiał już być stałą trasą autobusów. Bo nie wyobrażam sobie by mieszkańców z tamtych rejonów odciąć od komunikacji i tak jeszcze przed remontem sporo kursów omija wspomniany rejon miasta. 16:54, 15.04.2023
Promil_pl18:34, 15.04.2023
0 0
Tu po prostu słów brakuje a wyrazić poziom niekompetencji a za cały ten cyrk płacą mieszkańcy!!! 18:34, 15.04.2023
stary zgred09:59, 16.04.2023
0 0
Jeżeli wiadukt na Siennej też będzie za niski, to jestem za tym, aby przestać utrzymywać fikcję i doprowadzić do likwidacji oznaczenia drogi od Szpitalnej do ronda na Oświęcimskiej i od Oświęcimskiej do Cmentarza Żydowskiego jako "Droga Krajowa nr 79" (czerwona na mapach). Jest to bowiem oznaczenia nieprawdziwe, wprowadzające kierowców z zewnątrz w błąd (pan od płonącej cysterny może coś na ten temat powiedzieć). Skoro droga o parametrach krajowej urywa się przy tych wiaduktach, to po co utrzymywać urzędową fikcję? Gminna Rada mogłaby wystąpić w tej sprawie z otwartą petycją do pana premiera. To teraz (i zawsze) takie modne. Czasem nawet skuteczne. 09:59, 16.04.2023
jan010:18, 16.04.2023
0 0
Droga od Oświęcimskiej do cmentarza żydowskiego nie jest drogą krajową i nie jest tak oznaczona, jak Twoja mapa tak pokazuje to zmień mapę. Natomiast ograniczenie wysokości na Siennej przed przebudową było 3,5 metra, nie wiem skąd spekulacje, żeby się to miało zmienić. 10:18, 16.04.2023
Toed11:36, 16.04.2023
0 0
Gdyby pan Dyszy był poważnym prezesem to nakazałby swoim służbom (bo ma takie w ZKKM) opracowanie nowego planu systemu komunikacji zbiorowej, uwzględniającego potrzeby mieszkańców, trasy, przystanki, pętle, dworce, a także ograniczenia w postaci nośności dróg i przepustowości mostów i wiaduktów. Do takiego planu komunikacyjnego powinny być dobrane pojazdy - te posiadane i te planowane do zakupienia. Gdyby Przełom opublikował taki program, to byłoby to czytane i dyskutowane. Jeśli natomiast pan prezes ZKKM opowiada, że jest zaskoczony prześwitem wiaduktu w stolicy powiatu a o plany zakupowe pyta burmistrzów, to jest to mało poważne. 11:36, 16.04.2023
Promil_pl18:16, 16.04.2023
0 0
Bo to może jest tak że "absurdy drogowe" to mało. Za mało też absurdy europejskie. Chrzanów idzie dalej ... Absurd Świata! To jest cel i nawet szansa na wygraną :) 18:16, 16.04.2023