Podczas świąt obdarowujemy się prezentami, ale nie zawsze po ich rozpakowaniu jesteśmy zadowoleni. Co powinniśmy wiedzieć chcąc zwrócić niechciany podarunek wyjaśnia powiatowy rzecznik konsumentów, Bernadetta Dereszowska w rozmowie z Nikoliną Lekowską.
Podczas świąt obdarowujemy się prezentami, ale nie zawsze po ich rozpakowaniu jesteśmy zadowoleni. Co powinniśmy wiedzieć chcąc zwrócić niechciany podarunek wyjaśnia powiatowy rzecznik konsumentów, Bernadetta Dereszowska w rozmowie z Nikoliną Lekowską.
Nikolina Lekowska: - Wazon dla mamy, książka dla przyjaciela. Czasem okazuje się, że wymyślony przez nas prezent jest całkowicie nietrafiony. Co w takiej sytuacji może zrobić odbiorca niechcianego prezentu oprócz odłożenia go na dno szafy?
Bernadetta Dereszowska: - Nie ma możliwości zwrotu towarów pełnowartościowych, nawet nieużywanych. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy zawrzemy ze sprzedawcą pewien rodzaj porozumienia na tzw. wypróbowanie towaru (sprzedaż na próbę). Nie chodzi tu jednak o użytkowanie towaru w celu wypróbowania, a jedynie sprawdzenie go w domu. Będzie to uprawniało konsumenta do zwrotu w przypadku, gdy nie będzie z niego zadowolony. Konsument musi pamiętać, że przyjęcie takiego towaru to tylko dobra wola sprzedawcy.
Niektórzy sprzedawcy zapewniają czasem, że towar możemy zwrócić do kilku dni po zakupie.
- Niektórzy przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż detaliczną, sami od siebie przyznają
konsumentowi uprawnienie zwrotu towaru w ciągu ustalonego okresu czasu, np. 7, 10 lub 14 dni. Nie jest to jednak obowiązek nałożony na sprzedawcę przez przepisy, ale jego dobra wola i polityka zachęcenia klientów do kupowania produktów w danym sklepie.
O prosić sprzedawcę, mając wątpliwości, czy kupowany dla kogoś prezent będzie trafiony?
- Jeżeli konsument chce dokonać zwrotu towaru, a sprzedawca wyrazi na to zgodę, niezbędny jest
nie tylko dowód zakupu, np. paragon. Dobrze jest mieć również dodatkowy dowód potwierdzający, że w przypadku tego konkretnego konsumenta sprzedawca wyraził zgodę na zwrot zakupionego towaru w określonym czasie. Konsument musi wykazać co kupił w danym sklepie, po jakiej cenie, i że przysługuje mu możliwość zwrotu. Może to być adnotacja odpowiedniej treści umieszczona z tyłu paragonu, faktury i zaakceptowaną poprzez podpis sprzedawcy czy też w drodze odrębnego pisemnego potwierdzenia.
(NL)
29.04.2025
ZATRUDNIĘ kierowcę kat. C i C+E 500-380-561
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
0 0
nie znam tej babki, ale za imię, nazwisko i wygląd od zawsze ma u mnie 6+ ! :)
pozdrawiam!