Najpierw koniecznością jest oczywiście zgłoszenie szkody. Jeśli zdarzenie nie było z Twojej winy, szkodę zgłoś do ubezpieczyciela sprawcy, a jeśli w polisie jest usługa Bezpośredniej Likwidacji Szkody, bądź gdy zgłaszasz szkodę z AC, szkodę zgłoś do swojego towarzystwa ubezpieczeniowego.
Kolejnym krokiem są oględziny pojazdu. Od momentu zgłoszenia szkody do rozpoczęcia procesu likwidacji ubezpieczyciel ma czas do 7 dni.
W naszym kraju mamy do czynienia z dwoma formami takich oględzin:
- Tradycyjna, czyli osobista, oznacza przyjazd rzeczoznawcy mobilnego, który oglądając pojazd, podda swojej ocenie uszkodzenia. Przed taką wizytą powinieneś przygotować dokumenty pojazdu i opis zdarzenia. Rzeczoznawca określi bezpośredni wpływ szkody na stan pojazdu. Po oględzinach rzeczoznawca stworzy dokument szkody. Dokumentacja z oględzin trafi, łącznie ze wszystkimi innymi dokumentami dotyczącymi sprawy, do tzw. teczki szkodowej u ubezpieczyciela. Po stworzeniu dokumentu szkody, sprawa trafia do likwidatora merytorycznego.
- Mobilna, którą stosuje się w przypadku małych lub mało skomplikowanych szkód pojazdu. W tym przypadku samodzielnie oceniasz uszkodzenia pojazdu i wyceniasz ewentualne naprawy. Jest to z pewnością dużo szybsza opcja, ale często suma wypłaconego odszkodowania może być niższa, niż gdyby odbyta została forma tradycyjna. Jeśli nie znasz się i nie jesteś pewien wielkości uszkodzeń, możesz przeoczyć niektóre z nich.
Następnie możesz wybrać sposób rozliczenia szkody, formę gotówkową lub bezgotówkową.Jeśli nie wiesz którą z nich wybrać, możesz skorzystać z darmowej porady Doradców Odszkodowawczych naszej firmy. Zadzwoń pod +48 502 160 670 i sprawdź, która opcja będzie w Twoim przypadku najlepsza. Nasi konsultanci przeanalizują sprawę, biorąc pod uwagę stan pojazdu, Twój wiek, rodzaj polisy oraz inne czynniki. Po takiej analizie zasugerują najkorzystniejszy wariant.
Proces likwidacji szkody u swojego ubezpieczyciela
Bezpośrednia Likwidacja Szkód to obecnie bardzo popularne rozwiązanie, polegające na likwidacji szkody spowodowanej z winy innego uczestnika ruchu bezpośrednio u Twojego ubezpieczyciela. Zdecydowanie przyspiesza to proces likwidacji, dodatkowo zyskujesz zabezpieczenie w przypadku, gdyby ubezpieczyciel sprawcy znany był z zaniżania odszkodowań bądź też niewypłacalności.
Jakie są warunki skorzystania z Bezpośredniej Likwidacji Szkody?
- Podczas zdarzenia nie było szkód osobowych, uszkodzony został tylko pojazd
- Wartość szkody nie jest wyższa niż 30 000 zł
- Zdarzenie miało miejsce na terytorium naszego kraju
- W kolizji brały udział 2 pojazdy
- Obydwie strony (poszkodowany i winny) mają wykupiopną polisę OC z Bezpośrednią Likwidacją Szkody
- Strona winna została określona bez udziału sądu.
Do systemu BLS należą towarzystwa ubezpieczeniowe wymienione poniżej:
- Allianz
- Aviva
- AXA
- Concordia
- Ergo Hestia
- HDI
- Interrisk
- Link4
- MTU
- MTU24
- PZU
- Uniqa
- Warta
- Wiener
- You Can Drive
Bezgotówkowe rozliczenie szkody
Jest to szybki i bezproblemowy sposób rozliczenia szkody, jednak często niekorzystny. Bywa nazywany bezgotówkowym, warsztatowym lub serwisowym. W takim przypadku musisz wybrać warsztat, któremu zlecisz likwidację szkody pojazdu, często wybierając spośród listy udostępnionej przez ubepieczyciela. Warsztat usuwa szkodę i następnie rozlicza naprawę z ubezpieczycielem. W tym przypadku nie otrzymasz żadnych pieniedzy z odszkodowania, musisz jednynie wybrać punkt serwisowy i podstawić tam samochód.
Takie rozliczenie opiera się na cesji wierzytelności, którą podpisując, oddajesz prawa do własności szkody na wybrany warsztat. Jeśli wybrałeś taką formę rozliczenia, niestety nie możesz skorzystać z dopłaty do odszkodowania.
Rozliczenie bezgotówkowe okazuje się niekorzystne gdy wartość samochodu zostanie przeszacowana. Często poszkodowani, którym zależy na czasie, sami oddają auto na bezgotówkowe rozliczenie szkody, jednak potem okazuje się, że płacą za to z własnej kieszeni.
Jakie są rodzaje serwisów?
- Markowe, np. mercedes, volkswagen - jeśli spora kwota naprawy będzie wyższa niż kosztorys skalkulowany przez ubezpieczyciela, możliwe, że konieczna będzie dopłata do naprawy przez poszkodowanego;
- Serwis niezależny (niezrzeszony z TU) - mamy do czynienia z niebezpieczeństwem zamontowania niesprawdzonych, niesprawnych bądź używanych części zamiennych;
- Serwis z listy Towarzystwa Ubezpieczeniowego - ze względu na to, że ubezpieczyciel zawsze chce wyjść do przody finansowo, istnieje duże ryzyko zamontowania części o wątpliwej jakości.
Co możesz zrobić, by likwidacja szkody przebiegła po Twojej myśli?
1. Bądź czujny!
2. Porównaj dokonane naprawy z protokołem, który otrzymasz z punktu serwisowego;
3. Poproś o faktury części zamiennych, byu mieć pewność, że są nowe. Warto również sprawdzić, w miarę możliwości, czy rzeczywiście to części przedstawione na fakturze zostały zamontowane.
4. Nie zostawiaj uwag dla siebie! Wątpliwości od razu omów z mechanikiem.
5. Nie odbieraj auta, gdy jest ograniczona widoczność (np. późnym wieczorem czy podczas ulewy) - w ten sposób truydniej byłoby zauważyć błędy naprawy.
Szkoda AC powstała z Twojej winy
Nie musisz się o nic martwić, jeśli wykupiłeś polisę AC, a to Ty spowodowałeś zdarzenie, w którym powstała szkoda, lub masz do czynienia ze szkodą parkingową (np. zarysowaniem drzwi). W tym przypadku likwidacja szkody jest podobna do likwidacji w przypadku OC:
Najpierw zgłoś szkodę do swojego ubezpieczyciela i wybierz metodę rozliczenia tejże szkody. Pamiętaj, by sprawdzić zapisany w Ogólnych warunkach ubezpieczeń termin na zgłoszenie szkody - czasem trzeba zrobić to niezwłocznie w ciągu doby lub dwóch od zdarzenia), czasem jednak masz na to czas do 7 dni.
To, jak wysokie możesz otrzymać odszkodowanie, zależy od dwóch czynników: wielkości szkody oraz wykupionego wariantu polisy. Odszkodowanie z AC często może zostać pomniejszone przez ubezpieczyciela o:
- Tzw. udział własny w szkodzie. Jeśli podpisana została franczyza redukcyjna, czyli wariant zmniejszający miesięczną składkę, od sumy do wypłaty ubezpieczyciel odejmuje kwotę wkładu własnego ustaloną podczas podpisywania polisy.
- Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody - jeśli towarzystwo ubezpieczeniowe uzna, że poszkodowany w jakiś sposób przyczynił się do szkody, np. jadąc za szybko lub bez odpowiedniego przeglądu samochodu, pomniejszy kwotę do wypłaty o % przyczynienia się do szkody.
Materiał powstał we współpracy z firmą Take Care Polska świadczącą dopłaty do odszkodowań. Odkup odszkodowań to szybki i wygodny sposób na dodatkowe odszkodowanie - bez uczestnictwa w procesie sądowym. Zadzwoń do nas po darmową poradę i skorzystaj z pomocy.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz