Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Ponadpartyjne forum ma uzdrowić lokalną komunikację miejską

08.02.2021 20:38 | 6 komentarzy | 5 398 odsłon | red.
Grupa aktywistów z Chrzanowa ogłosiła własne pomysły reformatorskie. Wydają sie ciekawe, ale dość kosztowne, bo związek nie ma obecnie pieniędzy nawet na wiatę na tymczasowym dworcu ZKKM.
6
Ponadpartyjne forum ma uzdrowić lokalną komunikację miejską
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas
- Ostatnie głosowanie w ZKKM Burmistrz Maciaszek przegrał 8 do 1. Tymczasem wydał oświadczenie przeciwko jednemu radnemu. Nie zgadzamy się na wykorzystywanie komunikacji miejskiej do załatwiania prywatnych porachunków. Nie uważamy też, że ZKKM jest w świetnym stanie i nie wymaga naprawy. Przegrane głosowanie oznacza, że pan Burmistrz ma kłopoty z przekonywaniem do swoich racji nie jednego radnego, ale całych grup i sąsiednie gminy. W naszym przekonaniu tego typu zachowanie odwraca uwagę od porażek (3-krotnie naprawiane kule na Al. Henryka, niepotrzebny telebim na Pl. Tysiąclecia) i realnych rozwiązań dla komunikacji. Przedstawiamy, o co naprawdę powinien się troszczyć Związek Komunikacyjny i włodarze miasta. Nasza propozycja jest wszechstronna. Przyznajemy, że wymaga nakładów finansowych, ale niestety, kto tanio płaci, dwa razy płaci. Domagamy się ponadpartyjnego Forum na rzeczy Komunikacji i wprowadzenia atrakcyjnych biletów rocznych, taktowania autobusów (Taktbus, Taktzug) i zmiany nastawienia do komunikacji jako do kosztu, a nie inwestycji w człowieka i ekologię. Odrzucamy marzenia o autobusie wodorowym w chwili, gdy brakuje tak podstawowej rzeczy jak synchronizacji autobusów z pociągami PKP - napisał w mailu do redakcji Piotr Klamann, przewodniczący grupy "Nasz Chrzanów".

Przypomnijmy, że sprawa ma związek z ostatnim posiedzeniem zgromadzenia ZKKM, na którym zatwierdzono budżet związku i wynik przetargu dotyczącego obsługi niektórych linii przez Transgór przez lat 10 bez wymiany taboru. Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek chciał głębszej analizy sytuacji finansowej związku  i odłożenia rozstrzygnięcia o tydzień. Był zdania, że 10-letni okres obowiązywania przetargu spowoduje, że pod koniec jego obowiązywania przewozy odbywać się będą 13-letnimi autobusami. Żaden z członków zgromadzenia nie podzielił jego opinii. Na swoim profilu na FB burmistrz pochwalił prototypowy autobus na wodór testowany w PKM Jaworzno, marząc, aby taki tabor jeździł też w ZKKM Chrzanów. Radnym zaś, który miał nie informować burmistrza o sytuacji w ZKKM i z nim na ten temat rozmawiać, jest Tomasz Brożek, który został członkiem zarządu pod koniec roku. Burmistrz Chrzanowa jest członkiem walnego zgromadzenia tego samego związku tworzonego przez Chrzanó, Trzebinię i Libiąż. To do tej sytuacji odnoszą się autorzy protestu.

Jakie mają pomysły na komunikację?

Oświadczenie Grupy Inicjatywnej Stowarzyszenia „Nasz Chrzanów":

Popieramy ideę unowocześnienia taboru, wykorzystania środków z nowej perspektywy unijnej na zakup autobusów elektrycznych lub, jeśli pozwoli na to budżet i myśl techniczna, wodorowych. Jednocześnie zwracamy uwagę, że tworzenie wielkich i ambitnych planów w momencie, gdy Chrzanów nie ma atrakcyjnej oferty przewozowej, regularnie i równym czasie odjeżdżających autobusów głównych linii (9, 15, 30) i korzystnych cenowo biletów rocznych i kwartalnych, wygląda jak zwykła megalomania. Powstaje wrażenie manipulacji opinią publiczną w celu odwrócenia uwagi od realnych, praktycznych rozwiązań.

Nasze propozycje są następujące:
1. Niezwłoczne powołanie ponadpartyjnego Forum na rzecz Reformy Komunikacji z udziałem przedstawicieli dużych rodzin, seniorów i lokalnych organizacji społecznych.

2. Wprowadzenie oferty biletów rocznych na całą sieć ZKKM w cenie 300 zł przy płatności rocznej i 100 zł przy płatności kwartalnej. Proponowana cena ma oczywiście charakter wstępny i wymagać będzie uzgodnienia z wszystkim gminami-członkami ZKKM.

3. Postulujemy, by główne linie odjeżdżały w równych odstępach czasu. Szczególne znaczenie ma linia 9, 15 i 30, która powinna być zsynchronizowana z odjazdami i przyjazdami pociągów na stacji Trzebinia. Linia 30 jako linia mająca trasę w jednej gminie może zostać przedłużona do stacji Balin PKP, aby odciążyć obłożenie stacji Trzebinia PKP i uniknąć zbyt długiego dojazdu na łatwo korkującej się drodze 79 (ul. Trzebińska w Chrzanowie, Długa w Trzebini).

4. Utworzenie przystanku autobusowego na Alei Henryka w celu przybliżenia komunikacji do mieszkańców os. Śródmieście i lepszej integracji tej części miasta. Nowy przystanek może znajdować się naprzeciwko Urzędu Stanu Cywilnego. Po zakończeniu renowacji wiaduktów można go skierować nowym odcinkiem ulicy 3 Maja. Mieszkańców Alei Henryka i okolic zapraszamy do wyrażenia swojej opinii na temat proponowanego przystanku. Nie chcemy nikogo uszczęśliwiać na siłę.

5. Należy wprowadzić zniżkę na bilety jednorazowe i czasowe kupowane przez komórkę. Pozwoli to zaoszczędzić na dystrybucji i kosztach wydruku.

6. Do czasu zakończenia remontu linii kolejowej Trzebinia - Oświęcim należy uruchomić autobus z os. Stella do Krakowa przez autostradę A4 w celu umożliwienia szybkiego dojazdu do stolicy Małopolski. W tym celu proponujemy wydanie listu intencyjnego i rozmowy z władzami województwa. Autobus przejeżdżałby przez najgęściej zaludnione rejony miasta Chrzanowa. Mieszkańcom Płazy, Bolęcina i Borowcowa proponujemy zwiększenie częstotliwości kursów dojazdowych do centrum.

7. Wprowadzenie Chrzanowskiej Karty Miejskiej dla wszystkich płacących podatki w mieście. Zapraszamy gminy Trzebinię i Libiąż do współpracy. Karta dawałaby 20% dodatkowej zniżki na baseny, obiekty sportowe i kulturalne oraz pozwalała na zakup biletów rocznych po preferencyjnej cenie. Korzystający z karty poprzez aplikację w komórce będą zwolnieni z opłaty 10 złotych za wydanie karty w formie plastikowej. Organem wydającym byłaby Miejska Biblioteka, której statut może być wzbogacony o te zadanie. Wzmocni to też integracyjną funkcję MBP.

przewodniczacy grupy Piotr Klamann
oraz współpracownicy Karolina Kuciel, Michał Kłyk, Grzegorz Wesołowski, Mariusz Głuszczenko