Po dzisiejszym dnie trzebińskiego Balatonu jeździła wąskotrówka. Kto wie dokąd? - przelom.pl
Zamknij

Po dzisiejszym dnie trzebińskiego Balatonu jeździła wąskotrówka. Kto wie dokąd?

21:13, 24.02.2020
Skomentuj Trzebinia. Balaton nocą. I ta wąskotorówka! Zdjęcie Artura Chełczyńskiego (PRZEŁOMowe Kadry) Trzebinia. Balaton nocą. I ta wąskotorówka! Zdjęcie Artura Chełczyńskiego (PRZEŁOMowe Kadry)

Niezwykłe zdjęcie trzebińskiego Balatonu we wczorajszą, wietrzną noc, zrobił dla nas Artur Chełczyński.

Balaton jest sztucznym akwenem powstałym w nieczynnym wyrobisku kamieniołomu wapieni. Na jego dnie widocznym na zdjęciu, wyraźnie widać tory, które nigdy nie zostały zdemonotowane. Zapewne ktoś jeszcze pamięta, skąd dokąd prowadziły?

Jak wiadomo piętro wyżej znajdowało słynne wyrobisko pomarglowe ZSO Górka - sławetne jeziorko, które kiedyś wypełniła silnie alkaiczna woda. Przemoczyła wał i zagrażała miastu wylaniem. Ówczesny burmistrz Adam Adamczyk postawił sobie za cel doprowadzenie do jego rekultywacji, i to się stało. Inwestycja zapobiec miała zanieczyszczeniu m.in. znajdujacego się niżej Balatonu.

Jeśli znacie jeszcze jakieś inne tajemnice związane z tymi miejscami, to się nimi z nami podzielcie!

(Alicja Molenda)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

druh77druh77

0 0

Pani Alicjo! ...znajdujacemu znajdującego... oraz ....z nimi z nami...

04:47, 25.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaro1jaro1

0 0

znajdowało SIĘ

16:54, 25.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

enter1980enter1980

0 0

Jeśli dobrze pamiętam z opowieści to w zlikwidowanym już zbiorniku, gdzie ZSO Górka wylewał swoje chemikalia poprodukcyjne pierwotnie był wylot ze sztolni, która prowadziła właśnie do kamieniołomu. Czyli tory szły z Balatonu tunelem wykutym w skale i wychodziły pod zakładem w późniejszej niecce jeziorka chemicznego. Po zakończeniu eksploatacji kamieniołomu, sztolnia ta została od jego strony zabetonowana tamą. I od tego czasu zaczęło się gromadzenie w zbiorniku od strony zakładu chemikaliów. Po latach z jednej strony (górnej) był zbiornik pełen chemii, a z drugiej kamieniołom wypełniony krystaliczną wodą czyli Balaton, ciecze te oddzielała jedynie tama w sztolni. Tamę tę od strony Balatonu można było zbadać ale od strony jeziorka z chemią już nie. Istniało więc ryzyko, że beton jest w tak złym stanie, że może pęknąć i wtedy zbiornik górny wleje się do Balatonu. Po usunięciu cieczy z chemicznego jeziorka, odpompowano ją również ze sztolni i dostano się do tamy. Ze zdjęć jakie widziałem okazało się, że zarówno sztolnia jak i sama tama były w całkiem dobrym stanie, a właśnie na dnie sztolni na zdjęciach podczas likwidacji, można było zobaczyć tory wiodące w stronę Balatonu. Przełom gdzieś te zdjęcia ma bo również je publikował :) Ot taka historia :)

17:18, 25.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KamilekKamilek

0 0

Na tej mapie z połowy dziewiętnastego wieku jest już zaznaczony kamieniołom

https://mapire.eu/en/map/europe-19century-secondsurvey/?bbox=2165523.961768526%2C6474066.637472216%2C2167243.794904942%2C6475738.697465954&layers=158%2C164

18:10, 25.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MoravetzMoravetz

0 0

Tor wjazdowy do kamieniołomu od strony mostu rozdzielał się na trzy. Na lewo do sztolni. Na prosto na niższy poziom. Koleby były opuszczane i wyciągane pochylnią za pomocą liny kołowrotu. Na prawo wzdłuż południowego i wschodniego ociosu wyrobiska. Ten właśnie tor widoczny jest na zdjęciu. Zaraz za rozgałęzieniem, wzdłuż niego,była zajezdnia lokomotyw i kilka budynków (prawdopodobnie magazyny, szatnie,biura). Trakcji elektrycznej i elektrowozów nie pamiętam, ale to co piszę dotyczy lat 1958/59. Pamiętam parowozik, a następnie lokomotywkę spalinową, które ciągnęły koleby z wapieniem do Wapiennika przy ul.Pułaskiego. W budynku, w którym jest dziś sklep "Szejk" były biura Wapiennika. Obok budynku była szeroka brama samochodowo-kolejowa(wąskotorowa).

09:31, 27.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MoravetzMoravetz

0 0

Widziałem i pamiętam jak z budynku przy moście wyciągali i ładowali na samochód stalowy zbiornik na sprężone powietrze. Budynek miał charakterystyczne wielkie drzwi i okna z wieloma małymi szybkami. Było to zabezpieczenie na wypadek wybuchu zbiornika w sprężarkowni. Wtedy wylatywałyby szybki a budynek nie byłby uszkodzony wybuchem. Zajezdnia lokomotyw była po lewej (północnej) stronie toru odgałęźnego w prawo. Powyżej obecnego parkingu na szczycie góry był punkt obserwacyjny, betonowa altana. Stamtąd, jak i w innych kamieniołomach, obserwowano efekty odstrzału. Przed lokomotywką spalinową na 100% był parowozik. Po szkole chodziliśmy na Boisko Harcerskie grać w piłkę. Ok. godz 13.30 jechał skład 10 koleb do Wapiennika. Czekaliśmy i wskakiwaliśmy na ramy koleb. Jak maszynista s nie zauważył, nie stanął i nas nie pogonił, dojeżdżaliśmy do ul. Pułaskiego. Z takich ciekawostek. Do Kamieniołomu chodziłem z kolegą z klasy, zresztą nie tylko ja. Jego ojciec tam pracował. Chodziliśmy po druty zapalnikowe. Były one izolowane kolorowym
miękkim igielitem. Wtedy to była nowość. Ściągało się izolację z drutu i z niej wyplatało dwukolorowe breloczki do kluczy. Początkowo dostawaliśmy takie wybrane z urobku, brudne i porysowane. W miarę wzrostu popytu, można było kupić od górników strzałowych, nowe jeszcze fabrycznie złożone druty, ucięcie od strony zapalnika. Cena wahała się od 0.50 do 1 zł w zależności od długości drutu. Wypleciony breloczek można było sprzedać za 2 złote. Przebicie 400%. Pamiętam również wizyty milicjantów w szkole w związku z wejściem kilku uczniów na załadowaną do odstrzału ścianę i zerwania drutów zapalnikowych. Wrzucenia do kamieniołomu naboju artyleryjskiego 100mm wyciągniętego z mnicha między 1 i 2 stawem licząc od szkoły.

08:56, 28.02.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MoravetzMoravetz

0 0

Pamiętam, że dźwignie zaworów były zablokowane w pozycji zamkniętej uchami kłódek .Aby otworzyć zawór i puścić sprężone powietrze trzeba było otworzyć kluczem i zdjąć kłódkę. Chcieliśmy..... ale kłódki były grube i solidne.

09:51, 03.03.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Więźniowe z Trzebini wskazali na Trzaskowskiego

Mietek w punkt koniec z pisem

@hotin

05:31, 2025-05-22

Znane chrzanowianki w roli modelek

Ohyda, typowa dla lewaków a czy Maciaszek przyodział kieckę? On lubi i umie w kiecki.

PO do piekła

22:33, 2025-05-21

Kasztanowa będzie rozkopana

Hej 👋Super promocja na opony 315/80r22.5 XDY3 20PR budowlana przy odbiorze osobistym w Alwerni od 840 netto,13r22.5HF768 od 960 netto, 385/65r22.5 ST022 od 860 netto. BUDOWLANE 315/80R22.5 22PR SUPER OPONY ilość ograniczona.Opony385/65r22.5BT180 i BA226blacklion netto,GL286T, 10.00-20koparka od 725 zł 502253638 CENY DO NEGOCJACJI PRZY DUŻYM ZAMÓWIENIU Artur Daczyński mamy inne rozmiary dowozimy, ciężarowe, koparki, rolnicze, wozidła,wózki widłowe, felgi.Opony Blacklion, Alliance ,Golden crown,West lake, Speedway, Grenlander, Satoya, Agate,Goodride, Advance inne marki które są w Polsce. Konig do koparki 10.00-20 9.00-20 8.25-20,11.00-20, 315/80r22.5. Z ceną się dogadamy. Dzwońcie 502253638.Artur mamy też opony do Uaza i osobowych. Wysyłka lub odbiór osobisty w Alwerni. Piszcie [email protected] 502253638 Artur Daczyński opony dętkowe i bezdętkowe. Opony dla wozów strażackich OSP 12r20 jodełki i innych. ZAPRASZAMY

Artur Daczyński

21:38, 2025-05-21

Więźniowe z Trzebini wskazali na Trzaskowskiego

Nie podoba wam się że więźniowie głosują na Rafała ale to że Karol jak i całe PIS wykorzystują katolicyzm do zbierania głosów to jest lepsze tak ? Ci zawistni ludzie z Pisu mają tyle wspólnego z Bogiem co ....nawet nie wiem co napisać ech. Więźniowie mądrzejsi niż elektoraT Pisu.

MietekOgarnięty

20:41, 2025-05-21

0%