Geometria zawieszenia ma duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy, ale również komfort podróżowania, a także zużycie opon i paliwa. Kiedy powinniśmy ją kontrolować - radzi Krzysztof Sobiecki pracujący w warsztacie Auto Centrum Ziomek w Trzebini.
Geometria zawieszenia ma duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy, ale również komfort podróżowania, a także zużycie opon i paliwa. Kiedy powinniśmy ją kontrolować - radzi Krzysztof Sobiecki pracujący w warsztacie Auto Centrum Ziomek w Trzebini.
Geometria podwozia to zbiór parametrów opisujących położenie kół pojazdu. Ma duże znaczenie, bo odpowiada za bezpieczeństwo, pewność prowadzenia, zużycie opon i paliwa. Geometrię sprawdzamy zawsze po wymianie elementów mających wpływ na położenie kół. Wbrew obiegowej opinii, nie chodzi tu tylko o elementy układu kierowniczego takie jak drążki kierownicze czy końcówki drążków (poprzez zmianę ich długości regulujemy zbieżność kół). W większości przypadków po wymianie wahaczy, ich elementów takich jak tuleje metalowo-gumowe, sworzni kulistych czy amortyzatorów i sprężyn w układzie tzw. kolumn mc-phersona (czyli w większości popularnych pojazdów), geometria podlega kontroli. Potrzeba ta bierze się z kilku rzeczy. Po pierwsze: produkowane wielkoseryjnie części zawieszenia nie zawsze mają identyczny wymiar (nawet niewielka różnica w długości wahacza albo wysokości sprężyny zmienia w niewielkim, dopuszczalnym, stopniu kąt pochylenia koła, ale również wpływa na zbieżność pojazdu, którą trzeba sprawdzić). Po drugie, wszelakie luzy montażowe połączeń śrubowych: rozkręcenie i skręcenie elementów zawieszenia, mogą powodować zmianę geometrii podwozia. Po wymianie elementów takich jak łączniki stabilizatora czy poduszki gumowe drążka stabilizatora ustawień podwozia nie musimy kontrolować, ale mała uwaga - w przypadku tych ostatnich w niektórych samochodach wymiana wymusza demontaż wielu elementów zawieszenia (np. ramki pomocnicze mocujące wahacze) i zachodzi obawa zmiany geometrii.
Kiedy trzeba pomyśleć o kontroli geometrii?
- gdy podczas jazdy na wprost nasze auto ściąga w którąś ze stron lub musimy dokonywać ciągłych korekt kierownicą,
- gdy podczas jazdy po łuku z niewielką prędkością słyszymy pisk opon, a po wyjściu z niego kierownica nie wraca do położenia środkowego,
- jeśli np. po wjechaniu w dziurę kierownica "jest krzywo",
- jeśli samochód zarzuca lub zauważyliśmy nierównomierne zużycie bieżnika opon.
Cena ustawienia zbieżności to ok. 100 zł - gdy regulowane są tylko przednie koła. Jeśli trzeba ustawić wiele parametrów przy obu osiach, koszt może sięgnąć nawet kilkuset złotych. Pamiętajmy, że warunkiem regulacji geometrii jest całkowita sprawność zawieszenia, układu kierowniczego oraz łożysk kół samochodu (brak luzów i wyraźnego zużycia).
(ko)
Przełom nr 39 (1060) 3.10.2012
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz