Jurorzy wysoko ocenili walory smakowe ziemniaków po cabańsku. Potrawa ta zwyciężyła w kategorii dań gotowych w oświęcimskim półfinale II Małopolskiego Festiwalu Smaku.
Jurorzy wysoko ocenili walory smakowe ziemniaków po cabańsku. Potrawa ta zwyciężyła w kategorii dań gotowych w oświęcimskim półfinale II Małopolskiego Festiwalu Smaku.
Podczas kiermaszu zorganizowanego przy Oświęcimskim Centrum Kultury swoje produkty prezentowało 16 wystawców. Ich stoiska odwiedziło w niedzielę kilka tysięcy osób. Co najważniejsze, zagladający do straganów przechodnie mogli spróbować elegancko wyeksponowanych, małopolskich specjałów. To jedna z największych zalet festiwalu.
Jakość oferowanych produktów oceniało jury w składzie: Zbigniew Kurleto - prezes Stowarzyszenia Polskich Kucharzy i Cukierników, Kurt Scheller - szef kuchni restauracji hotelu Rialto w Warszawie (prowadzi program kulinarny w Telewizji Polsat), Tomasz Leśniak - szef kuchni hotelu Sheraton w Krakowie, kucharz reprezentancji Polski w piłce nożnej.
Wyjazd do Oświęcimia okazał się bardzo owocny dla Nieformalnej Grupy Restauratorów z Chrzanowa (restauracja Stare Mury, Barter, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Chrzanowskiej) prezentującej ziemniaki po cabańsku. Potrawa ta zwyciężyła w kategorii dań gotowych pokonując m.in. słynnego karpia po zatorsku.
Laureaci kiermaszy półfinałowych w Oświęcimiu, Nowym Sączu, Zakopanem i Klikowej spotkają się w finale na Placu Wolnica w Krakowie 9 i 10 września.
(ski)
Na zdjęciu: Za chwilę cabański przysmak trafi na stół jurorów. Później przy chrzanowskim stoisku ustawi się długa kolejka festiwalowych gości, pragnących skosztować pieczonych ziemniaków.
Fot. Wydział Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Chrzanowie
Laureaci Konkursu i Plebiscytu "Małopolski Smak" wyłonieni 6 sierpnia podczas kiermaszu półfinałowego w Oświęcimiu
Konkurs





Plebiscyt publiczności






20.04.2026
OSŁONY okienne na wymiar, Tel. 731-496-146.

18.04.2026
OFERUJĘ budowę indywidualnie dostosowanych domków ...

25.03.2026
MALOWANIE, gładź bezpyłowa, regipsy, panele podłog...
Spór o mieszkania SIM w Chrzanowie
Przecież burmistrz, to pachołek Tuska. Nie liczcie na to , że Wam pomoże. Trzeba zrobić referendum, tak jak w Krakowie i wybrać innego burmistrza. Wtedy może będzie lepiej.
Gieks
13:30, 2026-05-21
Spór o mieszkania SIM w Chrzanowie
A co na to nasz Robert - może redakcja go dopytać, bo po budowie latał i wywiadów udzielał .......
:)
13:18, 2026-05-21
“Przełom” to moje ukochane dziecko
odloty molendowej..... nie dość, że komentujesz sama swoje artykuły to jeszcze przeprowadzasz wywiady sama ze sobą, przecież remsak nie jest w stanie zadać samodzielnie żadnego pytania. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
bążur
10:35, 2026-05-21
Nocne oczekiwanie na diagnostykę
umieralnią w chrzanowie siedlisku komuchów i POwskich *%#)!& kieruje funkcjonariusz Baranowski oraz Gęba sędzia piłkarski. obaj reprezentują nurt głębokiego zidiocenia PO
bążur
10:31, 2026-05-21
0 0
Bez oflagowania ? :(
To może przynajmniej z darciem szat ?
Bo na "z pewną dozą nieśmiałości" to ja się normalnie nie nadaję :(
0 0
:) może bez flag... ale mały protest się przyda:)
0 0
Popieram Twoją wersję ankiety :)
Komitet obrony pieczonych ? Choćby od zaraz :)
a będziemy się też oflagowywać na znak protestu ?
0 0
.... a tak na marginesie to ankiete tez można zasterować... a ta wyzej jest ewidentnym przykładem. Choćby z tego tytułu że osoba tworzaca ankiete nie ma zielonego pojęcia o tym że w innych częściach małopolski nie ma tej potrawy, ba nawet nie w całym powiecie jest znana!!! ehhhh Więc kiedy tworzymy ten Społeczny Komitet Obrony (Prażonych) Pieczonych???
0 0
do "skorpion"
1. po cabańsku
2. prazone
3.pieczone
albo jakoś tak... :)
0 0
do "On'
Ale nie o taką ankietę nam przecież chodziło.
Prosimy panią Alicję o ankietę na temat nazwy ziemniaków. Kto jest za nazwą "po cabansku", a kto zdecydowanie woli "pieczone"
0 0
a tak apropos... To miłe że umieściłaś ankiete (sonde) :) Chyba jakiś komitet społeczny powołamy;)
0 0
Droga Alicjo :) Tak samo wszyscy wiedzieli o szukaniu nazwy dla prażonych jak o tym że gmina babice finalizuje nadajnik?? Czytam przełom od zawsze i uwiez że chyba nie było to aż tak nagłosnione jak bys chciała... Sama dobrze wiesz że nazwa nie pasuje do tego produktu, tak samo jak nazwa basenu chrzanowskiego do tego obiektu. Wiem że wszyscy cierpimy na pewne kompleksy których się przez lata nie wybedziemy, lecz warto zroboić "pare kroków do tyłu" co by inicjatywe nie uwalić?? To że ziemniaczki jada do krakówka nic jeszcze nie znaczy i dobrze o tym wiesz. Jest to tylko kolejna na siłe promocja inicjatywy! Jeśli chcesz naprawde pomóc sprawie to poszę o odrobine wysiłku w tej sprawie. Ja chętnie sie przyłącze do inicjatywy!!
0 0
XXXX-ano.
0 0
Cz XXX i XXXX to ta sama osoba ?
0 0
Dziękuję za odpowiedż. Faktycznie nie wiedziałam o plebiscycie. W nawale widocznie mi umknął. Trudno w takim razie walczyć z większością, tak nakazuje demokracja, choć bardzo przykro. Nie identyfikuję się z tą nazwą. Caban,cabańskie i cabaństwo poprostu żle mi się kojarzy.
Do widzenia
0 0
Nazwy "ziemniaki po cabańsku" "Przełom" absolutnie nie forsuje. Upowszechnia ją natomiast wydział promocji Starostwa Powiatowego w Chrzanowie na podstawie wyników plebiscytu przeprowadzonego wśród mieszkańców powiatu od 17 lutego do 3 marca tego roku, mocno nagłaśnianego we wszystkich lokalnych mediach. Stosowna dokumentacja zapewne w tym urzędzie jest dostępna dla zainteresowanych.
Ustalenie nazwy "handlowej" tej potrawy regionalnej w sposób demokratyczny było niezbędne głównie dlatego, aby móc ją promować poza granicami powiatu, co właśnie zaczęto robić (patrz II Małopolski Festiwal Smaku). Unikalna nazwa jest też konieczna w celu ewentualnej rejestracji potrawy jako produktu regionalnego.
Przypomnę, że wsród proponowanych przez autorów plebiscytu nazw potrawy były: pieczone ziemniaki, prażone i ziemniaki po cabańsku. W plebiscycie zwyciężyła ta ostatnia nazwa.
Cóż, z wyrokiem większości trudni dyskutować.
Pozdrawiam.
0 0
Droga Redakcjo "Przełomu", może trzeba zrobić sondaż dotyczący nazwy ziemniaków z naszego regionu. Jak wynika z postów ludziom nazwa "po cabańsku" nie odpowiada. Nie forsujcie na siłę czegoś, co w mieszkańcach budzi sprzeciw.
0 0
co z tego na nic się zdają protesty,w niedziele w Krakowie będą promowane po cabańsku-.
0 0
i ja się podpisuję...
0 0
i ja rownież :)
0 0
JA SIĘ DOPISUJE:)
0 0
Powołajmy społeczny komitet obrony pieczonych ziemniaków, przeciw -po cabańsku-. Kto się dopisuje ?
0 0
Pamiętam, że dawna restauracja "Tęczowa" miała w swoim menu właśnie "ziemniaki po cabańsku"
Jako danie w restauracji mogłoby to sobie funkcjonować, ale nazwać tak nasze "pieczone" ???
Jest jeszcze ten nasz basen i ta jego nazwa, pożal się Boże.
Jak też wytłumaczyć komuś przyjezdnemu co to znaczy "cabanska fala" ?
0 0
...albo sami stwóżmy ruch (obywatelski) społeczny obrony tradycji!!
0 0
Ale się ciesze że nie jestem odosobniony:) Do:XXXX Tak masz racje! Ja się urodziłem w Babicach i tam zawsze były prażone, u mnie w domu od co najmniej dwóch pokoleń!!!!!!!!!!! To co robi przełom z tymi prażonymi to skandal. TO NIE SĄ ZIEMNIAKI PO CABAŃSKU!! NIECH KTOŚ TO ZACZNIE ODKRECAĆ!!
0 0
te ziemniaki zawsze i wszędzie występują jako pieczone, ewentualnie prażone (ale bardzo rzadko). Na siłę nazwę "po cabańsku" forsuje Przełom i nie wiem dlaczego, bo to bardzo głupia nazwa.
0 0
I słusznie odkąd ja pamiętam mam tych lat,najpierw ,było dużo ,moc,robiono je w Trzebini i nazywaliśmy zawsze pieczone, garnek był żeliwny przykrywało się darniem,a czemu i kto nazwał po cabańsku? może ktoś to wie? i włączy się do rozmowy?
0 0
Przepraszam bardzo... nie chciało mi sie w prawdzie przeczytać wszystkich komentarzy, ale jedna mysl chodzi mi po głowie od dawna: przecież te ziemniaki to nie jest zwyczaj chrzanowski i nic z chrzanowem nie ma wspólnego z tego co ja wiem.... Ziemniaki po Cabańsku to nic innego jak Prażone lub Pieczone i pochodzą głównie z Gminy Babice i pobliskich miejscowości... hmmmm chyba... myle się??
0 0
Słuszna uwaga -popieram,ale kaczka z jabłkami też jest smaczna..Można te dania jakoś połączyć,-smacznego!.
0 0
A pieczone ziemniaczki lepsze są nawet od kaczki.
0 0
nici z pieczonych w plenerze ,pogoda nie sprzyja..
0 0
kto pyta nie błądzi-he he he
0 0
A kto pyta ? Kobieta czy mężczyzna ?
0 0
taki film przedwojenny-grał Eugeniusz Bodo
0 0
Lucyna to dziewczyna ?
he he
0 0
Barba to kobieta czy mężczyzna?
0 0
choć jestem dość daleko czytuję regularnie przełom .
Zgadzam się z tymi, co pisza że "caban" miało napewno
zabarwienie negatywne, a ziemniaki robię często w domu
a jak już "dochodzą" słyszę -"pachnie Chrzanowem"
0 0
Lepiej smakują w plenerze, przy ognisku. Czy taka opcja "prawdopodobna" ?
0 0
chwaląc się przyrządzam świetne pieczone-proszę o adres gdzie podesłać?
0 0
Dzięki "Prawdopodobny-a", napewno zapytam i zamówię - mniam,mniam.
0 0
w restauracji NOWA-przyrządzają raz w tygodniu takie ziemniaczki-porcja 5-zł,-duży garnekjest zrobiony idzie jak ciepłe bułeczki-smacznego ,dokładnie nie wiem ale jest to -środa-trzeba po prostu zadzwonić i sprawdzić jak się kto wybiera.
0 0
Ja też nie cierpię tego wyrażenia "Caban", choć nbależę do "zbieraniny". Jestem mieskanką przyjezdną więc mnie to nie dotyczy, ale uważam to za głupie. Ziemniaki pieczone są jak najbardziej odpowiednie. A czy wymienione lokale podają w swoich menu pieczone ziemniaki ? Może ktoś wie ?
0 0
Ziemniaki to ziemniaki pieczone,-każdy w innym mieście może powiedzieć np:ziemniaki po krakowsku,itd- nie trzeba nic na siłę- ziemniaki po cabańsku -nie to nie przejdzie......
0 0
Oczywiście, że używana jest tylko i wyłącznie nazwa "pieczone"
"Ziemniaki po cabańsku" podobnie jak "cabańska fala" to takie szukanie na siłę regionalnych akcenów
0 0
Ja również uważam, że nie powinny się nazywać " ziemniaki po cabańsku" tylko "ziemniaki pieczone" takiej nazwy wszyscy od wielu wielu lat i nadal uzywają. Faktycznie Caban uzywało sie w formie urażenia kogoś.
0 0
do A::
pozdrawiam również :)
0 0
może dziwnie?-Ja też jestem z tej zbieraniny,-pozdrowieniaaaaaaaaaaaaaaa.
0 0
ja jestem właśnie z tej zbieraniny, a choć mieszkam w Chrzanowie blisko 40 lat, to słowo "caban" zawsze mi się kojarzyło negatywnie. Jak to określić...no taki jakiś zapyzialy uparciuch, nie lubiący nowoczesności, uważajacy, że on tu jest panem, majacy innych w pogardzie.
do A
zlituj się i przestań używać tych swoich pytajnikow, chyba, że nie wiesz co one oznaczaja - to sprawdź, bo te Twoje zdania wyglądaja dziwowato przez te znaki zapytania
0 0
mówią że prawdziwe cabany to były przed drugą wojną światową????teraz to jest taka zbieranina ze wszyskich zakątków Polski???
0 0
a dla mnie caban kojarzy mi sie mniej wiecej z tym co idiota
0 0
PS. Gratulacje dla laureatów konkursu.
0 0
Do niedawna słowo "caban" było dla mnie synonimem zapatrzonego w siebie, pragnącego wywyższyć się ponad innych, mającego kompleksy z powodu własnego pochodzenia, rdzennego mieszkańca Chrzanowa, dla którego liczy się tylko majątek i wpływy uzyskiwane dzieki znajomościom i powiązaniom rodzinnym. Teraz kojarzy mi się z wyłącznie z grupą ludzi pragnących za wszelką cenę wylansować się na "elitę" naszego miasta.
Cóż, być może kiedyś do głosu dojdą ludzie, którzy nie nurzają się wiecznie w przeszłości i nie dopatrują się własnej wielkości w swoim pochodzeniu, lecz popatrzą w przyszłość i zdobędą szacunek innych za to co zrobili dobrego dla miasta, a nie za to, że mają na nazwisko X czy Y.
0 0
czy tylko dla mnie wyrazenie "caban" jest obrazliwe?
Przełom na sile propaguje "cabańskość" chrzanowa a jak dla mnie nazywanie kogoś cabanem jest rownoznaczne z obelga.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz