Żydowski ślad w Chrzanowie - przelom.pl

Przełom Online

Zamknij

Żydowski ślad w Chrzanowie

red 17:36, 13.02.2007
13 Żydowski ślad w Chrzanowie

Mało kto wie, że w Chrzanowie mamy jeden z 20 największych cmentarzy żydowskich w Polsce. Uzgadniany jest właśnie termin ważnej uroczystości - otwarcia cmentarza po remoncie - połączonej z dniem wspólnej modlitwy Żydów i Polaków za zmarłych.

Mało kto wie, że w Chrzanowie mamy jeden z 20 największych cmentarzy żydowskich w Polsce. Miejsce spoczynku dawnych mieszkańców miasta wyznacza tu około 3000 macew.
Przez wiele lat cmentarz niszczał. Poprzewracane macewy zarastała trawa. Posypało się ogrodzenie. Rzadko ktoś tu zaglądał. Niedawno burmistrz Ryszard Kosowski porozumiał się z przedstawicielami chrzanowskiej gminy żydowskiej zagranicą i rozpoczęło się wielkie dzieło odbudowy cmentarza. Gmina Żydowska prace finansuje, burmistrz koordynuje. Efektami zachwycał się trzy tygodnie temu ambasador USA.
Na powrót stanęło już blisko 2000 macew, tysiąc czeka jeszcze na ratunek. Trzeba też uporządkować otoczenie cmentarza. Najprawdopodobniej wszystkie prace uda się zakończyć do czerwca.
Uzgadniany jest właśnie termin ważnej uroczystości - otwarcia cmentarza po remoncie - połączonej z dniem wspólnej modlitwy Żydów i Polaków za zmarłych. Spodziewany jest przyjazd licznej grupy potomków osób spoczywających na chrzanowskim kirkucie.
Będzie to dla miasta ważny dzień, dlatego poprzedzą go staranne przygotowania. Mieszkańców czeka wiele ciekawych imprez kulturalnych, które już planuje MOKSiR na Dni Chrzanowa. Będą spotkania ze znawcami historii i kultury Żydów, warsztaty i wystawy organizowane przez chrzanowskie muzeum, szczycące się jedną z największych kolekcji judaików w Małopolsce.
Chodzi o to, aby Chrzanów pamiętał o swej wielokulturowej i wielonarodowej przeszłości, aby starsi mieszkańcy tę wiedzę odświeżyli, a młodzi zdobyli.
(AM)

ZOBACZ TEŻ

Jak cmentarz żydowski w Chrzanowie wyglądał dwa lata temu?

Poznaj historię chrzanowskich i trzebińskich Żydów
(red)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (13)

~elza56~elza56

0 0

do Elemelech. przepraszam, chyba żle się zrozumielismy, gdyż popieram renowacje cmentarza i nie widzę aby za tym zaraz szli zmarłych potomkowie odbierać byłe dobra.

13:38, 20.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Elemelech~Elemelech

0 0

elza56.

Dlaczego Ci smutno i nazywasz nas "nawiedzonymi i obrońcami"?
Niejeden z nas ma także nieżyjących krewnych za Bugiem. Osobiście byłem na takim kresowym cmentarzu poskim i żydowskim. Właściwie to była już jedna ruina i tern ten był przeznaczony pod drogę. Są też za tym Bugiem pozostawione majątki polskiej i żydowskiej ludności - a jakakolwiek rekompesata to czysta abstrakcja.

Więc należy się tylko cieszyć, że u nas w kraju wreszcie szanuje się te miejsca pochówku, które są świętymi dla byłej już mniejszości narodowej. Świadczy to także o nas, jako obywatelach tego kraju.
Tak, jak wcześniej pan burmistrz Duda w Trzebini wykazał "klasę", tak też teraz podobnie pan burmistrz Kosowski w Chrzanowie. I należy się tym Panom Burmistrzom szacunek oraz poważanie.

Więc jak sama twierdzisz, zostawmy po sobie dobre wspomnienia.

10:59, 20.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~elza56~elza56

0 0

Zrobiło mi się smutno po przeczytaniu powyższej dyskusji . "obrońców", "nawiedzonych" i pazernych - było to żydów i trudno !!, że potomkowie chcą zwrotu rodzinnych dóbr ??. Znając Polską mentalność tak samo niejeden z nas by się zachował.
A tak na marginesi - ale ważne !!
20 km. od Brześcia (obecnie Białoruś a w 1944 Związek Radosny)w miejscowości MOTYKAŁY mieszkali Polacy w tym moja rodzina. W 1944 kto zdążył uciekł na drugą stronę Bugu do Polski na miejscu został piękny kościułek i wybudowany przez parafian nowy cmentarz (mamy siostra i ojciec jako pirwsi zostali tam pochowani, są stare zdjęcia rodzinne z tych czasów) Po kilku latach gdy wieści dotarły na Polską stronę rodzina dowiedział się, że w miejscu cmentarza jest baza traktorów (bo był gotowy teren ogrodzony)groby zostały w sposób naturalny zajeżdżone a w kościółku nagazyn smarów i olejów.Proszę się spróbować wczuć w rozpacz moich bliskich. Co byli winni ?? Moi rodzice nie żyją ale gdybym mogła i było mnie na to stać pojechałabym tam i chociaż zbudowała małą kapliczkę upamiejącą tam pochowanych.
I co też byłoby to postrzegane jako pazerność lub zagrożenie czyjegoś "dorobku" ??
Kochani życie tak szybko mija, a lepiej zostawić po sobie dobre wspomnienia.
pozdrawiam.

07:29, 20.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Elemelech~Elemelech

0 0

Icek i Myszygene.

W Trzebini w Rynku prawie wszystkie budynki były własnością rodzin żydowskich. Budynek, w którym dawniej była restauracja "Centralna" (chyba w niej nieraz bywaliśmy), był dotąd jedynym budynkiem, o który "ktoś" się upomniał. Zresztą do niedawna był własnością władz wojewódzkich Katowic czy też coś w tym rodzaju.
Jeżeli chodzi o Trzebinię: w 1990 roku w Trzebini była delegacja kilkunastu osób narodowości żydowskiej, niektórzy z nich pochodzili z przedwojennej Trzebini. Wyraźnie się określili, że niczego nie chcą (w domyśle te kamienice i place), natomiast bardzo proszą o odnowę cmentarza oraz o zachowanie synagogi (w której był tartak) przy dawnej ul.Świerczewskiego. Synagoga obecnie nie niszczeje, nie wiem, jaki jest jej stan wewnątrz. Natomiast cmentarz żydowski jest ogrodzony i utrzymany w stanie więcej, niż zadawalającym.

Trzebiński cmentarz żydowski był bardzo zrujnowany, a jedyna pozostała synagoga była w opłakanym stanie (ta w Rynku została po wojnie wyburzona).

Uważam, że obecnie między antysemityzmem a antypolonizmem należy postawić znak równości. Z jednej jak i z drugiej strony nie brak różnej maści oszołomów - przykład awanturnictwa rabina Weissa w Oświęcimiu, pod koniec lat osiemdziesiątych.
A ten rabin pochodzi z USA i z Izraelem nie ma nic wspólnego. O naszym Bublu i jemu podobnych szkoda pisać.

Zgadzam się z Waszymi wypowiedziami, są wyważone i bardzo aktualne. Ale nie wszyscy byli w stanie zrozumieć wczesniejsze intencje Icka i Myszygene, biorąc pod uwagę Wasze pierwsze komentarze. Ja także miałem problemy z właściwym zrozumieniem tekstu. Teraz już tych wątpliwości nie mam.

Mniemam, że jesteśmy powojennym rocznikiem, którzy nigdy Żydów (w młodośći) nie widzieli.
Doskonale pamiętam zrujnowany trzebiński cmentarz żydowski, który był także (nieświadomie) terenem zabaw dzieci w Trzebini - w powojennych latach.

Podobnie chyba było w Chrzanowie, tylko w dużo większej skali.

Odwzajemniam pozdrowienia.

17:43, 19.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Myszygene~Myszygene

0 0

Drogi Elemelechu: ja pytam, dlaczego spadkobiercy dawnych właścicieli mieli by tego nie robić? Wydaje mi się, że jeśli własność ich przodków została zagrabiona przez komunistyczny Skarb Państwa lub też nielegalnie znalazła się w posiadaniu prywatnych osób to należy się im z mocy prawa zwrot nieruchomości lub ich równowartości, oczywiście po należytym udokumentowaniu swoich roszczeń. Dotyczy to nie tylko Żydów, ale i Niemców oraz innych ludzi, którzy utracili dorobek życia w czasie wojny i powojennego „wyrównywania rachunków”. Nie chodziło mi o przejawianie antysemityzmu. Denerwuje mnie przewrażliwienie niektórych osób, np. Młodego, na słowa krytyki, której nie przyjmują do wiadomości, przylepiając jej autorom miano „antysemitów” i „Żydożerców”. Tak jest najprościej – załatwić oponenta jednym zdaniem, bez wnikania w szczegóły i rozpatrywania problemu z różnych punktów widzenia. Żydom słusznie należałby się zwrot majątków, ale trzeba też zrozumieć dzisiejszych Polaków, którzy odczuliby takie działania jako niesprawiedliwe, pytając dlaczego oni, urodzeni po wojnie, mają płacić za grzechy hitlerowców, szmalcowników i komunistów. Majątek przedwojennych chrzanowskich Żydów został podzielony między Państwo i wąską grupkę Chrzanowian. Pytam więc, dlaczego za ich postępki mają płacić dzisiejsi mieszkańcy miasta? Niech płacą ci, którzy się na tym wzbogacili, a nie wszyscy obywatele, bo to bardziej przypomina odpowiedzialność zbiorową z czasów Stalina, niż sprawiedliwość. Zastanawia mnie też, dlaczego dawni właściciele lub ich spadkobiercy nie upominali się o swoje tuż po wojnie, a przypominają sobie o roszczeniach dopiero po wykonaniu kosztownych remontów - mam tu na myśli budynek dawnej restauracji „Centralna” w Trzebini, gdzie obecnie znajduje się oddział jednego z banków. Uważam to za wykorzystywanie innych, a nie sprawiedliwość i tego się najbardziej boję. Mój poprzedni post nie ma nic wspólnego antysemityzmem, gdyby sprawa dotyczyła Polaków, Niemców czy innych narodowości, moje obawy byłyby takie same.
Obecność Żydów w Chrzanowie jest już historią i dobrze, że są jeszcze ludzie, którzy o tym pamiętają i ocalają od zapomnienia ten fakt. Wśród młodego pokolenia mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że Chrzanów nie zawsze był miastem jednej narodowości. Że Żydzi w nim mieszkający byli tacy sami jak my dziś – bogaci i biedni, dobrzy i źli, mądrzy i głupi, itp. Odbudowa cmentarza Żydowskiego bardzo mnie ucieszyła – wstyd mi było, że macewy niszczały i mało kto wiedział, że cmentarz żydowski w ogóle w mieście istnieje. A teraz ze świecą szukać młodzieży, która wie jak się na takim cmentarzu należy zachować (gwarantuję, że 99% zdejmie czapkę po wejściu na jego teren, jak na cmentarzu katolickim, a o zwyczaju kładzenia kamieni na macewach zamiast zniczy i kwiatów, to już chyba nikt nie wie). Mam nadzieję, że za sprawą Burmistrza i Gminy Żydowskiej to się wkrótce zmieni, bo jedno wyjście przez całą podstawówkę i szkołę średnią na wystawę poświęconą chrzanowskim Żydom, to jednak za mało. Pozdrawiam.

15:39, 19.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Icek Kamienicek~Icek Kamienicek

0 0

Elemelech: W swoim "poscie" napisałem to co napisałem. Nic więcej. Nie napisałem że odbieranie swojej własności jest złem. Napisałem o dokumentach "lepszych niż autentyczne", bo wiedziałem o zdarzeniach w Krakowie, o których piszesz. Także o posługiwaniu się tam "oryginalnymi" dokumentami wystawionymi poza granicami Polski, z których wynikało że osoba je podpisująca ma 158 lat!!! Nie udzielę Ci informacji w jaki sposób można kamienice odebrać, bo już oskarżyłeś mnie o żerowanie na antysemityźmie. Teraz doszedłby antypolonizm. Masz rację, Żydów nie interesuje zamieszkanie w Chrzanowie, co nie wyklucza upomnienia się o swoją własność. I na taką cenę przyjaźni polsko-żydowskiej trzeba być przygotowanym.

13:22, 19.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Elemelech~Elemelech

0 0

Icek i Myszygene.
A dlaczego mają odbierać te kamienice? Przecież potomków tych "z macew" nie interesuje pobyt w naszym kraju, słynącym jednak ze znacznego antysemityzmu.

Były takie jednostkowe przypadki z kamienicami w Krakowie - jednakże z udziałem polskich prawników i podstawionymi fikcyjnymi osobami pochodzenia żydowskiego.
Gminie Żydowskiej zależy przede wszystkim na upamiętnieniu ich obecności w Chrzanowie i zachowaniu cmentarza we właściwym stanie.
A na tym cmentarzu są pochowani obywatele polscy narodowości żydowskiej - do 1940 roku.
W czsie wojny prawie wszyscy Żydzi chrzanowscy zginęli w wyniku holocaustu.

Icek z Myszygene: przedstawcie, w jaki sposób można te kamienice "odebrać"? Bo ja w obecnej rzeczywistości tego sobie nie wyobrażam. Natomiast tego typu insynuacje powodują niepotrzebne zadrażnienia i żerowanie na zapomnianym już antysemityźmie.

20:19, 18.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Qiut~Qiut

0 0

A inaczej to by się nie znaleźli? Oj naiwni, naiwni...A cmentarze polskie gdzieś tam w świecie?

11:09, 17.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Myszygene~Myszygene

0 0

Niestety Żydzi stanowili ok. 80% mieszkańców przedwojennego Chrzanowa i posiadali dużo nieruchomości na jego terenie. Módlcie się więc, żeby "głupota" Icka kamienicka i Polaka małego była tylko czczą gadaniną. Bo jak się spadkobiercy znajdą (prawdziwi czy nie), to będzie niewesoło i wielu ludzi "pójdzie z torbami".

18:41, 15.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Kpt~Kpt

0 0

Do Młodego: Mamy stare porzekadło, że zły to ptak, który kala własne gniazdo. Niestety okazuje się, że takich ptaszków mieliśmy i mamy w Polsce wielu. A niektórzy z nich chcieliby właśnie nami rządzić.

17:58, 15.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Mlody~Mlody

0 0

Wstyd mi za te wypowiedzi, jednak dobrze, ze admin ich nie usuwa. Nazwalbym to raczej glupota, nie antysemityzmem. Jako narod pasujemy raczej do sredniowiecza. Stalinowskie metody skutecznie usunely z Polski ludzi swiatlych i wyksztalconych, reszta postanowila wyjechac za granice. Smutne.

07:35, 15.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Polak mały~Polak mały

0 0

Oj oby nie wróciły przedwojenne czasy !

21:33, 14.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

~Icek Kamienicek~Icek Kamienicek

0 0

Przyjadą, dowiedzą się które kamienice były żydowskie przed wojną. Z macew odpiszą sobie dane odpowiednich zmarłych i wyjadą do Izraela lub USA. Po roku powrócą z dokumentami "lepszymi niż autentyczne" że to oni są jedynymi spadkobiercami i wystąpią o zwrot.

19:55, 13.02.2007
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%