Budynek dawnego liceum w Sierszy ma być własnością gminy - przelom.pl
Zamknij

Budynek dawnego liceum w Sierszy ma być własnością gminy

19:30, 29.11.2023 Alicja Molenda
Skomentuj Trzebinia. Budynek dawnego liceum przy ul. Grunwaldzkiej Trzebinia. Budynek dawnego liceum przy ul. Grunwaldzkiej

We wtorek rada powiatu zdecydowała o sprzedaży gminie nieruchomości przy Grunwaldzkiej z 95-procentową bonifikatą. Były pytania, na jaki cel.

Z wnioskiem do powiatu zwrócił się kilka tygodni temu burmistrz Trzebini. Uzasadnienie było krótkie: cele edukacyjne, kulturalne (biblioteka), miejsca dla seniorów, kultura fizyczna.

Po zakończeniu roku szkolnego z budynku dawnego liceum wyprowadziła się szkoła Edison. W ten sposób obiekt po 5 latach stracił najemcę.

Starosta szybko rozeznał potrzeby podległych mu jednostkek i uznał, że powiatowi nie obiekt w Trzebini jest do niczego potrzebny. Zarząd powiatu pozytywnie zaopiniował więc wniosek burmistrza, a we wtorek rada powiatu zgodziła się na sprzedaż nieruchomości gminie z 95-porcentową bonifikatą (budynek wart 2,3 mln zł oraz 1/2 udziału w budynku sali gimnastycznej i przyległej działki warte 598 tys. zł). PO idzieleniu bonifikaty gmina zapłaci za to wszystko powiatowi 160 tys. zł.

Radny Leszek Kowalski przed głosowaniem prosił o doprecyzowanie, jakie cele publiczne zamierza realizować w budynku dawnego LO wnioskodawca, czyli gmina Trzebinia:

- Wniosek burmistrza jest ogólnikowy, podobnie jak ogólnikowe jest uzasadnienie dotyczące sprzedaży - stwierdził radny. Inni radni żałowali, że na sesję nie został zaproszony burmistrz, aby cel doprecyzować.

- Wierzę, że władze Trzebini mają to dobrze przemyślane, i że bezwględnie chodzi im o zapokojenie celów publicznych - powiedział starosta Andrzej Uryga.

Transakcja ma mieć związek z utratą funkcji użytkowych przez inne nieruchomości w Sierszy z powodu zapadlisk (kort, stadion, willa NOT).

Przemyślenia, o których mówił starosta ma zapewne burmistrz. Większości radnych nie są one znane, bo na forum rady temat nie był konsultowany. Nie są też znane koszty utrzymania budynku (na powiatowej sesji mowa byłą o milionie złotych), ani koszty jego ewentualnego remontu (do wymiany jest m.in. dach) czy adaptacji dla nowych funkcji. Starosta powiedział, że nieruchomość idzie w dobre ręce i że ma nadzieję, że dobrze posłuży społeczeństwu.

(Alicja Molenda)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

jaro1jaro1

0 0

na kwatery dla ewakuowanych mieszkańców zapadłych nieruchomości 17:56, 30.11.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gostek001Gostek001

0 0

Pytanie po co jest potrzebny ten obiekt? Jeśli ma to być kupione z powodu sentymentów mieszkańców osiedla to ja to rozumiem, jeśli gminę na to stać. Jeśli chodzi o podejście do racjonalności i zasadności wydatków to usłyszałem od Burmistrza Okoczuka, który jest podobno ekonomistą, że nie zna kosztów, które gmina będzie ponosić na jego utrzymanie i nie skonkretyzował celu, na który chce go pozyskać. Nie bardzo sobie wyobrażam funkcjonowanie łącznie domu opieki dla osób dorosłych razem z edukacją dzieci szkoły podstawowej czy jednocześnie domu kultury, nawet od strony przepisów prawa. Obiekt wymaga wymiany dachu oraz termomodernizacji, a pewnie też dostosowania do osób niepełnosprawnych, być może windy. Nadto czy jest pewność, że nie jest na terenie zagrożonym zapadliskami? Poza tym skoro jest to z bonifikatą, to jakie są jej warunki? Czy to nie jest użytkowanie wieczyste Skarbu Państwa? Jedno jest pewne. Przedsiębiorca, który płaci gminie podatki, chciałby, by zarządzała nią osoba, która: najpierw analizuje potrzeby i koszty (robi biznes plan przedsięwzięcia czy choćby prostą analizę ekonomiczną), a potem podejmuje decyzję o wydatkowaniu pieniędzy, a tym bardziej, gdy już są podjęte w gminie zobowiązania, które będzie trzeba spłacać przez długie lata (manufaktura, wiadukt .....). Dla mnie Burmistrz powinien przyjść do Rady Miasta z takim opracowaniem, w którym wszystko jest opisane i wyjaśnione (stan prawny, koszty zakupu, koszty utrzymania w najbliższych 5 latach, koszty modernizacji niezbędnej do użytkowania na dzisiaj i szacunkowe koszty modernizacji pod planowany cel użytkowania, oczywiście szacunkowe). Tak powinno to wyglądać. Jeśli są to potrzeby społeczne to może wystarczyło zrealizować konsultacje społeczne w sprawie tak dużych inwestycji przy okazji wyborów lokalnych, a nie pchać się w zadłużenie gminy? 10:49, 01.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OGŁOSZENIA PROMOWANE

0%