Stolarstwo meblowe to jedna z najstarszych profesji na świecie. Na przestrzeni lat, w związku z rozwojem technologii, charakter pracy stolarza ulegał nieustannym zmianom. O czym musimy pamiętać dziś, gdy urządzamy pracownię stolarską?
Stolarstwo to branża niosąca ogromne możliwości wynikające z ciągłego rozwoju techniki. Dobrze wykonany mebel spełnia funkcję użytkową, ale również - o ile jest dopasowany do potrzeb i estetyki odbiorcy - cieszy oko. Odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy stolarzy ma wpływ zarówno na ich wydajność, jak i precyzję. Ponadto stolarstwo nadal pozostaje zawodem niosącym ze sobą ryzyko urazów i wypadków. W organizacji pracy stolarni należy zatem bezwzględnie zachować normy bezpieczeństwa i zasady BHP.
Jedną z najistotniejszych kwestii, o których należy pamiętać przy organizacji warsztatu stolarskiego, jest odpowiednie zagospodarowanie jego przestrzeni. Szczególnie ważne jest dostosowanie wymiarów pomieszczenia - na jednego pracownika powinny przypadać minimum 2 m2 powierzchni podłogi i 13 m3 objętości pracowni. Ponadto budynek należy dostosować do rodzaju wykonywanych w nim prac i używanych maszyn, a także do czasu spędzanego w nim przez pracowników.
W pomieszczeniach, w których pracownicy zajmują się obróbką drewna, musi być zapewniona zarówno wentylacja - naturalna i mechaniczna. Tę pierwszą mogą stanowić odpowiednio usytuowane okna, otwory dachowe i kanały wentylacyjne. Wentylacja mechaniczna w stolarni musi być natomiast nawiewno -wywiewna. Co istotne, jeśli w pomieszczeniu istnieje ryzyko eksplozji, urządzenia wentylacyjne powinny być wykonane w sposób przeciwwybuchowy. Jeśli w pracowni znajdują się przestrzenie, w których zbiera się nadmiar pyłu drzewnego, wentylacja ogólna może okazać się niewystarczająca; wówczas powinno się zastosować wentylację miejscową. Szacuje się, że na każde 2 m2 powierzchni pomieszczenia pracy powinno się doprowadzić co najmniej 18 m3 powietrza na godzinę.
W pomieszczeniu, w którym organizowana jest praca stolarzy, podłoga musi być równa i zbudowana z niepalnego materiału. Podłoże powinno być systematycznie zraszane, aby zapobiec wysokiemu stężeniu pyłu w powietrzu. Podobnie jak w przypadku innych warsztatów, zalecane jest wyposażenie stolarni w odkurzacze przemysłowe (dobrze sprawdzi się np. ręczna zamiatarka przemysłowa firmy AJ Produkty). Niewskazane jest usuwanie nagromadzonego pyłu szczotką lub sprężonym powietrzem.
Warsztat stolarski powinien również być odpowiednio oświetlony. W pomieszczeniu, w którym pracownicy przebywają co najmniej cztery godziny dziennie, należy zapewnić oświetlenie naturalne. Muszą się w nim zatem znajdować okna i otwory umożliwiające bezpośredni dopływ światła dziennego. Ich wielkość również nie jest bez znaczenia - powinna być adekwatna do powierzchni pomieszczenia (stosunek powierzchni otworów okiennych lub dachowych do powierzchni podłogi musi wynosić co najmniej 1 : 8, co oznacza, że na 1 m2 otworu nie może przypadać więcej niż 8 m2 powierzchni podłoża).
Podstawowe wyposażenie pracowni stolarskiej powinno obejmować dobrze usytuowany i praktyczny w użyciu stół warsztatowy z blatem na wysokości około 85 cm (tego typu meble ma w ofercie między innymi firma AJ Produkty). Tu po raz kolejny podkreślić należy znaczenie światła - dobrze oświetlony powinien być zarówno stół stolarski, jak i używane w codziennej pracy maszyny. W bardziej zaciemnionych zakamarkach można urządzić miejsce składowania narzędzi oraz ustawić organizery na drobne elementy (np. walizkę na przybory warsztatowe) oraz tablice ścienne przeznaczone na akcesoria. W najgorzej oświetlonych miejscach można przechowywać materiały i odpady.
Kolejnym istotnym elementem wyposażenia pracowni stolarskiej są regały paletowe i szafy narzędziowe, które ułatwiają segregację drobniejszych elementów. Warto również zainwestować w urządzenie takie jak wózek do transportu płyt, który znacznie usprawni przenoszenie materiałów wykorzystywanych w codziennej pracy.
O ile w każdej branży właściwa organizacja i odpowiednie rozmieszczenie oraz wyposażenie stanowisk pracy ułatwia efektywne wykonanie zadań i ogranicza do minimum ryzyko wypadków, o tyle w branży stolarskiej jest to szczególnie istotny aspekt, gdyż praca w tym zawodzie niezmiennie wiąże się z podwyższonym ryzykiem obrażeń i szkodliwych wpływów związanych z przemysłem drzewnym.
23.05.2025
KRAWCOWĄ zatrudnię 509-063-675
20.05.2025
PRACOWNIKÓW ogólnobudowlanych. Tel. 601 998 930
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Spółdzielnia zapisuje na półkolonie
Nie chce się robić to Prezesowi przyjeżdża do pracy jak się obudzi w tzw międzyczasie załatwią prywatne sprawy i odbiera dzieci z przedszkola. Brak jakiegokolwiek nadzoru bo Rada Nadzorcza to kolesie tatusia. SZKODA SŁÓW. Pracownicy szykanowani mobbing,ZZ rozwiązane,część pracowników zrezygnowała że ZZ bo działacze ZZ od początku są szykanowani. Prezes ceni tylko donosicieli i ich nagradza a nie fachowców ludzie nie wytrzymują nerwowo. Walne Zebranie będzie na papierze bo tak jest wygodnie , po co odpowiadać na niewygodne pytania brak szacunku dla pracowników i członków Spółdzielni. Nasze pieniądze są wydawane na kancelarie prawne,notariuszy i ochronę, brak jakiegokolwiek dokładnego rozliczenia a kumoterska Rada Nadzorcza wszystko przyklepuje tak jak Prezes marionetka Góralczyk. Wstyd trzeba doprowadzić do zebrań stacjonarnych jak wcześniej i roznieść tą klikę. CZŁONKOWIE PSM CHRZANÓW MUSIMY SIĘ ZJEDNOCZYĆ
Juhas
20:50, 2025-05-30
Spotkanie z Rafałem Trzaskowskim w Chrzanowie
tyś wielki mieszkaniec Chrzanowa znający wszystkich .....wracaj chłopie na swą podkarpacką wieś i głosuj na alfonsa.
he he
20:15, 2025-05-30
Najnowsze dane o inflacji. Ceny rosną... wolniej
Bzdury najwazniejsze ogiwa ktore podnosza inflacje zostaly przez ten rzad patalachow wygumkowany!
olek
19:28, 2025-05-30
Jerzyki w pułapce. Co na to zarządca bloków?
Na osiedlu kopalnianym Spółdzielnia mieszkaniowa też zrobiła elewacje na blokach, które kiedyś były obite blachą, w której mieszkało multum jerzyków i nigdzie nie ma ani jednej zamontowanej budki dla tych ptaków, a prawda jest taka, że robiąc elewację to była rzeź tych ptaków bo firma zrywając blachę wyrzucała całe gniazda na ziemię i te pisklęta tam konały lu zostały zagryzione przez koty. Budki powinny być na każdym bloku przy ul. Urzędniczej oraz Ratowników Górniczych!
Czytelniczka
19:01, 2025-05-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz