Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

O czym pamiętać, robiąc zakupy przez internet

23.01.2019 14:47 | 0 komentarzy | 3 190 odsłony | red

Radzi Bernadetta Dereszowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie.

0
O czym pamiętać, robiąc zakupy przez internet
Bernadetta Dereszowska
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Bez względu na to, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, w Polsce czy za granicą - w całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.

Gdy robimy zakupy przez internet:

  • Mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym. Jeżeli produkt ma wadę, reklamację można składać do sprzedawcy w ciągu 2 lat od chwili zakupu.
  • Towar zakupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Należy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń, np. gdy okaże się, że rzecz uległa uszkodzeniu w czasie transportu.
  • Nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku, biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe, oraz usług dotyczących przewozu osób.
  • Koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

W czasie sezonowych wyprzedaży, zarówno w sklepie stacjonarnym jak i internetowym warto zastanowić się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Wywieszki, bilboardy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej, dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Odwiedzając sklepy podczas zakupów - warto dokładnie zapoznać się z obowiązującymi cenami.
(oprac. AJ)

Przełom nr 3 (1378) 16.1.2018