Materiały promocyjne
Ochrona kupujących towary i usługi w sieci. Kto zajmuje się ochroną, informowaniem i reprezentowaniem kupujących na odległość.
Materiał promocyjny
Ochrona kupujących towary i usługi przez internet nie ogranicza się tylko do regulacji prawnych. Konsumenci mają do dyspozycji szereg narzędzi, z których mogą korzystać. W sieci można zamówić praktycznie wszystko. Kupowane mogą być towary oraz usługi. Dobra nabywane w ten sposób są tańsze ze względu na niższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej w sieci. Mity związane z niebezpieczeństwem zakupów w sieci zdezaktualizowały się. Największe marki sprzedażowe wprowadzają programy ochrony kupujących.
Ochrona kupujących towary w sieci
Obowiązujące prawo daje konsumentowi 14 dni na zwrot zakupionego na odległość towaru. Traktuje o tym Art. 27. ustawy o prawach konsumenta. Koszty zwrotu przeważnie pokrywa kupujący ale rośnie liczba sprzedawców gwarantujących darmowy zwrot (np zwroty InPost inpost.pl/szybkie-zwroty).
Zwrot nie musi być niczym uzasadniony. Może to być nawet zwyczajne rozmyślenie się. Ważne aby towar nie był używany. W przypadku towarów charakteryzujących się rozmiarem można go przymierzać ale zadbać o to aby spakowany był tak samo jak został dostarczony. Część sprzedawców zaakceptuje nawet oderwaną metkę jeśli będzie można ją bez większego trudu przywrócić.
Przykład Allegro
Allegro posiada Program Ochrony Kupujących (POK). allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/program-ochrony-kupujacych/warunki-skorzystania-z-programu-ochrony-kupujacych-qzdAg2Klbsl. Polega on na możliwości wypłacenia do 100% rekompensaty w przypadku niektórych problemów z zakupem oraz do 100 zł za kosztu przesyłki:
Problemy z zakupem objęte POK:
-
nie otrzymanie opłaconego towaru
-
otrzymanie towaru wadliwego
-
otrzymanie towaru znacznie odbiegającego od opisu
Zwrot kosztów przesyłki do 100 zł dotyczy tylko płatności zrealizowanych za pośrednictwem systemu szybkich płatności Allegro Finanse.
Ochrona kupujących usługi w sieci
Najczęściej kupowanymi usługami w sieci są usługi finansowe. Ochroną klientów rynku finansowego zajmuje się Rzecznik Finansowy rf.gov.pl/kontakt dawniej Rzecznik Ubezpieczonych. W kadencji 2015-2019 urząd sprawuje Aleksandra Wiktorow. Do kompetencji urzędu należą sprawy ubezpieczeniowe, płatnicze, pieniądza elektronicznego, kredytowe oraz inwestycyjne.
Ochroną prawną może zajmować się kancelaria adwokacka specjalizująca się w kredytach https://panoramafirm.pl/szukaj?k=kancelaria+kredyty. Ochrona interesów usługobiorców polega przede wszystkim na ochronie praw konsumenta, doradztwu i uczestnictwu w sporach z usługodawcami oraz reprezentowaniu ich w trakcie postępowania sądowego.
Ochron klientów instytucji finansowych to również monitorowanie branży, analiza prospektów informacyjnych i działalność portali internetowych. Funkcję informacyjną wykonuje Norbert Piasecki na portalu Faraon24 https://faraon24.pl/. Ochrona polega na monitorowaniu rynku oraz wydawaniu opinii dotyczących bieżącej działalności podmiotów.
Materiał promocyjny