Szansa dla stażystów
Z początkiem września 114 nauczycieli znalazło posadę w szkołach ponadgimnazjalnych i powiatowych placówkach oświatowych. Połowa to stażyści, czyli nowicjusze rozpoczynający karierę w oświacie.
Z początkiem września 114 nauczycieli znalazło posadę w szkołach ponadgimnazjalnych i powiatowych placówkach oświatowych. Połowa to stażyści, czyli nowicjusze rozpoczynający karierę w oświacie.
Masowe zatrudnianie nowych nauczycieli to reakcja na naciski powiatowej komisji edukacji. Przypomnijmy, że na majowym posiedzeniu komisji radni bacznie przyjrzeli się projektom organizacyjnym szkół. Z analiz wynikało, że nauczyciele pracujący w powiatowych palcówkach oświatowych mają w sumie ponad 2 tys. godzin ponadliczbowych. Zawrzało. Nauczycielski etat to 18 godzin dydaktycznych w tygodniu. Okazało się więc, że w szkołach ukryto około 111 etatów.
- Nie może być tak, że jeden pracuje na dwa etaty, a drugi w ogóle nie ma pracy – oburzali się radni.
Nie mają kwalifikacji
Pod hasłem ,,dajmy bezrobotnym pracę i pozwólmy młodym wystartować” rozpoczęto w szkołach zatrudnianie nauczycieli. W powiatowych placówkach oświatowych znalazły się prawie 84 nowe etaty. Dyrektorzy kontaktowali się z urzędem pracy, informując go, jakich nauczycieli potrzebują. Z opinii wygłaszanych na naradzie dyrektorów wynikało jednak, że niełatwo znaleźć odpowiednią kadrę. Najwięcej kłopotów jest z obsadzeniem przedmiotów zawodowych.
- W urzędzie pracy są bezrobotni nauczyciele, ale większość z nich nie odpowiada nam pod względem kwalifikacji – stwierdził Mariusz Wacławek, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Chrzanowie.
Inni dyrektorzy podkreślali, że zatrudnianie młodych nauczycieli z kwalifikacjami, ale bez doświadczenia jest ryzykownym posunięciem.
- Ucierpią na tym uczniowie. Jak powierzyć stażyście naukę w klasie maturalnej. Czy początkujący nauczyciel przygotuje uczniów do egzaminu dojrzałości? Czy poradzi sobie w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży, która przychodzi do poradni psychologiczno-pedagogicznej? – powątpiewali.
Przychylność
dla nowych
Mimo tych wątpliwości, w dziesięciu szkołach i chrzanowskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pracę rozpoczęło 58 młodych ludzi. Większość to absolwenci. Żadnego absolwenta nie zatrudniły jedynie: ZS nr 1 w Stelli, MDK w Trzebini i trzebińska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, która – notabene – nie przyjęła w ogóle nowych nauczycieli.
Największą przychylność dla nowicjuszy okazał dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, w którego murach uczy 12 stażystów. W ZS w Libiążu nauczycielskie szlify zdobywa 9 początkujących nauczycieli. W tej szkole początkowo zaplanowano aż 525 nadliczbówek. Z kolei w trzebińskim ZSM-E oświatowy staż rozpoczęło 8 młodych ludzi.
Prócz stażystów znalazły się w szkołach etaty lub cząstki etatów dla 18 nauczycieli kontraktowych, 32 mianowanych i 6 dyplomowanych.
Dyrektorzy sygnalizowali jednak, że przed częścią nowo zatrudnionych rysuje się niepewna przyszłość. W obliczu uderzającego w szkoły niżu demograficznego najmniej doświadczonych nauczycieli trzeba będzie zwalniać. W każdym razie ci, którym po raz kolejny przyjdzie zmierzyć się z bezrobociem, będą bogatsi o cenne szkolne doświadczenie. Nie będą zaczynać od zera.
Masowe zatrudnianie nowych nauczycieli to reakcja na naciski powiatowej komisji edukacji. Przypomnijmy, że na majowym posiedzeniu komisji radni bacznie przyjrzeli się projektom organizacyjnym szkół. Z analiz wynikało, że nauczyciele pracujący w powiatowych palcówkach oświatowych mają w sumie ponad 2 tys. godzin ponadliczbowych. Zawrzało. Nauczycielski etat to 18 godzin dydaktycznych w tygodniu. Okazało się więc, że w szkołach ukryto około 111 etatów.
- Nie może być tak, że jeden pracuje na dwa etaty, a drugi w ogóle nie ma pracy – oburzali się radni.
Nie mają kwalifikacji
Pod hasłem ,,dajmy bezrobotnym pracę i pozwólmy młodym wystartować” rozpoczęto w szkołach zatrudnianie nauczycieli. W powiatowych placówkach oświatowych znalazły się prawie 84 nowe etaty. Dyrektorzy kontaktowali się z urzędem pracy, informując go, jakich nauczycieli potrzebują. Z opinii wygłaszanych na naradzie dyrektorów wynikało jednak, że niełatwo znaleźć odpowiednią kadrę. Najwięcej kłopotów jest z obsadzeniem przedmiotów zawodowych.
- W urzędzie pracy są bezrobotni nauczyciele, ale większość z nich nie odpowiada nam pod względem kwalifikacji – stwierdził Mariusz Wacławek, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Chrzanowie.
Inni dyrektorzy podkreślali, że zatrudnianie młodych nauczycieli z kwalifikacjami, ale bez doświadczenia jest ryzykownym posunięciem.
- Ucierpią na tym uczniowie. Jak powierzyć stażyście naukę w klasie maturalnej. Czy początkujący nauczyciel przygotuje uczniów do egzaminu dojrzałości? Czy poradzi sobie w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży, która przychodzi do poradni psychologiczno-pedagogicznej? – powątpiewali.
Przychylność
dla nowych
Mimo tych wątpliwości, w dziesięciu szkołach i chrzanowskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pracę rozpoczęło 58 młodych ludzi. Większość to absolwenci. Żadnego absolwenta nie zatrudniły jedynie: ZS nr 1 w Stelli, MDK w Trzebini i trzebińska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, która – notabene – nie przyjęła w ogóle nowych nauczycieli.
Największą przychylność dla nowicjuszy okazał dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, w którego murach uczy 12 stażystów. W ZS w Libiążu nauczycielskie szlify zdobywa 9 początkujących nauczycieli. W tej szkole początkowo zaplanowano aż 525 nadliczbówek. Z kolei w trzebińskim ZSM-E oświatowy staż rozpoczęło 8 młodych ludzi.
Prócz stażystów znalazły się w szkołach etaty lub cząstki etatów dla 18 nauczycieli kontraktowych, 32 mianowanych i 6 dyplomowanych.
Dyrektorzy sygnalizowali jednak, że przed częścią nowo zatrudnionych rysuje się niepewna przyszłość. W obliczu uderzającego w szkoły niżu demograficznego najmniej doświadczonych nauczycieli trzeba będzie zwalniać. W każdym razie ci, którym po raz kolejny przyjdzie zmierzyć się z bezrobociem, będą bogatsi o cenne szkolne doświadczenie. Nie będą zaczynać od zera.
Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.
Najnowsze komentarze