MAŁOPOLSKA
Autostrada A-4 będzie szersza. Jaka przyszłość czeka małopolskie drogi.
- W naszym województwie zrealizowane zostaną m.in.: droga ekspresowa S52 Bielsko-Biała - Głogoczów (czyli Beskidzka Droga Inwestycyjna) o długości 61 km; dwujezdniowa droga klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu DK7 Rabka - Chyżne o długości 35 km , dwujezdniowa DK75 klasy GP na odcinku Brzesko - Nowy Sącz o długości ok. 50 km. Rozbudowana o dodatkowy pas ruchu zostanie autostrada A4 od Wrocławia do Tarnowa, w samej Małopolsce na odcinku o długości 136 km. Rządowe środki na budowę dróg zmieniają oblicze naszego regionu! - mówi II wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.
Celem rządowego programu jest dokończenie brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2 czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg. Realizacja inwestycji objętych programem ma pozwolić do końca 2023 r. na osiągniecie 90% planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55% dróg ekspresowych.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic - to m.in. budowa obwodnicy Wałcza S10, obwodnicy Szczecinka S11, obwodnicy Jarocina S11, obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego S11, obwodnicy Inowrocławia dk nr 15/25, obwodnicy Olsztyna dk nr 16, obwodnicy Sanoka dk nr 28, obwodnicy Góry Kalwarii dk nr 50 czy obwodnicy Stalowej Woli i Niska dk nr 77. W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta dk nr 94 czy Niemodlina dk nr 46.
Dzięki rządowym środkom w województwie małopolskim powstały dotychczas nowoczesne drogi na następujących odcinkach: S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 do Chabówki, lewa jezdnia S7 Lubień - Naprawa, obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73.
Do końca 2023 r. powstaną: S7 Szczepanowice - Widoma, prawa jezdnia S7 Lubień - Naprawa, S7 Naprawa - Skomielna Biała, obwodnica Chełmca i Nowego Sącza w ciągu DK28.
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030, w województwie małopolskim powstaną m.in.: S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do Szczepanowic, S7 Widoma - Kraków, S52 Północna Obwodnica Krakowa, dwujezdniowa DK75 klasy GP na odcinku Brzesko - Nowy Sącz, obwodnice Zabierzowa i Zatora.
- Małopolska jest jednym z trzech województw o największym średniodobowym natężeniu ruchu w Polsce. Pociąga to za sobą szereg konsekwencji, zarówno w bezpieczeństwie ruchu, jak i w średnim czasie podróży - jak również w technologicznym obciążeniu dróg, powodującym ich zniszczenie. Nowy program do 2030 roku to jest rozbudowa dróg krajowych o prawie 400 km w Małopolsce oraz budowa obwodnic o łącznej długości 40 km. Szacunkowo długość dróg w Małopolsce wzrośnie o 40% - dodaje dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział w Krakowie Tomasz Pałasiński.
Komentarze
4 komentarzy
Czyli pas wybuduje podatnik, później można oddać Stalexportowi.
Trzeci pas na A4 pomiędzy Mysłowicami a Krakowem będzie budowany po 2027 roku tj. gdy ta autostrada wróci w państwowe ręce.
@qbin2001, obecna władza nie jest zainteresowana w przedłużaniu koncesji https://gazetakrakowska.pl/trzeci-pas-na-autostradzie-a4-krakowkatowice-nie-ma-szans-ministerstwo-i-stalexport-nie-doszli-do-porozumienia/ar/c3-14876189
A4 z Katowic do Krakowa jest świetnym przykładem tzw. układu okrągłego stołu skutek reform Balcerowicza. Nikt i nic nie jest w stanie ruszyć spółki która przejęła tą autostradę. Zaznaczam publiczną drogę wybudowaną w czasach komuny za pieniądze Polaków. Zamknąć bramkami drogę której się nie budowało i pobierać za nią opłaty marzenie każdego przedsiębiorcy czy też zwykłego obywatela. A szczytem tego jest nie wybudowanie dodatkowego trzeciego pasa, mniemam, iż teraz wybudują za państwowe pieniądze.