Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Dobre tłuszcze w codziennej diecie. Co wiesz o kwasach omega-3?

08.03.2021 12:27 | 0 komentarzy | 474 odsłony | red

Materiał promocyjny

Wiele osób na co dzień w swojej diecie unika tłuszczów, ponieważ są przekonani, że ich spożywanie szkodzi zdrowiu, i, co ważne, figurze. Jednak nie jest to do końca prawda! Istnieją bowiem szczególne rodzaje kwasów tłuszczowych, które wykazują szereg działań prozdrowotnych dla ludzkiego organizmu. Jednymi z takich kwasów są kwasy omega-3. Dowiedz się, jak korzystać z ich dobroczynnych właściwości.
0
Dobre tłuszcze w codziennej diecie. Co wiesz o kwasach omega-3?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Kwasy omega-3 w diecie

Kwasy omega-3 są związkami należącymi do grupy tłuszczów, których nigdy nie powinno zabraknąć w naszej codziennej diecie. Zapewniają one bowiem prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Tłuszcze są źródłem energii i zawierają w sobie kwasy tłuszczowe, które dzielimy na jednonienasycone oraz nasycone. Kwasy nasycone są zazwyczaj pochodzenia odzwierzęcego i tych powinniśmy raczej unikać. Znajdują się w takich produktach jak: sery, mięso, makarony, olej palmowy. Kwasy tłuszczowe nienasycone nie podlegają  w naszym organizmie syntezie, dlatego właśnie je należy dostarczać regularnie wraz z pożywieniem.

Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą ulegać przemianom enzymatycznym. Podczas tego procesu wytwarzane są niezbędne dla organizmu substancje fizjologiczne:

  • prostaglandyny
  • prostacykliny
  • tromboksany
  • leukotrieny
  • lipoksyny

Rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3

Nienasycone kwasy tłuszczowe dzielimy na kwasy omega-3 i kwasy omega-6. Kwasy tłuszczowe omega-3 dzielimy na:

  • kwas eikozapentaenowy – kwas, który znajduje się głównie w rybach i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • kwas dokozaheksaenowy – jego źródłem są algi oraz ryby, które się nimi żywią. Powoduje zmniejszenie triacylogliceroli we krwi, zmniejsza też stężenie serotoniny w mózgu;
  • kwas α-linolenowy – jest niezbędnym składnikiem diety, ponieważ nie jest syntezowany przez organizm człowieka. Pomaga zmniejszyć ryzyko stanów zapalnych w organizmie i chronić go przed przewlekłymi chorobami.

Wśród najpopularniejszych źródeł kwasów omega-3 należy wymienić:

  • świeży łosoś, makrela, sardynki, pstrąg, śledź, tran;
  • orzechy włoskie, siemię lniane, nasiona chia.

Właściwości kwasów omega-3. Sięgnij po zdrowie!

Dobroczynne właściwości kwasów omega-3 to przede wszystkim:

  • działanie przeciwnowotworowe;
  • wsparcie pracy mózgu;
  • poprawę pracy oczu;
  • wzmocnienie kości oraz stawów;
  • wzmocnienie odporności organizmu;
  • działanie przeciwalergiczne.

Jak jednak uzupełniać niedobory kwasów omega-3, kiedy nie jesteśmy fanami ryb? Najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po kapsułki tranu, które spożywane codziennie dostarczą nam wielu niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników. Już zaledwie dwie kapsułki wystarczą, by nasz organizm zaznał działania prozdrowotnych kwasów.

Materiał promocyjny