Chrzanów
Ty-2 zachwyca w dzień i w nocy
Norbert Korpak z grupy fotograficznej PRZEŁOMowe Kadry zrobił dla Was zdjęcie parowozu Ty-2 stojącego od października obok dworca PKP w Kędzierzynie Koźlu. Z iluminacją mu bardzo "do twarzy".
Takie maszyny pewnie wszystkim kojarzą się z Fablokiem. Parowóz typu Ty-2 produkowany był w latach 1942-1945. Ten w Kędzierzynie jest z roku 1943 i powstał w fabryce Hensel&Sohn. W ubiegłym roku został odnowiony i stanął przy placy Traugutta. Upamiętnia lokalnych kolejarzy. Na święta władze miasta postanowiły go na święta oświetlić. I to był kapitalny pomysł promocyjny. Lokomotywa zwraca uwagę w dzień i w nocy.
Podobne parowozy produkowane były w chrzanowskiej fabryce. W Polsce zachowało się ponad 60 egzemplarz z tej rodziny.
Komentarze
9 komentarzy
Drugą rzecz: przeniesieniem parowozu Ty42-118 na tarczę Ronda 4 czerwca 1989 r. pierwszy zainteresował się sam burmistrz Kosowski po "powrocie" wiosną 2016 roku do Urzędu (artykuły Przełomu "Lokomotywa na rondzie? Dobry pomysł", "Gdzie przenieść lokomotywę", "Decyzja o lokalizacji lokomotywy jeszcze nie zapadła" – można poczytać). Co do blokady lokowania parowozu na rondzie przez pomnik, to trzeba zaznaczyć, że w ramach Budżetu Obywatelskiego wygrało wykonanie ROJEKTU pomnika. Decyzję o przeznaczeniu tarczy Ronda 4 czerwca 1989 r. pod przyszły potencjalny pomnik przyjął chrzanowski samorząd 1 marca 2018 roku.
W kwestii lokomotywy Ty42-118 będącej własnością Stacji Muzeum w Warszawie (d. Muzeum Kolejnictwa) planuje się oddanie jej właścicielowi, który nie chce jej ani wyremontować, ani przekazać Gminie. W związku z tym jestem w trakcie poszukiwania parowozu, który mógłby zostać zakupiony na własność gminy i który mógłby stanąć w przestrzeni miejskiej. W kwestii nastawni burmistrz Kosowski nieugięcie wskazał PKP PLK dla niej lokalizację przy ul. Fabrycznej obok parowozu Ty42 oraz wieży wodnej, którą też w 2018 roku przejął na rzecz Gminy i której wykorzystanie na cele turystyczne jest praktycznie niemożliwe że względu na warunki techniczne. Dla kolei zdanie burmistrza było ostateczne. Dla nastawni proponowana była przeze mnie działka gminna przy skrzyżowaniu Al. Henryka i ul. Stara Huta. W 2019 roku z burmistrzem Maciaszkiem podjęliśmy rozmowy i działania z PKP PLK, aby nastawnię przenieść w lokalizację bliższą centrum, gdzie faktycznie stanowiłaby fajną atrakcję. Niestety po dwóch miesiącach rozmów w ubiegłym już roku PLK powiedziała, że dla nich wiążąca jest decyzja z poprzedniej kadencji i nie będą zmieniali dokumentacji relokacji nastawni w nowe wskazane przez nas miejsce. W mojej ocenie to brak dobrej woli z ich strony, ale ostateczna odpowiedź z ich strony brzmi: nie, nastawnia zostaje przeniesiona na ul. Fabryczną. Dostrzegając, że ta lokalizacja nie jest atrakcyjna burmistrz Maciaszek rozważa możliwość ponownej relokacji nastawni, po wykonaniu prac prowadzonych przez PKP PLK.
jano: Jeśli chodzi o lokomotywę, to o ile mnie pamięć nie myli, pierwotnie miała stanąć na rondzie na Oświęcimskiej, ale zostało ono "zablokowane" projektem pomnika rotmistrz Pileckiego (projekt sfinansowany z budżetu obywatelskiego, realizacji ze strony inicjatorów brak, bo kosztowna). Górka na wjeździe do miasta była drugim pomysłem lokalizacyjnym. Oczywiście przy okazji zapytam Pana Brandysa.
Pani Alicjo do artykułu przydało by się przypomnieć że obecny radny pan Krzysztof Brandys zabiegał u poprzedniego burmistrza Ryszarda Kosowskiego o przeniesienie dużego parowozu z z ul. Fabrycznej bliżej centrum, była także sonda na przelom.pl czy rondo Oświęcimska czy wjazd do Chrzanowa od Trzebini przy dk79 a może park miejski i nic z tego nie wyszło. Teraz mamy nowego burmistrza Robert Maciaszek co zrobił w tym temacie? Pan Radny Brandys z proburmistrzowego ugrupowania to chyba nie powie że drzwi ma zamknięte i nie da się tego zrealizować? Pomysł na przeniesienie nastawni kolejowej z wiaduktu na Siennej także ucichnął? Odnosi się wrażenie że dla stołka można obiecać wszystko.
moim zdaniem jak juz tytulować jakis temat w mediach to tak zeby to wygladalo skoro ktos juz za to kase bierze, a skoro juz ma sluzyc ta fotografia pomyslem to zrobic i pokazac jak na XXI wiek wypada. Tyle z mojej strony no ale jaka redakcja taka i wykonalnosc.
gigant: Pan wyraźnie nie zrozumiał, czemu służy ta fotografia. Ona dokumentuje pewien pomysł wypatrzony w Polsce, który się spodobał autorowi i nam ze względu na kolejowe sentymenty w regionie. Tak jest w przypadku wielu innych zdjęć nadsyłanych do redakcji przez Czytelników i członków naszej grupy. Zdjęcie towarzyszące tekstowi nie jest pracą nadesłaną na konkurs fotograficzny, tylko informacją. Dodam, że w naszej grupie jest miejsce dla wszystkich, którzy mają otwartą głowę, otwarte oczy i lubią fotografować. Dla ludzi, którzy się szanują. Takie reguły gry zaakceptowało blisko 900 osób. My się tam wymieniamy wiedzą, doświadczeniem i informacjami na wiele różnych tematów. Zapraszamy Pana do naszej grupy.
@gigant - pokaż swoje zdjęcia. Chętnie pooglądamy :) Sugeruję również przeczytać, czym jest grupa fotograficzna PRZEŁOMowe Kadry. Zapraszamy do bycia jej członkiem, jak i również do czynnego uczestnictwa.