Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

JAKA JEST MAKSYMALNA DOPUSZCZALNA TEMPERATURA W PRACY?

04.07.2019 10:24 | 0 komentarzy | 1 412 odsłona | red

Materiał promocyjny

Upały na dobre zagościły w naszym kraju, a prognozy wskazują, że szybko się nie skończą. Praca w warunkach wysokiej temperatury do najprzyjemniejszych nie należy. Osoby chorujące na choroby układu krążenia upały odczuwają jeszcze dotkliwiej. Czy jest zatem jakiś przepis mówiący o możliwości odmówienia pracy kiedy robi się naprawdę gorąco? Zapraszam do lektury!

0
JAKA JEST MAKSYMALNA DOPUSZCZALNA TEMPERATURA W PRACY?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przepisy prawa pracy, a upały

Przepisy prawa pracy, a mówiąc precyzyjniej przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy regulują kwestie dopuszczalnych temperatur w pracy. Określają one najniższe dopuszczalne temperatury w pomieszczeniach pracy, jednak nie wspominają ani słowa o najwyższych dopuszczalnych temperaturach – zarówno wewnątrz pomieszczeń jak i pracując na zewnątrz. Brak górnego limitu temperaturowego sprawia, iż pracownik nie może powstrzymać się od wykonywania pracy, powołując się na przepisy prawa pracy, w tym BHP, kiedy jest mu za gorąco.

Jakie obowiązki ma pracodawca w czasie upałów

Pracodawca mimo wszystko musi spełnić kilka obowiązków wobec pracowników w czasie wysokich temperatur. Przede wszystkim musi zapewnić wodę do picia, w nieograniczonej ilości kiedy temperatura przekracza 28 stopni Celsjusza w pomieszczeniach pracy oraz 25 stopni Celsjusza dla osób pracujących na zewnątrz. Obowiązkiem pracodawcy jest także dokonać odpowiednich przeglądów wentylacji oraz zapewnić wymianę powietrza w pomieszczeniach pracy. Klimatyzacja nie jest wymagana prawem zatem posiadanie jej w pracy można uznać za coś wykraczającego ponad minimalny standard wymagany przepisami BHP.

Problemy zdrowotne pracownika, a upały

Zdarza się, że pracownik bardzo źle znosi upały ze względu na zły stan zdrowia (np. chorobę układu krążenia). Warto jednak pamiętać, iż ani pracownik, ani pracodawca nie są kompetentni w ocenie stanu zdrowia, w tym wpływu upałów na organizm. Pracownik może przedstawić zaświadczenie od swojego lekarza, np. kardiologa, jednak jedynym kompetentnym lekarzem, który może wydawać wiążące pracodawcę zalecenia z zakresu medycyny jest lekarz medycyny pracy z którym pracodawca podpisał umowę na świadczenie usług medycznych. Zaświadczenie każdego innego lekarza nie musi być respektowane przez pracodawcę, jednak powinno stanowić cenną wskazówkę, której pracodawca nie powinien ignorować.

Materiał promocyjny